همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی امروز با برپایی بیش از ۵ هزار و ۵۱۰ حوزه رای‌گیری در بلاروس برگزار می‌شود.

همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی در بلاروس آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین، کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس اعلام کرد از مجموع پنج‌هزار و ۵۱۰ حوزه رای‌گیری در سراسر کشور، ۲۱۷ حوزه رای‌گیری در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، درمانگاه‌ها، آسایشگاه‌ها و مراکز نظامی آرای مردم را اخذ می کنند. رای‌گیری زودهنگام(با حضور در حوزه‌های رای‌گیری یا با پست) نیز از ۲۲ تا ۲۶ فوریه(دوم تا هفتم اسفند) در جریان بوده است و حدود ۴۲ درصد از واجدان شرایط در آن شرکت کرده اند. 

بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کرده اند و باید به یک سوال با دو گزینه بلی یا خیر پاسخ دهند: آیا شما اصلاحات و الحاقات قانون اساسی جمهوری بلاروس را می‌پذیرید؟ بر اساس قانون اساسی بلاروس همه‌پرسی در صورتی معتبر اعلام خواهد بود که بیش از نیمی از ثبت نام کنندگان در انتخابات شرکت کنند.

کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرده است: الحاقات و اصلاحات به قانون اساسی در صورتی پذیرفته می‌شود که اکثریت ثبت نام کنندگان در انتخابات در آن شرکت کنند. حوزه های رای گیری ساعت ۱۰ تا ۱۴ و دوباره از ساعت ۱۶تا ۱۹ آماده اخذ آرای مردم هستند. 

گفتنی است؛ مقامات بلاروس پیش از این پیش‌نویس متمم‌های جدید قانون اساسی این کشور را منتشر کردند.

پیش‌نویس تهیه‌شده زمینه تحکیم قدرت الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس را که سال گذشته با اعتراض‌های زیادی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری روبه‌رو شده بود، فراهم می‌کند. او براساس متمم‌های پیشنهادی می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ میلادی در قدرت باقی بماند.

الکساندر لوکاشنکو، ۶۷ ساله، از سال ۱۹۹۴ تاکنون قدرت را در بلاروس در دست دارد. پیش‌نویس متمم‌های پیشنهادی قانون اساسی بلاروس بر روی پایگاه اینترنتی ریاست‌جمهوری این کشور منتشر شده است..

براساس پیش‌نویس منتشرشده محدودیت دوره ریاست‌جمهوری بلاروس که در دوران زمامداری الکساندر لوکاشنکو لغو شده بود بار دیگر اجرا خواهد شد. به این ترتیب روسای‌جمهوری این کشور تنها برای دو دوره پنج ساله می‌توانند به این سمت انتخاب شوند

البته این محدودیت پس از تصویب سند پیشنهادی به اجرا درخواهد آمد. به این ترتیب الکساندر لوکاشنکو می‌تواند همچنان برای دو دوره پنج ساله دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

از سوی دیگر طبق پیش‌نویس متمم‌های جدید قانون اساسی روسای‌جمهوری از پیگیری قضایی برای اقداماتی که در دوره فعالیتشان انجام داده‌اند مصون هستند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.