اردکان از شهرستان‌های مهم صنعتی استان یزد در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی دست به گریبان شده است که مهاجرت، آلودگی هوا و کاهش کیفیت منابع آب مهمترین چالش‌های آن محسوب می‌شود، سفر رییس جمهوری و اعضای کابینه دولت سیزدهم فرصتی را برای رسیدگی به مشکلات این شهرستان فراهم می‌کند.

همنشینی اردکان با گرفتارهای ناشی از مهاجرت و آلودگی‌های آب و هوا

به گزارش قدس آنلاین، اردکان پهناورترین شهرستان استان یزد و با جمعیت بیش از ۱۱۲ هزار نفر دومین شهرستان پر جمعیت پس از مرکز استان است، توسعه صنعتی اردکان در ربع اخیر علاوه بر افزایش مهاجرت افراد جویای کار به این شهرستان، آلودگی هوای ناشی از فعالیت صنایع معدنی و فولادی و همچنین کاهش کیفیت منابع آب زیر زمینی این شهرستان را در پی داشته است، علاوه بر آن مشکلاتی دیگری نیز مانند کمبود مدرسه و مراکز تفریحی، کمبود مراکز درمانی و بهداشتی، افزایش شدید اجاره بها و قیمت زمین از دیگر مشکلات گریبانگیر اردکان است.

رشد بی سابقه جمعیت شهرستان به دلیل ورود مهاجران از سایر استان ها برای اشتغال در واحدهای صنعتی باعث شده سرانه فضاهای فرهنگی و اجتماعی، ورزشی، آموزشی، درمانی  و دیگر موارد متناسب با روند افزایش جمعیت شهرستان نباشد و شهروندان اردکان امیدوارند در جریان سفر رییس جمهور و اعضای کابینه دولت سیزدهم بخشی از مشکلات این شهرستان در سایه حمایت دولت کاهش یابد.

احمدرضا حیدری از شهروندان اردکانی با بیان اینکه این شهرستان با وضعیت وخیمی در زمینه کمی و کیفی آب کشاورزی و شرب روبروست، افزود: خشکسالی های پی درپی و کاهش سطح آب زیرزمینی موجب خشک شدن باغات و فضاهای سبز موجود و تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی به سایر کاربری ها شده است.

وی در ادامه با انتقاد از توسعه صنعتی بیش از ظرفیت این شهرستان اظهار داشت: دود صنایع به چشم فرهنگ و محیط زیست مردم اردکان می رود و این معضلات  باعث می شود در آینده این شهرستان برای اردکانی ها به محلی غیرقابل سکونت تبدیل شود.

محمد هاتفی دیگر شهروند اردکانی نیز در خصوص رشد بی رویه جمعیت در اردکان گفت: به دلیل رشد صنایع در شهرستان و مهاجرت بی رویه از استان های دیگر و افزایش جمعیت، بودجه و امکانات این شهرستان با رشد جمعیت همخوانی ندارد.

این شهروند اردکانی اظهار داشت: گرانی قیمت زمین در اردکان نیز نتیجه توسعه صنعتی و دانشگاهی است، مهاجرت هایی که به واسطه صنایع مختلف به اردکان صورت گرفته باعث افزایش نقدینگی شده و نظام عرضه و تقاضا در حوزه زمین و مسکن را بر هم زده است و دلالان از این فرصت برای افزایش بیش از حد قیمت زمین در اردکان سوء استفاده می کنند.

اکرم رفیعی دیگر شهروند اردکانی هم عنوان کرد: مشکلات حمل و نقل در حوزه درون شهری و برون شهری و افزایش آمار آسیب های اجتماعی به واسطه توسعه نامتوازن این شهرستان از دیگر مشکلاتی است فضای اجتماعی شهر را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: برخورداری از آب و هوای سالم در اردکان به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده و در هفته جاری به دلیل شدت آلودگی هوا مدارس تعطیل شده و به شهروندان توصیه شده است که از تردد های غیر ضروری خودداری کنند، علاوه بر آن کیفیت آب شرب این شهر نیز بسیار پایین است و سلامت مردم شهرستان را آب و هوای آلوده تهدید می کند.

فرماندار: آلودگی هوا و کمبود آب، چالش اصلی اردکان

فرماندار اردکان نیز گفت: این شهرستان از لحاظ منابع آب زیرزمینی بی کیفیت ترین آب را در استان دارد که درجه شوری آن نیز بالاست و بر اساس آمار موجود، میزان مصرف آب شهرستان در زمان پیک مصرف به ۴۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسد.

