حسین قورچیان صداگذار آثار سینمایی بیان کرد که هرچند ظرفیت چهلمین جشنواره فیلم فجر برای پذیرش آثار کم است اما فیلم‌های خوب زیادی متقاضی حضور در این رویداد هستند.

تراکم فیلم‌های خوب و ظرفیت محدود «فجر» چهلم/ سیاهی لشکر نیستیم!

حسین قورچیان صداگذار سینمای ایران درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: از آنجایی که این روزها بیشتر درگیر صداگذاری فیلم‌ها برای جشنواره فجر هستیم، فیلم کوتاهی در دست ندارم و از میان فیلم‌های بلند هم باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام‌یک برای حضور در جشنواره پذیرفته می‌شود.

وی درباره کارهای بلند خود توضیح داد: فیلمی از اصغر یوسفی‌نژادبا نام «عروسک» را در دست دارم که در مرحله صداگذاری است. این فیلم مثل فیلم قبلی اصغر یوسفی‌نژاد یعنی «خانه» در قالب سکانس‌پلان کارگردانی شده و که طراحی فنی آن هم از نظر تصویر و هم از نظر صدا، کار پیچیده‌ای است. همه اتفاقات در تایم ۱۲۰ دقیقه در قالب سکانس‌پلان روایت می‌شود و همین ویژگی کار را کمی پیچیده کرده است.

قورچیان افزود: در حال کار روی فیلم تازه علی زمانی عصمتی هم هستم که فضایی پر از اجرای موسیقی دارد. اسم فیلم «راننده و پیانیست» است و به جهت اجرای موسیقی در صحنه، صداگذاری آن پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

این صداگذار با اشاره به فیلم «بی‌مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی هم توضیح داد: این فیلم را هم به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح در دست دارم که به‌نسبت فیلم اول کارگردانش کار خوبی شده است و امیدوارم در جشنواره امسال پذیرفته شود. مشکلی که امسال جشنواره فجر دارد، پذیرش محدود آثار است و تا جایی که می‌دانیم فیلم‌اولی خوب هم زیاد داریم. «بی‌مادر» هم یکی از فیلم‌های خوب و قابل دفاع است.

تولیدات بیشتری نسبت به سال گذشته داشته‌ایم

قورچیان درباره افت کمی فیلم‌های متقاضی حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر در قیاس با جشنواره سال گذشته گفت: تا جایی که اطلاع دارم، اکثر فیلم‌های تولیدشده فرم تقاضای حضور در جشنواره را پر کرده‌اند و این امکان وجود دارد که به دلیل شرایط کرونایی، تولید آثار کمتر شده باشد. تولید فیلم هم به لحاظشرایط مالی و هم به لحاظ شرایط کرونایی سخت شده است امادر مجموع احساس می‌کنم به نسبت سال گذشته، امسال تولیدات بیشتری داشتیم.

وی افزود: سال گذشته به دلیل کاهش شدید آثار فرآیند هیأتانتخاب در جشنواره حذف شد تا شور و حال فجر حفظ شود. امسال اما هم تولید بیشتر بوده و هم فیلمسازان خوبی برای جشنواره فیلم ارائه کرده‌اند. در میان فیلم‌اولی‌ها نیز فیلم‌های قابل توجهی هست در میان فیلم‌های کارگردانان باسابقه‌تر هم فیلم‌های خوبی می‌بینیم ولی تنها ۲۲ فیلم در جشنواره پذیرفته می‌شود و بخش فیلم‌اولی‌ها هم حذف شده که به نظرم اتفاق خوبی نیست.

قورچیان ادامه داد: حذف بخش «هنر و تجربه» هم به نوعی یک آسیب است که برخی فیلم‌های خاص اجازه حضور در جشنواره را از دست می‌دهند. به‌عنوان مثال برخی فیلم‌ها ممکن است پروانه ساخت دیجیتال داشته باشند. خود من امسال فیلم جدید هادی محقق را در همین شرایط داشتم. فیلم جدید علی عسگری هم با همین شرایط در برلین به‌عنوان یک جشنواره استاندارد پذیرفته شده است. این دست آثار در بخش «هنر و تجربه» جشنواره فجر می‌توانستند حضور موفق‌تری داشته باشند. حتی اگر شانس حضور در بخش اصلی را هم پیدا کنند، در کنار فیلم‌هایی که همه می‌دانیم بیشتر برای برگزارکنندگان جشنواره اهمیت دارند، حکم سیاهی لشگر را پیدا می‌کنند. اما در بخشی مثل «هنر و تجربه» این آثار حداقل شانس دیده شدن در فجر را می‌توانستند داشته باشند. آسیب حذف این بخش‌ها بیشتر متوجه این دست فیلم‌ها می‌شود.

شرایط اقتصادی به دستمزد عوامل فنی آسیب می‌زند، نه بازیگران

این صداگذار جوان سینما درباره تأثیر شرایط تولید بر دستمزد عوامل هم توضیح داد: این شرایط تأثیری بر دستمزد بازیگران نداشته اما دستمزد عوامل فنی به‌رغم آنکه نسبت به گذشته تغییر کرده اما نه آنگونه که باید. شرایط اقتصادی سینما بیشتر روی دستمزد عوامل فنی تأثیر می‌گذارد. بازیگران همواره دستمزد خود را غالباً هم همان اول کار پول می‌گیرند اما سختی شرایط تولید بیشتر به کار ما به‌عنوان عوامل فنی آسیب می‌رساند.

وی افزود: در حال حاضر ما به لحاظ کاری تحت فشار هستیم و من هم ناگزیر برخی پروژه‌هایی که در دست داشتم را پس دادم. این فیلم‌ها اگر در فجر پذیرفته شوند، یک داستان داریم اما برخی که به فجر نمی‌رسند حتی بسته هم نمی‌شوند و باید دنبال عوامل بیفتیم که بیایید کار را جمع کنید! از این نظر هم حضور در جشنواره برای برخی از پروژه‌ها واقعاً تعیین‌کننده است. برای ما هم این شرایط بهتر است چرا که لااقل مجبور می‌شویم کار را تمام کنیم.

قورچیان در پایان گفت: حضور برخی فیلم‌ها در جشنواره از امروز تقریباً قطعی است اما با توجه به حذف بخش‌های جنبی جشنواره باید منتظر سرانجام برخی دیگر از فیلم‌ها بمانیم که امیدشان حضور در همین جشنواره است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.