هرچند که موضوع جمعیت و افزایش زاد و ولد در دولت‌های اخیر مطرح بوده و به نوعی سعی کردند طرح‌های تشویقی برای خانواده‌ها در نظر بگیرند، اما طرح های تشویقی دولت‌ها به نحوی است که جامعه به آن استقبال نشان نمی‌دهد.

مازندران استانی که کشور را بیشتر پیر کرد

به گزارش قدس آنلاین، کاهش ۳۰ درصدی نرخ تولد در ۱۵ سال اخیر! خبری که در حد خبر منتشر می‌شود ولی متاسفانه اقدامی از سمت مسئولان در راستای جلوگیری از این خسارت سنگینی که به بزرگترین چالش کشور تبدیل شده است، انجام‌ نمی‌دهند و در پی بی‌خیالی مسئولین، هر روز شاهد پیرتر شدن جمعیت هستیم که عواقب نامساعدی برای کشور در پی‌خواهد داشت.

هرچند که موضوع جمعیت و افزایش زاد و ولد در دولت‌های اخیر مطرح بوده و به نوعی سعی کردند طرح‌های تشویقی برای خانواده‌ها در نظر بگیرند، طرح های تشویقی دولت‌ها به نحوی بود که جامعه به آن استقبال نشان نداد و در واقع باید بگوئیم که دولت‌ها نیز انگیزی برای برون رفت از چالش جمعیتی و پیر شدن جمعیت کشور ندارند.

کمال حیدری معاون بهداشتی وزیر بهداشت اظهار کرد: نرخ زاد و ولد در کشور در ۱۵ سال گذشته ۳۰ درصد کم شده و متوسط رشد جمعیت از ۲/۵ درصد به ۰/۷ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه مازندران بعد از گیلان کمترین نرخ زاد و ولد و بیشترین رشد جمعیت سالمندی را داراست، افزود: از سال ۱۳۸۵ سالانه ۳/۲ درصد از جمعیت جوانان کاهش پیدا کرده و میانگین سن جمعیت به ۳۲ سال رسیده که وضعیت نگران کننده است.

نکته تامل برانگیز مصاحبه معاون وزیر بهداشت اشاره به بی انگیزه بودن شمالی ها برای زاد و ولد است که بیشترین سهم‌بری را در پیر کردن عمر جمعیت کشور دارند!

ناگفته پیدا است که استان‌های شمالی به ویژه مازندران مسافر خیز است و به دلیل ورود پایتخت نشینان مولتی‌میلیارد به استان ابتدا اینکه فرهنگ و آداب و رسوم بومی و محلی این استان هدف قرار گرفته شد و با تغییر سبک زندگی در شمال، نگرش به ازدواج عوض شده است اما نکته فاجعه بار پذیرش میلیونها غیر بومی به ویژه پایتخت نشینان که موقت در مازندران آن هم در ویلاهای میلیاردی خود در تعطیلات ساکن می‌شوند، قیمت املاک در مازندران به طرز وحشتناک و تصاعدی قیمت پیدا کرد و امروزه جوانان بومی مازندران نه تنها توان خرید مسکن را ندارند، بلکه با چندین برابر شدن مصالح نیز توان ساخت ندارند.

بر اساس تقسیم بندی نیاز بشری، خوراک، پوشاک و مسکن الویت نیاز انسانها است، نیازهایی که همگان اعلام می‌کنند که در تهران برای خانوار گران تمام می‌شود اما تاکنون سازمانی به درستی پایش نکرد که هزینه زندگی در مازندرانی که قطب تولیدات کشاورزی است، چرا گران‌تر از حتی تهران اداره می‌شود!

در مازندران آمارهایی از کاهش ازدواج و افزایش پدیده نامیمون طلاق در کنار کاهش زاد و ولد به گوش می‌رسد که مجموعه مدیریت استان هیچ راهکاری برای برون رفت از آن ندارند و جلساتی را از سر رفع تکلیفی برگزار می‌کنند تا آماری را به مرکز اعلام نمایند ولی سیاست مدونی برای پیشگیری و کنترل این فاجعه فرهنگی و اجتماعی ندارند.

سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران جمعیت استان را سه میلیون و ۳۸۴ هزار و ۲۸۴ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد ۱۴۹ هزار و ۲۶۳ نفر کودکان زیر پنج سال و  ۳۹۲ هزار و ۵۶۵ نفر جمعیت سالمندان می باشد.

وی با بیان اینکه ۱۴.۳ درصد جمعیت استان سالمند هستند، افزود: در استان مازندران ۱۰۱ مرکز جامع خدمات سلامت شهری، ۲۰۷ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی و ۱۱۳۶ خانه بهداشت وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه ثبت ولادت ها روند نگران‌کننده داشته است، ادامه داد: میانگین سن ازدواج پسران از ۲۴ سالگی و دختران از ۱۸ سالگی در سال ۱۳۷۵ به ترتیب به ۲۷ و ۲۳ سالگی در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

موسوی تاکید کرد: با توجه به افزایش میانگین سن ازدواج که حدوداً سالانه یک سال به این اعداد اضافه می‌شود و محدود شدن زمان فرزندآوری مشکلات جامعه رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه میزان ازدواج ثبت شده در استان از حدود ۳۶ هزار واقعه در سال ۱۳۸۸ به حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ مورد در سال ۱۳۹۹ رسیده است، یادآورشد: میزان طلاق ثبت شده در استان از حدود هزار واقعه در سال ۱۳۵۷ به حدود ۱۰ هزار واقعه در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید براینکه میزان موالید ثبت شده نیز روند کاهشی داشته است، ادامه داد: میزان موالید از حدود ۵۲ هزار و ۵۰۰ مورد در سال ۱۳۵۷ به حدود ۳۰ هزار مورد در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

کاهش چشمگیر زاد و ولد و ثبت ازدواج و رشد بی رویه ثبت طلاق در مازندران نشان می‌دهد که برنامه ای برای این نابسامانی در شمال ندارند و این اعداد و ارقام افسار بریده و تا مادامی که مدیران گفتار درمانی را رها نکنند و به فکر چاره برای این فاجعه نباشند، زمان نابودی جمعیتی را به جلو خواهند انداخت.

کمال حیدری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به بیانیه سیاست‌های جمعیتی رهبر معظم انقلاب اشاره کردند و گفت: مسئله جمعیت امروزه نه فقط یک مسئله شرعی، اعتقادی، اقتصادی و فرهنگی بلکه یک مسئله ملی  است.

وی با تاکید بر مشارکت فعال همه دستگاه ها در مسئله  افزایش جمعیت، افزود: در این قانون برخلاف قوانین دیگر همه جوانب در نظر گرفته شده است بنابراین برای پیشبرد این هدف تلاش صورت گیرد زیرا تاکنون فرصت های زیادی را از دست دادیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت به عنوان خط اول تماس با مردم در بحث مشاوره جامعه می‌باشد و در دل مشاوره ها می توان افراد را به فرزندآوری و ازدواج تشویق کرد.

حیدری به درمان ناباروری ها اشاره کرد و گفت: به دلیل ظرفیت های ارزشمند وزارت بهداشت، سهم این وزارتخانه بسیار مهم است.

وی مراکز مشاوره ازدواج، مراکز درمانی، حوزه دانشجویی، خیرین و مراکزی که وجوه اجتماعی ارزشمندی دارند را ظرفیت های این وزارتخانه برشمرد و بیان کرد: باید از ظرفیت سمن ها در آگاه سازی مردم و تشویق آنان برای فرزندآوری استفاده کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به کاهش فرزندآوری در کشور اشاره کرد و افزود: باید برنامه ریزی بیشتری برای افراد تحصیل کرده برای تشویق به فرزندآوری صورت گیرد.

درحالی کشور با بحران جدی جمعیت مواجه شده است که بارها چهره‌های مذهبی و دینی در این‌باره رهنمود داشتند و از مسئولین دولتی خواستار تقویت بنیه خانواده ها شدند.