مصطفی پوردهقان اردکان تصریح کرد: میزان آب انتقالی اختصاص یافته در تابستان امسال به شهرهای اردکان و احمدآباد ۱۴۰ لیتر بر ثانیه بود که نسبت به سال قبل ۳۰ درصد کاهش نشان می‌دهد و دبی مجموع ۱۲ حلقه چاه موجود و در اختیار آب و فاضلاب اردکان ۱۴۵ لیتر بر ثانیه است که با احتساب ۱۴۰ لیتر بر ثانیه آب انتقالی امکان تأمین و توزیع ۲۸۵ لیتر بر ثانیه آب در صورت برقرار بودن جریان آب انتقالی وجود دارد.

وی اظهار داشت: برای جبران کمبود آب در تابستان ۹ حلقه چاه آب کشاورزی فاقد آلودگی میکروبی با ای‌سی کم‌تر از چهار هزار در اردکان شناسایی شد که با حق آبه داران تعدادی از آن‌ها قرارداد خرید آب بسته شد و ۲۸ ایستگاه برداشت آب شیرین نیز در اردکان وجود دارد که آب ۱۰ ایستگاه آن از طریق خط لوله و مابقی با تانکر تأمین می‌شود و در صورت قطع آب انتقالی یک مخزن ذخیره ۱۰ هزار مترمکعبی برای تأمین آب شرب مردم در نظر گرفته شده است.

فرماندار اردکان اظهار داشت: یکی از مشکلات چاه‌های آب اردکان، قرارگیری چاه‌های سه و ۱۱ اردکان در انتهای محدوده شهرستان و در نزدیکی فاضلاب خانگی منازل محدوده شهری میبد است که با توجه به آبدهی خوب و ای‌سی پایین برای جلوگیری از آلودگی میکروبی‌ آنها در اسرع وقت باید اقدام شود.

پوردهقان اردکان عنوان کرد: با توجه به کیفیت بد آب شهرستان ابرکوه و مهاجرپذیری این شهرستان، برای تحقق عدالت در تخصیص آب، لازم است معیار توزیع آب انتقالی از سرانه جمعیتی به معیاری تلفیقی از جمعیت و کیفیت تغییر یابد.

وی ادامه داد: خشکسالی‌های متوالی و شرایط بد آب‌های زیرزمینی منجر به تعطیلی چاه‌های کشاورزی و باعث نارضایتی‌ کشاورزان بخش مرکزی، عقدا و خرانق شده است و تداوم این شرایط احتمال جیره‌بندی و قطع آب در سال آتی را تقویت می کند که در این زمینه ساخت مخازن ذخیره آب در اکثر روستاهای شهرستان از الزامات ماندگاری جمعیت و جلوگیری از تنش‌ بیشتر است.

فرماندار اردکان آلودگی هوا را دیگر چالش اساسی این شهرستان عنوان کرد و ساماندهی صنایع و الزام آنها به رعایت ملاحظات زیست محیطی و توقف توسعه صنعتی در مناطق مجاور اردکان با تعریف پهنه های جدید سرمایه گذاری را از رویکردهای موثر در این زمینه برشمرد و اظهار امیدواری کرد در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان یزد در این زمینه تصمیمات موثری گرفته شود.

پوردهقان اردکان با بیان اینکه در این شهرستان از ۱۴ استان کشور نیروی کار وجود دارد،  گفت: با توجه به گسترش صنایع و روند رو به رشد مهاجرت به اردکان، تکثر و بعضا تفاوت های فرهنگی میان مهاجران با فرهنگ بومی چالش هایی را در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی در این شهرستان ایجاد کرده است.

شهرستان اردکان با صنایع متعدد فولاد، کاشی، شیشه، نساجی و بیشترین تعداد کوره پخت آهک، آسفالت، آجر و صنایع تولید شن و ماسه و بیشترین تعداد معادن فلزی و غیرفلزی و وجود کویرهای بکر وسیع و مناطق و زیستگاه‌های طبیعی در استان از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار می‌باشد و رتبه اول توسعه صنعتی و معدنی و وسعت را دربین شهرستان‌های استان یزد دارد.

بر اساس نتایج حاصل از طرح مطالعه شناسایی کانون‌های مولد گرد و غبار استان، در شهرستان اردکان سهم اصلی ایجاد کانون‌های آلودگی هوا به ترتیب مربوط به معادن و صنایع و نقاط دفن و دپو نخاله‌های ساختمانی و صنعتی است.

شهرستان اردکان با سه بخش مرکزی، خرانق و عقدا  در مسیر جاده ترانزیت شمال به جنوب کشور در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.