کارآفرینی‌های بانوی مبلمان‌ساز

مریم برغمدی متولد ۱۳۵۹ در برغمد سبزوار، یکی از بانوان کارآفرینی است که به قول خودش با توکل به خدا و اعتماد به توانمندی‌هایش امروز یکی از بانوان موفقی است که می‌تواند الگوی بسیاری از بانوان باشد.

از دوخت پشتی تا تعمیرات مبل 

هفت سالی است در برغمد سبزوار با درست کردن پشتی طرح مبل کارش را آغاز کرده است، شاید همان لحظه هم کار مردانه‌ای به نظر می‌رسید. به طورقطع آماده کردن پشتی که نیاز به چارچوپ، دوخت، لایکو، رویه‌کوبی و...دارد، کار راحتی نیست. او می‌گوید: باتوجه به اینکه با کار تعمیرات مبل آشنایی داشتم وارد این کار شدم. این کار اگرچه در نگاه اول مردانه است اما توانستم ازعهده آن برآیم و با نگاه زنانه این کار را به زیبایی انجام دهم. برای شروع فقط ۷میلیون تومان سرمایه داشتم و ۱۵میلیون تومان وام خودکفایی از کمیته امداد به من تعلق گرفت. مغازه‌ای را برای دوخت پشتی‌های طرح مبل راه‌اندازی کردم، زیرا خرید وسایل تعمیرات مبل هزینه بیشتری نیاز داشت ازاین‌رو با کار ساده‌تری شروع به کار کردم.

این بانوی کارآفرین خاطرنشان می‌کند: با گذشت چند سال وقتی مدیران کمیته امداد پیشرفت کار را دیدند دو فقره وام ۳۰ و ۱۰۰میلیون تومانی برای ارتقای کارم به من تعلق گرفت و توانستم دو دستگاه چرخ دوخت، دستگاه اره برقی و دستگاه پشم‌زنی خریداری کنم.

او تصریح می‌کند: با گسترش کارم توانستم زمینی به متراژ۲۲۰ متر بخرم. بالای آن یک واحد آپارتمان و سه تا مغازه در همان جا ساختم. یک مغازه برای خیاطی، مغازه دیگر برای نجاری و یک مغازه نیز کارگاه تعمیرات مبل و تولید پشتی است. همچنین مغازه‌ای را نیز در ابتدای برغمد دایر کردم که در آن پارچه، ملحفه، روفرشی، پرده و پتو عرضه می‌شود.
او که مادر دو پسر است و از ۵ صبح تا ۱۲ مشغول به کار است، بیان می‌کند: علاوه بر کمک پسرهایم،  پنج نفر در کار مرا همراهی می‌کنند که آن‌ها از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند. 

دغدغه پیشرفت

این بانوی پرتلاش خاطرنشان می‌کند: پسربزرگ من درحال حاضر در تهران مشغول فراگیری ساخت مبل‌های جدید است تا بتوانیم کارمان را در بحث تولید مبلمان توسعه دهیم.
کارسختی است اما به اعتقاد من باید بخواهیم و به طور قطع حمایت خدا را خواهیم داشت. بارها با خانم‌هایی که اول راه هستند و یا نگرانند، صحبت کرده‌ام و برای کمک و آموزش به آن‌ها هر کاری بتوانم انجام می‌دهم و یادآو رشده‌ام که برای موفقیت نباید ترسید و با ایمان به خداوند می‌توان در هر کاری موفق شد. 

متأسفانه افزایش قیمت مواد اولیه و شیوع کرونا سبب شده حدود یک سالی با رکود مواجه شویم، زیرا عدم ثبات قیمت‌ها موجب می‌شد، نتوانیم نرخ ثابتی به مشتری بدهیم اما در حال حاضر مشغول به کار هستیم. متأسفانه قیمت‌ها نسبت به دو سال گذشته چند برابر شده است برای مثال پارچه رومبلی از متری ۱۵هزار تومان به بیش از ۲۰۰هزار تومان افزایش داشته است.
او با اشاره به اینکه درآینده نزدیک تولید مبلمان را در برنامه کاری‌اش دارد، اظهار می‌کند: مشتری‌های من بیشتر برای خرید جهیزیه هستند. معمولاً سفارش و خرید آن‌ها شامل ملحفه، تشک، پرده پشتی، پتو، میز، پایه گلدان، کرسی و...است که سعی می‌کنم محصولاتمان را با نرخی مناسب و با کیفیت خوب به آن‌ها تحویل دهم که به زودی اگر تولید مبل را هم راه‌اندازی کنیم این بخش جهیزیه را هم انجام می‌دهیم.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: تا جایی که بتوانم برای کمک به دیگران پیشقدم می‌شوم و مطمئنم برای ساختن آینده بهتر نباید منتظر ماند باید گام‌ها را مصمم و محکم برداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.