تقویت خانواده‌ها که در حد حرف در دولت‌ها مطرح است و دولت‌ها نتوانستند سرمایه گذاری درستی در این بخش نمایند تا کشور در دراز مدت بهره‌بردار آن باشد.

آیت الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در استان مازندران با اشاره به فرمایشات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه کشور ما تا ۲۰۰ میلیون جمعیت را می‌تواند اداره کند، گفت: باید کمک کرد تا ظرفیت و استعدادهای افزایش جمعیت فعلیت پیدا کند و وقتی می شود نسل های جدید از فیض وجود برخوردار شوند و وسیله رحمت الهی باشند نباید جلوی ورود آنها را گرفت.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری جمعیت جوان را خلاق و مبتکر می دانند، افزود : زمانی که جمعیت جوان نداشته باشیم، خلاقیت و ابتکار نیز کاهش می یابد.
نماینده ولی فقیه در استان مازندران با تاکید براینکه آسیب‌های امنیتی را باید در نظر گرفت، ادامه داد: ما نباید شعاری عمل کنیم  بلکه باید راهکار بدهیم و برای عمل به این راهکارها، اعتقاد و باور داشته باشیم.

برکاتی مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت نیز از وضعیت نامناسب ۷ استان کشور از جمله مازندران از نظر جمعیتی اعلام نمود و گفت: تصور و باور در برنامه و سیاست افزایش جمعیت این است که در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بتوان با بررسی عوامل کاهش جمعیت در جهت افزایش آن گام برداشت.

وی با بیان اینکه مازندران و گیلان در صدر بحران جمعیتی قرار دارند، افزود : کلید جمعیت در دنیای آتی نهاد خانواده است که در دنیای غرب از دست رفته ولی در کشور ما همچنان یک ویژگی مهم و مثبت محسوب می شود که نگاه به خانواده گره گشا می‌باشد.

برکاتی افزود: ترویج فرزندآوری در افرادی که ازدواج کردند اولویت اصلی ما می باشد.

 نیاز اصلی جوانان امروز کشور که از نیازهای ابتدایی بشری است اما جوانان از آن محروم هستند، اشتغال، مسکن و ازدواج است که دولت با برنامه ریزی ضرب‌العالی باید به بحران جوانان انباشت شده در کشور بپردازد.

در بخش اشتغال که متاسفانه با تعطیلی صنایع مادر تخصصی در مازندران از جمله صنعت عظیم نساجی مازندران، البرز مرکزی، چیت‌سازی، کارخانه‌های پنبه و دیگر صنایع مطرح استان بیش از ۵۰ هزار فرصت شغلی از بین رفت و استانی که مهاجر پذیر بود به استان مهاجر فرست تبدیل شده است و جوانان مازنی در پس یک لقمه نان سر از دیگر استانها درمی‌آورند و الویت دولت باید تقویت بنیه اقتصادی مازندران به ویژه در بخش کشاورزی برای افزایش اشتغالزایی باشد.

در بحث مسکن نیز حداقل اعتبار نیاز برای خانه دار شدن یک جوان در مازندران حدود یک میلیارد تومان است که با حقوق ۳ میلیون و یا ۴ میلیونی کارگری بهتر است حرفی درباره مسکن زده نشود و اگر دولت به دنبال خانه دار کردن جوانان است، ابتدا باید درآمد آنها را افزایش دهد.

در موضوع ازدواج نیز با توجه به فرهنگ غلط به راه افتاده در جامعه و هزینه گذاف مراسمات، باید فرهنگ برگزاری ازدواج آسان نهادینه شود و البته ناگفته نمایند که حتی ازدواج آسان نیز هزینه آن به اندازه درآمد چند سال یک جوان کارگر است.

حال با توجه به هزینه میلیاردی برای اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان، باید ریشه ای به این مشکل رسیدگی شود و تا زمانی که دولت برای برون رفت از آن اقدامی اساسی انجام ندهد، همچنان با اینرسی جوانان برای تن ندادن به ازدواج مواجه خواهد بود و زمان به نتیجه رسیدن سیاست جوان سازی جمعیت نیز مدام به زمان دیگری موکول خوهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.