برخی شخصیت‌های برجسته عراقی پنجشنبه شب به حمله موشکی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد واکنش نشان دادند.

واکنش مقامات عراقی به حمله موشکی به منطقه سبز بغداد

به گزارش قدس آنلاین، برهم صالح رئیس‌جمهور عراق در این باره گفت که حمله به اماکن دیپلماتیک به‌ مثابه ضربه زدن به منافع عراق و وجه بین‌المللی آن است.

وی اظهار کرد: هدف از حمله به اماکن دیپلماتیک در برهه کنونی، اخلال ایجاد کردن در فرآیند تشکیل دولت و اجرای قانون اساسی عراق است.

صالح همچنین حمله به اماکن دیپلماتیک و در معرض خطر قرار دادن غیرنظامیان را "یک اقدام تروریستی جنایتکارانه" دانست.

مقتدا صدر

 «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق هم در واکنش به این حمله، آن را تلاش برای به تأخیر انداختن خروج نیروهای آمریکایی دانست.

صدر در صفحه توییتری‌اش نوشت: برخی طرف‌ها ادعای مقاومت و هدف قرار دادن سفارت آمریکا را دارند، در حالی که غیرنظامیان را مجروح می‌کنند.

وی افزود: آن‌ها به سفارت آمریکا حمله می‌کنند تا خروج نیروهای آمریکایی را به تأخیر بیندازند و بهانه استفاده از سلاح را تداوم دهند.

قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق عراق

«قیس الخزعلی» نیز در واکنش به حمله موشکی به منطقه سبز بغداد در صفحه توئیترش هرگونه دست داشتن نیروهای مقاومت در حمله به این منطقه را قویا رد کرد.

وی گفت که حمله به منطقه سبز در این زمان به همان شیوه قدیمی، تلاش برای برهم زدن شرایط است.

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نوشت: «تأکید می‌کنیم که گروه‌های مقاومت در حال حاضر تصمیمی برای هدف قرار دادن سفارت آمریکا ندارند.»

الخزعلی تأکید کرد، حمله به منطقه سبز در این زمان و با همان روش قدیمی، توسط نیروهای مقاومت صورت نگرفته است و سفارت آمریکا را هدف قرار نداده‌اند.

ساعاتی پیش، سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد با ۲ موشک مورد هدف قرار گرفت.

 به دنبال این حمله موشکی، سامانه دفاعی «سی رام» (C-RAM) مستقر در سفارت آمریکا فعال شد. گفته شده است که این سامانه دفاعی با هر ۲ موشک مقابله کرده و این موشک‌ها در اطراف سفارت سقوط کرده‌اند.

شبکه خبری المیادین اما شمار موشک‌های شلیک شده به منطقه سبز بغداد را سه عدد دانست.

این شبکه خبری به نقل از یک مقام امنیتی عراقی اعلام کرد که درپی حمله موشکی پنجشنبه شب به منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا، ۲ نفر زخمی شدند.

سفارت آمریکا در بغداد نیز با تأیید حمله موشکی به اطراف این سفارتخانه، ادعا کرد که "گروه‌های تروریستی" با هدف مختل کردن امنیت عراق، این مکان دیپلماتیک را هدف قرار دادند.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این حمله موشکی را برعهده نگرفته است.

آخربن حمله موشکی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد ۲۸ آذرماه گذشته انجام شد.

منطقه سبز بغداد محدوده‌ای به گستره ی ۱۰ کیلومتر است که در محله «کَرخ» واقع شده است و سفارت‌خانه ‌ها، مراکز دولتی و امنیتی عراق در این منطقه واقع شده‌اند و مشهورترین نام برای «منطقه بین‌المللی بغداد» است که در مرکز این شهر واقع شده و اطراف آن دیوارهای بتنی بلند کشیده شده است.

اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی مقام های عراق با اشاره به بازگشت امنیت و شکست داعش، اقدام به بازگشایی منطقه سبز بغداد کردند.

پیش از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ چنین نامی وجود نداشت و کاخ‌های «صدام»، دیکتاتور سابق عراق در این منطقه واقع شده بود که در پی ورود نیروهای آمریکایی به شهر بغداد، مقام‌های آمریکا دفاتر خود را در کاخ صدام ایجاد کردند.

بسیاری از نهادها و مراکز دولتی و بین‌المللی در این منطقه قرار دارند؛ از آن جمله می‌توان به دفتر سازمان ملل، دفتر اتحادیه اروپا، سفارت آمریکا و سفارت انگلیس اشاره کرد.

تا سال ۲۰۰۹ مسؤولیت حفظ امنیت منطقه سبز بغداد بر عهده نیروهای خارجی (عمدتا آمریکایی) بود اما از آن زمان به بعد محافظت از این منطقه به نیروهای امنیتی عراق واگذار شد.

سکونت مقام های دولتی و ارشد عراق در این منطقه و جلوگیری از ورود مردم به آن در سال‌های اخیر همواره از سوی مردم عراق مورد انتقاد شدید بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.