معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علاوه بر مراکز و مجموعه‌های متنوع تحقیقاتی، بیش از هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت و پزشکی کشور فعالیت می‌کنند.

هزارو ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت فعالیت دارند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر یونس پناهی امروز در گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مشهد افزود: گردش مالی این شرکتها در سال ۴۰ هزار میلیارد ریال است که با تولید محصولات دانش‌بنیان متکی بر دانش بومی، حضور موثری دارند.

وی گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۴۲۲ محصول سلامت‌محور دانش‌بنیان در کشور تولید می شود که این روند می تواند در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی به کشور کمک شایانی بکند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در فعالیت های تجاری سازی شده و دانش بنیان، معاونت تحقیقات بر ضرورت حفظ مالکیت فکری افراد و موسسات در این مجموعه تاکید و توجه دارد.

پناهی، شمار دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور را ۶۹ مورد عنوان کرد و گفت: ۷۷۸ مرکز تحقیقاتی، ۱۵ شبکه تحقیقات سلامت، ۱۵ پژوهشکده سلامت، ۱۲ پارک علم وفناوری و ۹۳ مرکز رشد فناوری در مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی کشور و یا در کنار این مجموعه فعالیت دارند.

وی افزود: تمام ساختار پژوهشی و شرکتهای تولیدی و دانش بنیان کشور با معاونت غذا و دارو همکاری جدی دارند و اکنون یکی از مطالبات و دغدغه های مهم و مشترک همه تولید کنندگان این حوزه، تسهیل در اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است.

پناهی به بازدید خود از شرکتهای تولیدی و دانش بنیان سلامت در مشهد اشاره کرد و گفت: این شرکتهای دانش بیان از آنچه که بی توجهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به محصولات تولیدی خود عنوان می کنند، گلایه کرده و خواستار خرید محصولات آنها از سوی این دانشگاه هستند.

ظرفیت سازی داخلی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه شمار مراکز تحقیقاتی از برنامه هدفگذاری شده وزارت بهداشت جلوتر است، گفت: تولید دانش در تراز جهانی جزو خواسته های رهبر معظم انقلاب از دولتمردان است.

پناهی ادامه داد: باید بتوانیم همانطور که نخبگان را در تراز جهانی آموزش می دهیم، برای آنها در قالب موسسات تحقیقاتی متنوع یاد شده در کشور ظرفیت سازی کنیم تا از خروج آنها از کشور جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه ایران از نظر تولید مقالات پژوهشی رتبه نخست منطقه و پانزدهم دنیا را دارد، گفت: قصد داریم تا سال ۱۴۰۴ نسبت اختراعات تجاری شده به مجموع مقالات علمی حوزه پزشکی را افزایش دهیم.

عبور از مرز دانش باید به گفتمان عمومی دانشگاهها تبدیل شود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش گفت: بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب موضوع پژوهش و عبور از مرزهای دانش باید به گفتمان عمومی جامعه دانشگاهی تبدیل شده و توسعه پژوهش و تحقیقات به عنوان نگرشی عمومی اولویت نخست مراکز دانشگاهی باشد.

دکتر محمدعلی کیانی با اشاره به توصیه رهبر انقلاب به گسترش و توسعه پژوهش در کشور، افزود: ضعف در منابع رویش علمی در کشور یک نقیصه است و از طرفی رهبری فرمودند مانند واردات و صادرات کالا، باید در حوزه پژوهش نیز ترازی در ورود و خروج علم و پژوهش در کشور وجود داشته باشد یعنی اینکه ما نباید تنها مصرف کننده محصولات پژوهشی دیگران باشیم.

وی خواستار پژوهش محور شدن نظام آموزشی کشور شد و گفت: تکیه صرف دانشجویان بر حفظ مطالب، کار درستی نیست و آموزش باید براساس پژوهش ارائه شود و از سوی دیگر استفاده از استادان بازنشسته، به عنوان حلقه وصل پزوهشگران جوان و افراد باتجربه در محیط دانشگاهی، باید به صورت جدی مورد اهتمام باشد.

کیانی با بیان اینکه پژوهش ها باید متناسب با نیاز کشور باشد، ادامه داد: در شریط فعلی و با توجه به مشکلاتی که در حوزه اعتباری وجود دارد باید به سمت پژوهش های کاربردی و جامع نگر حرکت کنیم.

گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاههای علوم پزشکی کشور که روز چهارشنبه، ۱۷ آذرماه در برج سپید مشهد آغاز شده،  عصر امروز به کار خود پایان می دهد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.