دستگاه خشک‌کن انجمادی ویژه مواد غذایی توسط معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد.

دستگاه خشک‌کن انجمادی ویژه مواد غذایی رو نمایی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، «دکتر صالحی» ضمن بازدید از این مرکز پژوهشی از دستگاه خشک‌کن انجمادی مواد غذایی که به همت محققان موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و بر اساس نیاز صنعت غذای کشور طراحی و ساخته شده بود، رونمایی کرد.
مدیر گروه طراحی ماشین آلات مواد غذایی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در مورد طراحی و ساخت این دستگاه گفت: سالیانه حدود ۳۵ درصد محصولات کشاورزی به صورت ضایعات هدر می روند که صنایع تبدیلی با جلوگیری از ضایع شدن محصولات کشاورزی می‌تواند حجم ضایعات کشاورزی را به حدود ۱۰ درصد در سال کاهش دهند.  
«دکتر سید مهدی میرزابابایی» ادامه داد: خشک کردن محصولات غذایی می‌تواند در کاهش ضایعات کشاورزی تاثیر چشمگیری داشته باشد. این صنعت در بسیاری از زمینه‌ها همانند تولید میوه خشک در مقیاس خانگی قابلیت پیاده سازی دارد، از این رو می تواند به سرعت در بین کشاورزان گسترش یابد.
وی با بیان اینکه کاربرد اصلی دستگاه خشک کن انجمادی خشک‌کردن و افزایش عمر ماندگاری محصولات غذایی می‌باشد افزود: در حال حاضر بهترین روش برای افزایش زمان ماندگاری محصولات روش خشک کردن انجمادی است چراکه کیفیت محصولات خشک شده در این روش به طور قابل توجهی نسبت به سایر روش‌های خشک کردن بهبود می‌یابد.
«دکتر محسن حیدری»، عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و مجری این طرح پژوهشی نیز در این رابطه گفت: عملیات خشک کردن انجمادی در دمای پائین و محیط خلاء اتفاق می افتد که علاوه بر حذف کامل رطوبت مواد غذایی، عطر، طعم، رنگ و ظاهر محصول حفظ می شود و مواد مغذی حساس به حرارت حداقل آسیب را متحمل می شوند.
وی افزود: این موضوع باعث افزایش قابل توجه عمر نگهداری محصولات خشک شده به روش انجمادی می‌شود و همچنین به دلیل اینکه تمام فرایند در حالت جامد اتفاق می‌افتد از چروکیدگی و تغییرات ساختاری در محصول جلوگیری شده به طوریکه بافت آن ساختاری کاملا متخلخل دارد و لذا امکان جذب مجدد رطوبت را فراهم می‌کند. 
وی با بیان اینکه این دستگاه برای محصولات گوشتی طراحی و ساخته شده است بیان کرد: در حال حاضر با در اختیار داشتن دانش طراحی آن امکان طراحی و ساخت برای سایر محصولات غذایی در مقیاس های مختلف وجود دارد.  
حیدری با بیان اینکه طراحی دستگاه به گونه ای است که تا ۳۵ درصد هزینه‌های ساخت را کاهش می دهد گفت: تفاوت دستگاه حاضر با نمونه موجود در این است که این دستگاه براساس خشک کردن طیف گسترده ای از مواد غذایی طراحی شده در حالی که نمونه های موجود یا در مقیاس آزمایشگاهی هستند و یا برای کاربردهای عمومی طراحی شده و مشخصات فنی آن در خیلی اوقات بیشتر از حد نیاز بوده و همین عامل باعث گران شدن آنها می شود. 
مجری این طرح پژوهشی در مورد برخی از ویژگی های نمونه ساخته شده در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی بیان کرد: مدت زمان خشک شدن در نمونه ساخته شده نسبت به سایر نمونه ها تا ۵۰% کاهش یافته و دستگاه ساخته شده توان منجمد سازی مواد غذایی را تا دمای -۴۰oC در مدت زمان سه ساعت را دارد. 
عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: قیمت دستگاه ساخته شده در حدود یک چهارم قیمت دستگاه های موجود در جهان است که تولید آن در داخل کشور منجر به صرفه جویی ارزی خواهد شد.
حیدری در پایان گفت: با توجه به اجرای موفقیت آمیز این طرح فناورانه، موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی این قابلیت را دارد که طراحی و ساخت این دستگاه ها را برای سایر محصولات غذایی در مقیاس های آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی به انجام رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.