رهبر جریان صدر عراق در سخنانی نسبت به تعلیق موقت فعالیت هیئت رئیسه منتخب پارلمان تا زمان رسیدگی به شکایت ارائه شده درباره عدم مشروعیت جلسه نخست پارلمان واکنش نشان داد.

واکنش مقتدی صدر به تعلیق فعالیت هیئت رئیسه پارلمان عراق

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق با انتشار پیامی در صفحه اختصاصی خود در توییتر نوشت: اگر تصمیم دادگاه عالی فدرال بدون اعمال فشار از سوی طرف‌های مختلف بوده باشد، این نخستین گام‌ برای تشکیل اپوزیسیون در پارلمان و عدم توسل به خشونت در مقابل تشکیل دولت اکثریت ملی است.

وی ابراز امیدواری کرد که این اپوزیسیون برای خدمت به منافع عمومی فعالیت کند و زمانبندی مندرج در قانون اساسی و همچنین نیاز ملت عراق و تمایل آنها به تسریع در روند تشکیل دولت را مدنظر قرار دهد تا این دولت به وظایف امنیتی، اقتصادی، خدمت‌رسانی و مجازات فاسدان عمل کند نه اینکه مانع از تشکیل دولت در راستای به دست آوردن غنیمت‌های سیاسی شوند.

رهبر جریان صدر عراق همچنین خاطرنشان کرد که منافع ملت فراتر و ارزشمندتر از منافع حزبی، فرقه‌ای و سیاسی است.

وی ادامه داد: همانگونه که ما به اخلاقیات دولت اکثریت ملی پایبند هستیم، خواستار آن هستیم که اپوزیسیون نیز ملی باشد.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که دادگاه عالی فدرال عراق مقرر کرد، فعالیت هیئت رئیسه منتخب پارلمان جدید عراق که روز یکشنبه انتخاب شدند براساس دادخواست باسم خشان و محمود داوود، دو نماینده پارلمان علیه محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان و دو معاونش تا زمان رسیدگی به شکایت ارائه شده درباره جلسه نخست پارلمان تعلیق شود.

در جریان جلسه انتخاب رئیس پارلمان جدید عراق و دو معاون وی که یک‌شنبه برگزار شد، درگیری‌های لفظی میان نمایندگان چارچوب هماهنگی و سایر نمایندگان جریان صدر شکل گرفت و با وخامت حال "محمود المشهدانی"، رئیس سِنّی جلسه و انتقال او به بیمارستان همراه بود.

مدیریت اولین جلسه پارلمان جدید که برای انتخاب رئیس پارلمان و دو معاون وی تشکیل می‌شود بر عهده مسن‌ترین عضو پارلمان است اما در نشست روز یکشنبه پس از وخامت حال المشهدانی، «خالد الدرّاجـی»، جایگزین دوم برای ریاست سنی پارلمان، ریاست باقی جلسه را برعهده گرفت.

محمد الحلبوسی روز یکشنبه با کسب ۲۰۰ رای در مقابل ۱۴ رای محمود المشهدانی، رقیب خود، به ریاست پارلمان عراق رسید. به دنبال این انتخاب، چارچوب هماهنگی اعلام کرد که نتایج جلسه را قبول ندارد و به دادگاه عالی فدرال شکایت می‌کند.

این اولین جلسه پارلمان عراق از زمان تصویب نتایج انتخابات توسط دادگاه فدرال عراق است که ۱۰ اکتبر برگزار شد و در آن جریان صدر با کسب ۷۳ کرسی در جایگاه اول قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.