متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اصلاح برنامه غذایی و تغذیه را ضروری دانست و تاکیدکرد: بدخوری و عادت های غلط غذایی نیز خطر ابتلاء به کرونا، شدت بیماری و نیاز به بستری شدن و شرایطی مانند استفاده از امکانات ای سی یو را افزایش و هم اثر بخشی واکسیناسیون را کاهش می دهد.

 تأثیر تغذیه در ابتلا به کرونا و اثربخشی واکسیناسیون

به گزارش قدس آنلاین، فریبا کوهدانی به مناسبت دوازدهمین دوره بسیج ملی تغذیه سالم که از پانزدهم تا پایان دی ماه ادامه دارد، در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، با تاکید بر اینکه مقدار دریافت چربی باید به حدی باشد که بدن نیاز دارد، اظهار داشت: در غیر اینصورت استفاده از رژیم های غذایی خیلی پرچرب نه تنها چاقی به دنبال دارد بلکه ایمنی بدن را تضعیف می کند تا آنجا که در مقابل ویروس ها از جمله کرونا، مقاومت بدن کاهش می یابد ضمن اینکه خطر شدت ابتلا به بیماری را دوچندان می کند.

وی با تاکید بر اینکه در افرادی که از رژیم های غذایی پرچرب یا مقدار زیاد قند استفاده می کنند یا افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند تاثیر واکسیناسیون هم کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: کارایی واکسن در افراد مختلف تفاوت هایی دارد و بخشی از این تفاوت ها به وزن افراد و نوع تغذیه آنان مربوط است.

کوهدانی ادامه داد: بنابراین توصیه می کنیم که خانواده ها از غذاهای چرب و فست فودها پرهیز کنند؛ فست فودها به عنوان گروه مواد غذایی بسیار بد معرفی می شوند اما اگر در منزل و با لحاظ کردن مقدار و میزان مناسب از مواد غذایی تهیه شود بهینه است. همچنین مدنظر داشته باشند که از روغن های جامد و کره مارگارین کمتر استفاده شود و حداقل یک سوم روغن مصرفی از روغن زیتون، کنجد یا کلزا باشد.

یبوست، چاقی و اختلال در چربی های خون عوارض استفاده نکردن از فیبر

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه در مصرف مواد غذایی کربوهیدراتی، باید از کربوهیدارت های پیچیده استفاده شود به این معنا که درگروه نان ها، پنجاه درصد از نان های سبوس دار یا در مصرف برنج هم از برنج قهوه ای استفاده شود، یادآور شد: در صورت بی میل بودن به برنج قهوه ای، در صورت استفاده از برنج سفید حتما به صورت سبزی پلو، لوبیا پلو یا سایر سبزیجات در برنج مصرف شود.

وی ادامه داد: حتما سعی کنیم فیبرها را همراه با منابع غذایی کربوهیدراتی مانند برنج سفید مورد استفاده قرار دهیم. در وعده صبحانه، حتما از سبزیجات خیار و گوجه فرنگی استفاده شود تا اگر سبوس نان کم است تعادلی ایجاد شود.

کوهدانی درباره پیامدهای کاهش دریافت مواد غذایی فیبردار هشدار داد: وقتی در رژیم های غذایی، نان سفید یا برنج سفید زیاد گنجانده و مواد سبزی و منابع فیبردار مانند حبوبات کمتر استفاده شود مشکلاتی مانند یبوست، چاقی و اختلال در چربی های خون  بروز می کند.

این متخصص تغذیه، خانواده ها را به استفاده از سه واحد از گروه میوه و سبزی در طی روز توصیه کرد و اظهار داشت: گروه سبزیجات و میوه ها یکی از کلیدهای سلامتی هستند که می توانند باعث ارتقای وضعیت سلامت و کم شدن بیماری ها شوند. خوشبختانه سبزیجات متنوعی در کشور داریم اما مطرح شدن بحث آلودگی ها و سمومی کشاورزی نگرانی در جامعه به وجود آورده که امیدوارم با نظارت بیشتری که توسط مسوولان صورت می گیرد این دغدغه ها کاهش پیدا کند.

