نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مشکلات صنعت خودرو و کیفیت پایین خودروهای تولیدی گفت:‌برنامه‌های خوب برای تحول در صنعت خودرو با وجود مدیران رانتی و نفتی در خودروسازی‌ها اجرا نخواهد شد.

 برنامه تحول صنعت خودرو با مدیران رانتی و نفتی اجرا نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد باقری‌بنابی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در طرح سؤال از وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کیفیت پایین خودروهای تولیدی، اظهار داشت: مهمترین مشکل صنعت خودرو در کشور ما ناشی از ساختار مالکیتی این صنعت است.

وی در توضیح این نکته گفت: با آنکه سهام دولت در ایران‌خودرو ۶ درصد و در سایپا حدود ۱۷ درصد است اما چرا باید مدیرعامل و هیأت مدیره این شرکت‌ها توسط وزارت صنعت انتخاب شوند و سؤال اساسی این است برای اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی این دو شرکت چه کاری قرار است انجام شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل کشور این نوع رابطه میان دولت و خودروسازها است و تا این اصلاح نشود مشکل باقی‌ است؛ این نوع ارتباط زمینه‌ساز روابط ناسالم است و چون در آغاز کار دولت قرار داریم می‌خواهیم آقای فاطمی‌امین مسیر غلط گذشته را طی نکند.

باقری‌بنابی ادامه داد:‌مشکل دیگر، درب‌های مدیریتی گردشی است که بر اساس آن برخی مدتی مدیر بخش‌های مختلف خودروسازی هستند و مدتی دیگر معاون وزیر یا مدیر در وزارت صنعت می‌شوند.

وی همچنین به مسأله بی‌ثباتی مدیریتی در شرکت‌های خودروسازی اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی، ایران‌خودرو ۱۰ مدیر و سایپا ۱۳ مدیر را تجربه کرده است این بی‌ثباتی مدیریتی باعث شده است تا تزلزل در خودروسازی‌ها بیشتر شود.

وی همچنین به آمار کشته‌های تصادفات در کشورمان اشاره کرد و گفت: تعداد کشته‌های تصادفات در هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۲ نفر است که این آمار سه برابر آمار ترکیه است و ماجرای تصادف اخیر در خوزستان هم نمونه‌ای از آن بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به گفته‌های وزیر صنعت و برنامه این وزارتخانه گفت: اینکه صرفا برنامه خوبی داشته باشیم اما مدیران رانتی و نفتی در خودروسازی‌ها مستقر باشند فایده‌ای ندارد و برنامه اجرا نمی‌شود.

باقری‌ بنابی همچنین به واردات خودرو اشاره کرد و خواستار انجام آن با هدف رقابت میان خودروسازان شد.

نماینده مردم بناب در نهایت دو هفته به وزیر صنعت فرصت داد تا برنامه مکتوب اصلاح ساختار مالکیتی و مدیریتی شرکت‌های خودروسازی را به مجلس ارائه دهد و به این ترتیب به صورت مشروط از توضیحات وزیر قانع شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.