یک استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: فرد مبتلا به اومیکرون تا ۲۵ روز می تواند ناقل بیماری باشد و با ۷ تا ۱۰ روز استراحت، صرفا احتمال ناقل بیماری از بین نمی‌رود.

فرد مبتلا به اومیکرون تا ۲۵ روز می تواند ناقل باشد

به گزارش قدس آنلاین، حسین کیوانی در برنامه در انتهای الوند، اظهار کرد: قبل از آمدن اومیکرون، می‌توانستیم بین آنفولانزا و کرونا تفاوت قائل شویم اما امروز یک بدن درد خفیف یا یک تب ساده را باید اومیکرون بدانیم.

وی ادامه داد: هنوز حساسیت فصلی شروع نشده اما در حساسیت تب و بدن درد نداریم و افراد سابقه حساسیت در فروردین و اردیبهشت دارند.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: ابتلاء به بیماری و در ادامه بهبود، بیشترین ایمنی را می‌دهد و ۲۵ تا ۱۰۰ برابر ایمنی بیشتر به ما می‌دهد اما معمولاً ۶ ماه پس از بیماری ایمنی داریم. اگر کسی مبتلا شود در دفعه دوم شدت علائم و احتمال بستری شدن کمتر است.

کیوانی ادامه داد: فردی که کرونا بگیرد و خوب شود بهتر می‌تواند با این بیماری در ادامه مقابله کند.

وی توضیح داد: سیستم ایمنی ما بخشی آنتی بادی دارد اما سیستم ایمنی صرفاً آنتی بادی نیست و سلول‌ها نقش موثرتری دارد و ممکن است کسی آنتی بادی نداشته باشد و یا پس از ۶ ماه آنتی بادی او از بین برود و در آزمایش‌ها آنتی بادی وجود نداشته باشد اما سیستم ایمنی او از طریق سلول به صورت کمتر وجود دارد.

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: ما در طول عمر با صدها عامل بیماری روبرو می‌شویم و سلول‌هایی در مواجهه با عامل عفونی تشکیل می‌شوند که اطلاعات آنتی بادی را در خود دارند و آنتی بادی را تولید می‌کنند. این سلول‌ها در حالت آماده باش هستند و در مواجهه با بیماری آنتی بادی تولید می‌کند.

کیوانی افزود: اگر کسی اومیکرون بگیرد حداقل تا ۶ ماه مبتلا به اومیکرون نمی‌شود اما ممکن است به سویه های دیگر مبتلا شود.

وی گفت: فرد تا ۲۵ روز می‌تواند ناقل بیماری اومیکرون باشد. ۷ تا ۱۰ روز فرد پس از ابتلاء نیاز به استراحت دارد اما احتمال انتقال ۳ تا ۴ هفته پس از ابتلاء وجود دارد.

این استاد ویروس شناس اظهار کرد: دو تا ۵ روز قبل از بروز علائم اومیکرون به این ویروس مبتلا شدیم. باید حتماً فاصله با افراد رعایت شود و استفاده از ماسک ضروری است. اگر واکسیناسیون گسترده را نداشتیم تلفات ناشی از اومیکرون بیشتر می‌شد و احتمال به وجود آمدن سویه دیگری از ویروس وجود دارد.

کیوانی یادآور شد: ۲۰ درصد مراجعه کنندگان کودکان هستند. تلفات بیشتر در افراد با سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای است. احتمال درگیری به سویه های قبلی بسیار کم است و سویه درچرخش مهم است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.