رییس کل سازمان توسعه تجارت گفت: با توجه به اینکه اواخر آذر ماه حجم صادرات غیرنفتی کشور از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کرد امیدواریم با تسریع این روند، حجم صادرات کشور تا پایان سال رقم ۴۵ میلیارد دلار را هم پشت سر بگذارد.

رشد ۵ میلیارد دلاری صادرات در ۱۴۰۰/ افزایش ۱۵ درصدی بازگشت ارز به کشور

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت در نشستی خبری که از دقایقی پیش آغاز شده، ادامه داد: در ماههای گذشته در دو بازار خوب ترکیه و افغانستان با چالش مواجه شدیم که خوشبختانه با پیگیری ها و جلساتی که با طالبان برگزار کردیم بسیاری از مشکلات حل شد و روال صادرات به این کشور در حال عادی شدن است.

وی ضمن اشاره به افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات در سال جاری افزود: کاهش شدید ارزش لیر ترکیه به تغییر روال تراز تجاری ما منجر و فرصت خوبی فراهم شد تا رقابت جدی تری با این کشور در بازارهای منطقه داشته باشیم که خوشبختانه با هماهنگی بین دولت و صادرکنندگان روال مثبتی به خود گرفته است.

هدف گذاری ۷/۵ میلیارد دلاری برای صادرات به روسیه

پیمان پاک در خصوص توسعه روابط تجاری با  روسیه و چین گفت: رئیس جمهور تاکید دارد توسعه همه‌ جانبه تجارت با همه کشورهای مستقل محقق شود و در سفر اخیر ایشان به روسیه نیز ریل گذاریهایی برای توسعه تجارت انجام شده و هدف گذاری حداقلی ۷/۵ میلیارد دلاری برای صادرات به این کشور در افق ۱۴۰۴ مد نظر است. وی افزود: روسیه سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد اما سهم ایران در تامین این نیاز کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار است که این رقم امسال به ۷۰۰ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

به گفته وی در توسعه بازار، باید ایجاد مراکز و رایزنهای تجاری، همکاریهای اتاق‌های مشترک و حضور شرکتهای تجاری مورد توجه قرار گیرد. پیمان پاک تاکید کرد: توسعه تجارت اوراسیا اقدامی مهم است که ‌با جدیت پیگیری می شود  و در همین راستا چندین ‌نشست با نمایندگان ‌۵ کشور اوراسیا داشته ایم و  امیدواریم در یک سال آینده به تجارت آزاد اوراسیا بپیوندیم و موضوع اصلی ‌توسعه زیرساختها هم باید پیگیری شود.

پیمان پاک به جلسه روز گذشته با معاون اقتصادی رییس جمهور و وزیر صمت برای ارتقای زیرساختهای تجاری با آمریکای لاتین هم اشاره کرد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت در مورد رابطه تجاری با عربستان اظهار داشت:  وزارت امور خارجه به دنبال بهبود روابط با عربستان است و قطعا بهبود روابط می‌ تواند به توسعه اقتصادی  کمک کند. کمیسیون مشترک عربستان به وزارت صمت منتقل شده و برنامه‌ ریزی‌ ها برای بهبود روابط در حال انجام است. ضمنا کمیسیون مشترک ازبکستان هم تشکیل شده  و  جلسه کمیسیون مشترک عمان هم طی دو سه هفته آینده در مسقط  برگزار می شود.

وی با توجه به در پیش بودن مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر گفت: عمان و قطر جزو اولویت‌ های ما در توسعه صادرات هستندو نماینده‌ ای را برای رایزنی با قطر تعیین کرده‌ ایم.

معاون وزیر صمت در پاسخ به سوالی در خصوص صادرات خودرو اظهار داشت: با ارمنستان مذاکرات جدی برای صادرات خودرو داشتیم و خطوط تولید در آذربایجان فعال و در شمال آفریقا هم در حال مذاکره هستیم. کشورهای آمریکای لاتین و ونزوئلا هم خواهان تأسیس خط تولید خودرو در کشور خود هستند. پیمان پاک علت توقف صادرات خودرو به سوریه را ترس دولت این کشور از خروج ارز دانست که ایران در حال مذاکره برای رفع نگرانی‌ هاست.

صادرکننده مجرم نیست

رییس کل سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: سیاست دولت، حمایت از صادرکنندگان است و نه مجرم انگاری و ما در سازمان توسعه تجارت در برابر طرح جرم انگاری عدم بازگشت ارز ایستادیم . به گفته وی توجه ویژه مسوولان به توسعه صادرات ‌و رفع مشکلات تجّار ‌و صادرکنندگان به رشد صادرات کمک کرده و بدون حضور نمایندگان بخش خصوصی تصمیمی گرفته نشده است که این عملکرد دولت باعث شده  تجّار "حس خوبی" به دولت سیزدهم داشته باشند.

به گفته وی در پی تنوع بخشی به مسیرهای بازگشت ارز و هماهنگی تجاری و ارزی صورت گرفته بازگشت ارز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است. پیمان پاک افزود: کارگروه مشترکی با بانک مرکزی تشکیل شده تا سیاستهای تجاری را با ارزی هماهنگ کنیم. واردات در برابر صادرات برای کلیه کالاها  به جز پتروشیمی، فولاد و سیمان مصوب شده است. همچنین واردات در برابر صادرات غیر هم انجام و گروههای کالایی انتخاب شده‌ اند که همین هفته نمونه‌ هایی از این گروه‌های کالایی اعلام می شود. و تاکید کرد: اگر روشهای رفع تعهد ارزی را متنوع و جذاب کنیم، فرآیند بازگشت ارز بهبود می یابد.

وی همچنین در خصوص نحوه استفاده از رمزارزها در حوزه تجارت گفت: سامانه‌ ای طراحی شده و در حال برقراری ارتباط این سامانه با سامانه جامع تجارت هستیم و "باگ‌ سنجی ها" هم انجام شده است. رمزارز فرصتی است تا صادرکننده اعتبار را به راحتی منتقل کند و بانک مرکزی هم در این خصوص با ما هماهنگ است. در حال حاضر در سامانه جامع تجارت در حال پیاده‌سازی هستیم و قرار شده بخشی از رمزارزهایی که در داخل کشور ماین می‌شوند هم مورد استفاده قرار گیرند.

بروز مشکلات لجستیکی در پی حمایت از چند شرکت داخلی

پیمان پاک اظهار داشت: طی سالهای گذشته دولتها برای حمایت صرف از چند شرکت داخلی در حوزه لجستیک، شرایطی فراهم کردند که در نتیجه آن هزاران واحد تولیدی آسیب دیدند. حمایت صرف از شرکتهای داخلی در حوزه لجستیک علاوه بر اینکه واحدهای تولیدی، کشور را در حوزه کانتینر، لوکوموتیو، کشتی‌، کشتی‌های رورو، واگنهای یخچال‌دار، کِشنده‌ ها، کانتینرهای یخچال‌ دار و به طور کلی در حوزه لجستیک با کمبود مواجه کرد و ما در دوره جدید علاوه بر استفاده از پتانسیل شرکت‌ های داخلی، برای تأمین نیاز لجستیک کشور در جایی که خلاء داشته باشیم از واردات بهره خواهیم برد.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.