ضرورت اصلاح الگوی مصرف مواد قندی برای پیشگیری از بیماری

کوهدانی در مورد مصرف قندها و شیرینی ها هم گفت: قندها را نمی توان حذف کرد و یکی از لذت هایی است که در برنامه غذایی ما وجود دارد اما توصیه می شود که تعادل در مصرف اینگونه از مواد غذایی فراموش نشود.

وی با تاکید بر استفاده به اندازه از مواد قندی در جهت پیشگیری از مشکلات ناشی از دریافت زیاد آن ها، افزود: یکی از مواد غذایی که دیده شده با کرونا و اثربخشی واکسیناسیون ارتباط دارد مواد قندی هستند به این معنا که اگر دریافت آن ها بیشتر باشد هم خطر ابتلاء به کرونا، هم شدت بیماری و نیاز به بستری شدن و شرایطی مانند استفاده از امکانات ای سی یو را افزایش می دهد و هم اثر بخشی واکسیناسیون را کاهش می دهد.

کوهدانی توصیه کرد: اگر افراد دچار مشکلات چاقی هستند و بدخوری و عادت های غلط غذایی دارند مانند استفاده از مقادیر زیاد چربی و شیرینی حتما برنامه غذایی و هم الگوی زندگی را اصلاح کنند تا هم خطر ابتلاء به بیماری کرونا را کم کنند و هم اثربخشی واکسیناسیون را افزایش دهند.

وی تاکید کرد: همه افراد حتما برای تعادل وزن خود تلاش کنند، عادت های غلط غذایی را کنار بگذارند و از همه گروه های غذایی استفاده مناسب و متنوع داشته باشند. این ها مواردی است که باعث ارتقای وضعیت سلامت می شود.

مصرف بیش از حد نمک، باعث پوکی استخوان می شود

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه نمک از مواردی است که باید به اندازه مصرف شود، تصریح کرد: میانگین مصرف نمک در کشور بیش از استانداردهای جهانی است و یکی از منابع پنهان دریافت نمک، نان است که نسبت به جاهای دیگر دنیا مقدار نمک بالاتری دارند. به همه خانواده ها توصیه می کنیم که در وهله نخست نمکدان را از سر میز و سفره بردارند و از تنقلات نمکی مانند آجیل، چیپس، پفک، خیارشور، زیتون شور پرهیز کنند ضمن اینکه تلاش کنند نمک را قبل از مصرف از مواد غذایی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: نمک هم بر سیستم ایمنی تاثیر نامطلوب دارد هم سلامت را به خطر می اندازد و افرادی که رژیم غذایی پرنمک دارند بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند زیرا وقتی سدیم اضافه می خواهد دفع شود املاح خوبی مانند کلسیم را هم با خود می گیرد و دفع می کند در نتیجه اجاره نمی دهد کلسیم به اندازه کافی جذب شود.

این متخصص تغذیه یادآور شد: مواد غذایی فراوری شده ای که برای نگهداری آن ها نمک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد مانند انواع غذاهای کنسروی هم جز مواردی هستند که خیلی اهمیت دارند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی درباره مصرف ادویه ها هم توصیه کرد: ادویه ها اگر به اندازه  و شکل مناسب و بر اساس شرایط جسمی شخصی مورد استفاده قرار بگیرند می توانند حتی اثرات مفید داشته باشند اما استفاده بی رویه از ادویه ها، می تواند مسایلی مانند رفلاکس معده ایجاد کند. پس تعادل در مصرف و استفاده بر اساس شرایط جسمی ضروری است.

کوهدانی تاکید کرد: شخصی سازی رژیم های غذایی از مواردی است که با توجه به بیماری های زمینه ای، سن، جنس و وزن افراد باید جدی گرفته شود.

دوازدهمین بسیج ملی تغذیه سالم با شعار «تغذیه، کرونا، واکسیناسیون» و با هدف فرهنگسازی و اصلاح الگوی تغذیه سالم، تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا با تغذیه سالم، واکسیناسیون به موقع و کاهش شانس ابتلا به کرونا از پانزدهم تا سی ام دی ماه آغاز شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.