"درخت مایع" راه‌حل بیوتکنولوژیکی کاملا جدید برای تصفیه هوا و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در مناطق شهری محسوب می‌شود.

"درخت مایع" راه‌حلی مبتکرانه برای کاهش آلودگی هوا

به گزارش قدس آنلاین؛ با توجه به این که ۵۴ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و شهرنشینی با سرعت زیادی در حال افزایش است, این موضوع به شدت بر تراکم سکونتگاه‌ها، کیفیت زندگی، افزایش تعداد وسایل نقلیه در خیابان‌ها، آلودگی هوا و افزایش گازهای گلخانه‌ای مضر تاثیر می‌گذارد و درختان و مناطق سبز که تصفیه طبیعی هوا در مناطق شهری محسوب می‌شوند, باکمبود فضای آزاد کاشت مواجه هستند.

به منظور مقابله با آلودگی هوا و افزایش فضای درخت‌کاری, یک "درخت مایع" اخیرا در مقابل یکی از شهرداری‌های بلگراد، پایتخت صربستان قرار گرفته است که راه‌حل بیوتکنولوژیکی کاملا جدید برای تصفیه هوا و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در مناطق شهری محسوب می‌شود. این "درخت مایع" با نام لیوکوئید۳ در موسسه تحقیقات چند رشته‌ای دانشگاه بلگراد طراحی شده است.

"درخت مایع" یک راه حل بیوتکنولوژیکی کاملا جدید برای تصفیه هوا و تولید اکسیژن است. فتوبیوراکتور در حوزه زیست فناوری استفاده می‌شود و روشی برای تولید ریزجلبک‌ها است که قابلیت فتوسنتز دارند. در این درخت‌ها در یک آکواریوم ۶۰۰ لیتری حاوی آب، جلبک‌هایی قرار دارند که از طریق فتوسنتز اکسیژن خالص تولید می‌کنند. ریزجلبک‌ها در هر دستگاه "درخت مایع" جایگزین دو درخت ۱۰ ساله یا ۲۰۰ متر مربع چمن می‌شوند.

یکی از محققان این پروژه می‌گوید که آن‌ها از جلبک‌های تک سلولی آب شیرین استفاده می‌کنند که در حوضچه‌ها و دریاچه‌های صربستان وجود دارند و می‌توانند در آب‌های لوله‌کشی رشد کنند و در برابر دماهای بالا و پایین مقاوم هستند. همچنین این سیستم نیازی به تعمیر و نگهداری خاصی ندارد.

لازم به ذکر است که این طرح به‌عنوان یکی از ۱۱ راه‌حل‌های نوآورانه و هوشمند در پروژه‌های توسعه شهری سازمان ملل شناخته شده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.