معاون وزیر امور خارجه روسیه در نشست سازمان ملل ادعاهای آمریکا و متحدانش درباره حمله روسیه به اوکراین را مایه تأسف و حتی خطرناک توصیف کرد.

روسیه: ادعاهای آمریکا پیرامون اوکراین مایه تأسف و حتی خطرناک هستند

به گزارش قدس آنلاین، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه اوکراین را به نقض توافق آتش‌بس با نواحی خودمختار متهم کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، ورشینین در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «اکراه کی‌یف از ورود به گفت‌وگوی مستقیم با نمایندگان دونتسک و لوهانسک، علت ریشه‌ای مشکل است. این در حالی است که چنین گفت‌وگوهایی در بندهای ۴، ۹، ۱۱ و ۱۲ [توافق مینسک] درج شده است».

این دیپلمات روس افزود، در طول هفت سال گذشته اوکراینی‌ها حتی یکی از موارد درج شده در بسته اقدامات لازم برای اجرای توافق مینسک، از جمله بند مربوط به آتش‌بس را به‌طور کامل اجرا نکرده‌اند.

ورشینین در ادامه گفت: «سیاست‌مداران اوکراینی به‌طور سیستماتیک به‌دنبال این هستند که غرب را متقاعد کنند توافقات مینسک با منافع اوکراین در تضاد است. اگر ایجاد صلح در داخل خاک اوکراین جزو منافع ملی این کشور است، نباید جایی برای این ادعاها باشد».

او همچنین متذکر شد:‌ «اوکراین به شکل لجوجانه از اجرای مفاد توافق مینسک خودداری می‌کند و برای عمل به آن بهانه می‌آوردند. تلاش‌ها برای مقصر جلوه دادن روسیه و رفع تقصیر از اوکراین، بیهوده و بی‌اساس است».

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود:‌ «آقای بلینکن لیستی از تحریکاتی را ردیف کرد که ممکن است به‌عنوان زمینه‌ای برای حمله به اوکراین استفاده شوند و این مایه تأسف است. حتی می‌توانم بگویم این اظهارات خطرناک هستند زیرا توجهی بیشتری را به این جو مشنج معطوف می‌کند».

ورشینین با رد ادعاهای «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت، نیروهای روس در خاک روسیه هستند و همان‌جا نیز خواهند ماند «و از دو روز پیش برخی یگان‌ها با اتمام برخی رزمایش‌ها، در حال بازگشت به پایگاه خود هستند».

 بلینکن حین سخنرانی در این نشست گفت، روسیه باید از تصمیم خود برای به راه انداختن جنگ علیه اوکراین عقب‌نشینی کرده و اعلام کند قصد تهاجم علیه این کشور را ندارد و پس از برگرداندن هواپیماهای جنگی و تانک‌ها به پایگاه‌هایشان، سر میز مذاکره حاضر شود.

او در ادامه مدعی شد روسیه قصد دارد برای انجام این حمله زمینه‌سازی کند و چنین اقدامی ممکن است حمله واقعی یا جعلی به یکی از کشورهای همسایه را در نظر داشته باشد که حتی می‌تواند حمله شیمیایی را شامل شود.

رسانه‌ها و مقامات غربی طی دو ماه گذشته به بهانه «تهدید قریب‌الوقوع» روسیه علیه اوکراین اقدام به اعزام نیرو به شرق اروپا و ارسال تجهیزات جنگی به اوکراین کرده‌اند. طبق زمان ادعایی غربی‌ها از جمله رئیس جمهور اوکراین و نخست‌وزیر انگلیس، روسیه قرار بود روز گذشته (چهارشنبه) به اوکراین حمله کند اما ادعای آن‌ها دروغ از آب درآمد.

در حال حاضر پس از اتمام رزمایش‌های دوره‌ای روسیه در نقاط مختلف این کشور و رزمایشی مشترک با بلاروس، نیروهای روسی در حال بازگشت تدریجی به پایگاه‌های خود هستند.

با این حال بامداد امروز یکی از افسران هیأت نمایندگی جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک در مرکز مشترک کنترل و همکاری (JCCC) اعلام کرد: «واحدهای مسلح اوکراین آشکارا نظام آتش‌بس را نقض کردند و سلاح‌هایی به کار بردند که طبق توافقات مینسک باید از منطقه خارج می‌شد».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.