وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر به بیروت با رییس جمهور، رییس مجلس و نخست وزیر لبنان دیدار و به سابقه دیرینه فرهنگی دو کشور اشاره کرد و گفت: دولت مردمی برنامه‌های وسیعی برای گسترش تعاملات فرهنگی در منطقه دارد.

ایران برنامه‌های وسیعی برای گسترش تعاملات فرهنگی در منطقه دارد

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی اسماعیلی روز دوشنبه -۹ اسفندماه- در دیدار با میشل عون رییس جمهور لبنان، نبی بری رییس مجلس و نجیب میقاتی نخست وزیر این کشور به سابقه دیرینه فرهنگی دو کشور اشاره و اظهار داشت: دولت مردمی برنامه‌های وسیعی برای گسترش تعاملات فرهنگی در منطقه دارد.

وی ادامه داد: لبنان به سبب دوستی و سابقه طولانی فرهنگی و تمدنی با ایران، اولین مقصد دیپلماسی فرهنگی در این دوره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

عضو کابینه دولت مردمی با بیان اینکه چهره های مطرح علمی ایران و لبنان تاثیرات فراوانی بر مردم دو کشور دوست و برادر داشته اند، تصریح کرد: علما، فضلا و دانشمندان ایرانی و لبنانی همواره سبب ساز اشتراکات فرهنگی شده اند.

اسماعیلی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان اشاره کرد و افزود: این رویداد مهم فرهنگی و هنری می تواند فصل نوینی از مناسبات فرهنگی دو کشور را رقم بزند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با تاکید بر اینکه تلاش های وزیر فرهنگ لبنان برای برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان شایسته تقدیر است، ابراز امیدواری کرد: رویداد مشابه در ایران با حضور هنرمندان لبنانی رخ دهد.

عضو کابینه دولت مردمی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود سلام گرم آیت الله سید ابراهیم رییسی را به رئیس جمهوری و مقامات لبنانی ابلاغ کرد. 

دیدار وزیر فرهنگ با رئیس جمهور لبنان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه این سفر به لبنان با حضور در کاخ بعبدا هم با میشل عون رئیس جمهور این کشور دیدار و پیرامون مناسبات دو جانبه و اهمیت توسعه تبادلات فرهنگی دو کشور رایزنی کرد.

رئیس جمهور لبنان در این دیدار، فرهنگ غنی ایران و سابقه دیرین روابط دو ملت را مهمترین پشتوانه برای تعمیق روابط فرهنگی میان دو کشور عنوان کرد.

دیدار وزیر فرهنگ با رئیس مجلس لبنان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه سفر به کشور لبنان در دیدار با نبیه بری رئیس مجلس لبنان پیرامون مولفه‌های برجسته فرهنگ مقاومت و لزوم ارائه آثار فاخر هنری در این زمینه گفت و گو کرد.

دیدار دکتر اسماعیلی با نخست وزیر لبنان

نخست وزیر لبنان نیز در دیدار با محمد مهدی اسماعیلی ضمن خوش آمد گویی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران با استقبال از پیشنهاد برگزاری هفته فرهنگی لبنان در تهران با بیان اینکه اشتراکات فرهنگی می تواند بیش از گذشته دو کشور را به هم نزدیک کند، ابراز امیدواری کرد: در ادامه برگزاری هفته فرهنگی ایران در لبنان، این رویداد با تعامل وزرای فرهنگ‌ دو کشور در ایران نیز برگزار شود.

نجیب میقاتی افزود: سال های گذشته که به ایران سفر کردم، از نزدیک مشاهده کردم که مردم ایران تا چه میزان با شخصیت های فرهنگی لبنانی آشنا هستند و مردم لبنان نیز این آشنایی و صمیمیت را نسبت به ایران حس می کنند.

نخست وزیر لبنان با اشاره به دیگر زمینه های همکاری بین ایران و لبنان خاطر نشان کرد: ایران در طول سال های گذشته همکاری ها و مساعدت های مهمی در زمینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با لبنان داشته است و طبق یک ضرب المثل لبنانی، همسایه نزدیک از برادر دور بالاتر است و حضور ایران و لبنان در یک منطقه را به نوعی می توان همسایگی دانست.

به گزارش ایرنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور افتتاح و شرکت در هفته فرهنگی ایران در لبنان به این کشور سفرکرده است. هفته فرهنگی شامل عرضه مجموعه‌ای از فعالیت‌های متنوع و گسترده فرهنگی، هنری و علمی است. که با حضور جمعی از هنرمندان و شخصیت‌های برگزیده فرهنگی و علمی و هنری کشور به صورت سازمان یافته و در مدت معین با هدف بسط گسترش و تعمیق مناسبات و مبادلات فرهنگی و هنری معرفی و اشاعه جلوه های غنی فرهنگی و هنری تاریخی، ایرانی و اسلامی در سایر کشور ها از سوی اداره کل همکاری های فرهنگی و هنری و امور ایرانیان  خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماهنگ و برگزار می شود.

در این هفته های فرهنگی، نشست ها و گفت‌وگوی ادیان و گفتگوهای فرهنگی و هنری، گفت‌وگوهای علمی و دانشگاهی در کنار گفت‌وگو در حوزه ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان و گفتگوی های ادبی و شعری با همتایان و هم صنف های خودشان برگزار می شود.

برگزاری کارگاه های آموزشی فرهنگی و هنری و دوره های دانش افزایی  و توانمند سازی زنان و مشاغل خانگی هنری از دیگر برنامه های این سفر است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.