۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 780208

پست و کتابخوانی

علی‌الله سلیمی، نویسنده و منتقد

اجزای مختلف صنعت نشر در ایران همپای هم رشد نکرده و در برخی قسمت ها هنوز ناهماهنگی‌های زیادی به چشم می‌خورد که برطرف کردن همه این نواقص به زمان نسبتا طولانی نیاز دارد.

از جمله در بخش توزیع کتاب که هنوز با موانع جدی مواجه است و در شرایط خاص، مانند محدودیت‌های کرونایی، مسئله توزیع کتاب برای خریداران غیرحضوری را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

واقعیت امر آن است که بازار کتاب ایران خود را برای شرایط خاص آماده نکرده و در مواقع خاص، مانند همین محدودیت‌های کرونایی با مشکلات عدیده ای مواجه می شود که در مواردی باعث توقف کامل برخی فعالیت ها در حوزه نشر می شود.

یکی از مشکلات مطرح در روزهای اخیر، آشکار شدن برخی زخم های پنهان و ناپیدا بر پیکره بازار نشر در وضعیت های تازه بود؛ با اجرای محدودیت های کرونایی، سیلی از خریداران غیرحضوری کتاب به سمت فروشگاه های مجازی هجوم بردند و با چند برابر شدن تقاضاها، مسئله ارسال کتاب برای خریداران غیرحضوری به یک معضل بزرگ تبدیل شد و ناشران زیادی به بدقولی در ارسال به موقع کتاب های خریداری شده متهم شدند.

در چنین شرایط سخت و نامتعارفی نمی توان کسی را مقصر دانست، چرا که سلسله عواملی دست به دست هم داده اند تا مشکلی بنام «تاخیر در ارسال کتاب های خریداری شده توسط مشتریان غیرحضوری» خودی نشان دهد و بسیاری از ناشران را با مسئله و مشکل تازه ای که پیش از این چندان موضوعیت نداشت و مطرح نبود در صدر توجهات قرار دهد.

نزدیک ترین گزینه برای حل این بحران، تقویت ناوگان ویژه ارسال کتاب در اداره پست است که گویا با توجه به شرایط تورمی که بر اقتصاد و جامعه حاکم است، با قراردادهای قبلی امکان خدمات رسانی گسترده در این زمینه را ندارد. صنف ناشران هم از قبل ناوگان ویژه ای برای این منظور تدارک ندیده و عملا برای چنین روزهایی آمادگی لازم را ندارد.

بنابر این، راه میان‌بر همان تعامل کوتاه مدت بین نهادها و سازمان های مربوطه است تا فعلا به اصطلاح باری بر زمین نماند و کتاب های خریداری شده توسط مشتریان غیرحضوری به دست شان برسد تا برای تداوم چنین وضعیتی فکر اساسی بشود. از جمله، زیرساخت های لازم برای فعالیت گسترده ناشران در زمینه فروش آنلاین محصولات شان در اولین فرصت فراهم شود و با تقویت این زیرساخت ها در بلندمدت، بشود پاسخگوی خریداران غیر حضوری کتاب  شد که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود.

وضعیت ایده آل در این زمینه در شرایطی به وجود می آید که تقریبا همه فعالان صنعت نشر و همچنین شرکت های خدماتی از جمله اداره پست و حتی شرکت های فعال در زمینه توزیع و ارسال کالا در سطح شهر و کشور با همدیگر لازم را داشته باشند و با همکاری و مشارکت بالا، در گام اول رونقی به بازار کتاب در شرایط خاص مانند محدودیت های کرونایی بدهند و در گام های بعدی به رونق کسب و کار در حوزه حمل و نقل به ویژه ارسال کتاب به اقصی نقاط کشور کمک کنند.

بی گمان تحقق چنین اهدافی به توسعه کتاب و کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در جامعه کمک شایانی می کند و می توان به نتایج فرهنگی مثبت آن در کل جامعه بیش از پیش امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.