مکاتبه ضرغامی با وزرای نفت و نیرو، رونمایی از یک اختراع موزه‌ای، اشتباه در محاسبه عوارض خروج از مرزهای کشور از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

 ماجرای اشتباه در محاسبه عوارض سفر/ ارامنه میزبان اختراع موزه ای

به گزارش قدس آنلاین؛ در این هفته خبری منتشر شد که در آن اعلام کرده بودند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ میزان عوارض خروج از کشور به ۵ میلیون تومان خواهد رسید. این در حالی بود که درآمد حاصل از عوارض خروج از کشور که در لایحه بودجه حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شد، به درستی تحلیل نشده بود.

در واقع این طور اعلام شد که این درآمد نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ برابر رشد داشته است بنابراین میزان عوارض خروج از کشور نیز ۱۴ برابر افزایش می‌یابد پس عوارض در سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیون تومان خواهد رسید.

در حالی که شرایط کرونایی و بسته بودن مرزها در یکی دو سال اخیر در این تحلیل‌ها پیش بینی نشده بود. در گزارشی که این هفته منتشر شد نشان می‌داد در لایحه بودجه سال ۹۹ درآمد حاصل از عوارض خروج از کشور حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸ حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. این نشان می‌دهد که اتفاقاً این درآمد نسبت به سال ۹۹ کاهش نیز داشته است. اما ماجرا به نوع دیگری تعبیر شد. ضمن این که منتقدان می‌گفتند چرا دولت باید عوارض خروج از کشور بگیرد. این درآمد متعلق به زمانی بود که کشور می‌بایست بودجه‌های خود را برای بازسازی افزایش دهد. بنابراین دریافت عوارض یک مصوبه موقت بود.

کباب بناب ثبت ملی شد

در این هفته عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در ویدئویی اعلام کرد کباب بناب به ثبت ملی رسیده اما برند سازی برای آن انجام نگرفته است. اگر این کباب با همین طعم و قیمت در تمام جای ایران پیدا شود، می‌توان روی برندسازی آن در دنیا، کار کرد.

این خبر هم مانند سفرش به اصفهان و نشستن کنار زاینده رود خشک و بلال خوردن و استقبال از جوانانی که زیر پل خواجو آواز می‌خواندند مورد توجه قرار گرفت.

در این هفته همچنین فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی از کشف و ضبط ۲۷ قلم شیء تاریخی متعلق به دوره هزاره اول قبل از میلاد در سروآباد خبر داد و گفت: در پی عملیات کشاورزی این اشیا که شامل سرپیکان، حلقه فلزی و آویز تزئینی بوده، در زمین زراعی یک کشاورز پیدا شده است.

در این هفته از شرکت راه آهن ایران نیز خبر رسید پیش فروش بلیت قطارهای مسافری در بازه زمانی یکم تا ۳۰ دی ماه به صورت اینترنتی و حضوری از ۲۴ آذرماه در سراسر کشور آغاز شده است.

مدیرعامل کانون جهانگردی در پاریس

همین روزها بود که خبر رسید محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیل رانی با دعوت رئیس فیا به پاریس رفته چون به تازگی این کانون عضو اجلاس فیا شده است. حضور در جلسات مجمع عمومی یکی از برنامه‌های صوفی است. همچنین او قصد دارد با متقاضیان تأسیس دفاتر اطلاع رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور دیدار داشته باشد.

تور گردشگری اکسپو

این هفته از سوی وزارت میراث فرهنگی سه تن از بانوان راهنمای گردشگری به اکسپوی دوبی رفتند. پیرو این خبر اعلام شد در پاویون ایران تورهای گردشگری برگزار می‌شود تا بازدید کنندگان از ظرفیت‌های غرفه ایران در اکسپو با خبر شوند. پس از پایان حضور این راهنمایان، گروه جدیدی اعزام خواهد شد.

در بحبوحه اینکه خبر عوارض خروج به اشتباه توسط برخی سایت‌ها به ۵ میلیون تومان رسیده بود لاکچری نبودن گردشگری، صحبتی بود که عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در جمع رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه بیان کرد و گفت: گردشگری حق همه مردم دنیاست و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. این تفکر اشتباه است که گمان کنیم گردشگری موضوعی لاکچری و تزئینی است. بلکه گردشگری امری حیاتی است که علاوه بر تقویت روابط فرهنگی و سیاسی، اقتصاد را نیز پویا می‌کند.

ضرغامی همچنین در این هفته با وزرای نفت و نیرو مکاتبه‌ای انجام داد و از آنان خواسته بود فعالان صنایع دستی از تسهیلات مندرج در تبصره دو ماده ۲ قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی بهره مند شوند.

سیستم هوشمند سازی حفاظت از اشیای موزه‌ای این هفته در موزه ارامنه تهران رونمایی شد. این موزه به عنوان پایلوت بوده و این سیستم در ویترین‌های آن جای گرفت تا اشیا موزه مورد پایش قرار گیرند. اختراع این سیستم توسط مرجان حاجی رحیمی، محمود گرجی و سالار بصیری به عنوان نخستین اختراع در حوزه پایش موزه‌ای به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.