قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز دوشنبه هفتم مارچ ۲۰۲۲ (شانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰)

مروری بر صفحه اول مطبوعات جهان (دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰) + عکس

واشینگتن پست

روزنامه واشینگتن پست در آخرین گزارش خود پیرامون جنگ روسیه در اوکراین، از گسترده شدن حملات روس ها به فرودگاه ها و بندرهای اوکراین خبر می دهد. این روزنامه می گوید دولتهای غربی در حال رایزنی برای تدارک احتمالی دولت از راه دور برای اوکراین در صورت از بین رفتن ماهیت کنونی دولت این کشور هستند. واشینگتن پست همچنین در مقاله ای معتقد است تاثیرات اقتصادی جنگ در گرفته دراروپا، نه تنها برای زمان حال بلکه برای آینده اقتصاد جهان تغییراتی گسترده به وجود خواهد آورد.

گلوبال تایمز

عکس اصلی صفحه نخست روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین به ورود اولین گروه از اتباع چینی خارج شده از اوکراین به خاک چین اختصاص یافته است. این روزنامه همچنین از امیدهای این کشور برای رشد اقتصادی چشمگیر در سال ۲۰۲۲ با وجود چالش های پیش رو خبر می دهد و حتی اعلام کرده که چین می تواند ثبات بخش اقتصاد جهانی باشد. گلوبال تایمز همچنین از رشد ۷.۱ درصدی بودجه اختصاص یافته نظامی چین در سال جاری می گوید.

لیبراسیون

روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه با انتشار عکسی تکان دهنده از یک غیر نظامی کشته شده اوکراینی در جنگ میان روسیه با این کشور، بر روی قربانیان اصلی این جنگ تمرکز کرده است. این روزنامه می گوید بمباران و موشک باران گسترده روس ها در سه شهر ماریوپل، ایرپین و خارکیف منجر به کشته شدن تعداد پرشمار غیر نظامی در این شهرها شده است. این روزنامه البته به تلاش ها برای برقراری آتش بس موقت برای تخلیه شهرها از افراد غیرنظامی برای جلوگیری از بالا رفتن این کشته ها نیز صحبت به میان آورده است.

ملیت

روزنامه ملیت چاپ ترکیه در مصاحبه ای به سراغ ولکان بزکر، نماینده ترکیه در سازمان ملل متحد رفته تا آخرین خبرها از فعالیت های این سازمان در مورد بحران اوکراین را برای مخاطبین این روزنامه شرح دهد. بزکر همچنین درمیان شایعات پیرامون حذف احتمالی روسیه از اعضای دائم شورای امنیت، تاکید دارد که ترکیه نیز مانند بسیاری از کشورها معتقد است که ترتیب کنونی اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید تغییر کند. روزنامه ملیت همچنین مذاکره تلفنی رجب طیب اردوغان با ولادیمیر پوتین را با جمله ای از رئیس جمهور ترکیه که «بیایید راه صلح را پیدا کنیم» بازتاب داده است.

فایننشیال تایمز

روزنامه فایننشیال تایمز آخرین خبرها از مذاکرات آمریکا با اروپا در خصوص رسیدن به نتیجه ای در مورد ممنوعیت واردات نفت و گاز از روسیه را مورد بررسی قرار داده است. این روزنامه می گوید بحران پناهجویی در اروپا از شرایط زمان جنگ بالکان بدتر شده و با به وجود آمدن ۱.۵ میلیون آواره، این قاره چنین بحرانی را از زمان جنگ جهانی دوم شاهد نبوده است. فایننشیال تایمز همچنین به احتمال تجدید نظر بریتانیا در مورد کم کردن روابط خود با اتحادیه اروپا در میان نگرانی ها برای مواجه شدن با روسیه خبر می دهد.

اِستِیتسمَن

روزنامه استیتسمن چاپ هند، توافق میان سازمان بین المللی انرژی اتمی و ایران برای نقشه راهی در رفع سوء تفاهم ها میان یکدیگر را بازتاب داده است. این روزنامه همچنین از خارج شدن ۲۱۳۵ هندی در روز یکشنبه از اوکراین خبر می دهد که کل رقم خروجی های هندی ها را به ۱۶ هزار نفر می رساند؛ این در حالی است که هنوز تعداد قابل ملاحظه ای دانشجوی هندی در اوکراین باقی مانده و سفارت این کشور تاکید کرده آن ها باید گوش به زنگ باشند تا شاید به سریعترین شکل ممکن خارج گردند.

وال استریت ژورنال

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به دغدغه های آمریکا در راه تحریم نفت روسیه می پردازد. این روزنامه می گوید آمریکا کاملا مشتاق به انجام این عمل است اما رشد فزاینده تورم در این کشور این نگرانی را برای دولتمردان آمریکایی به وجود آورده که در صورت ممنوع کردن واردات نفت و دیگر حامل های انرژی از روسیه، تورم در این کشور گسترش چشمگیری پیدا کند. وال استریت ژورنال همچنین پیش بینی می کند به دلیل اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی در اروپا، قیمت های مواد غذایی در تمام جهان افزایش خواهد یافت.

جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ اسرائیل در گزارشی به ورود ۴۰۰ اوکراینی یهودی با هماهنگی سران این رژیم به عنوان پناهجو به سرزمین های اشغالی خبر می دهد. این روزنامه همچنین صحبت های نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در گفتگو با ولودومیر زیلسنکی رئیس جمهور اوکراین را نیز بازتاب داه که بنت در آن تاکید کرده که وظیفه اخلاقی این است که به درد و رنج اوکراینی ها پایان دهیم! جروزالم پست همچنین در مقاله ای می گوید با توجه به نزدیکی نظم جدید جهانی، اسرائیل باید خیلی زود مشخص کند که در کدام طرف می خواهد بایستد.

ژاپن تایمز

روزنامه ژاپن تایمز در گزارشی به برنامه های جدی ژاپن برای تغییر در رویه امنیتی این کشور به خاطر اتفاقات اخیر در جهان و حمله روسیه به اوکراین می پردازد. این روزنامه همچنین در گزارش دیگری در خصوص چین، معتقد است این کشور بعد از حمله روسیه به اوکراین، دچار نوعی آشفتگی ذهنی شده و اکنون زمان مناسبی است تا نزدیکی روابط چین و روسیه در حالی که تمامی کشورهای غربی در مقابل روسیه ایستاده اند محک جدی بخورد.

ایندیپندنت

خبرنگار روزنامه ایندیپندنت که در اوکراین حضور دارد، روایت های جالبی از ادامه جنگ در این کشور مخابره کرده است. این روزنامه عکسی جالب توجه از کودکی اوکراینی را در صفحه نخست خود به چاپ رسانده و تیتر «گیر افتاده» و «نبرد برای فرار از خشم پوتین» را انتخاب کرده است. کیم سنگوپتا خبرنگار ایندیپندنت در شهر ایرپین اوکراین در گزارشی از فرآیند فراری دادن پناهجویان می گوید بسته های غذا و آب در حال پخش شدن در میان آن ها بود که ناگهان موشک باران روسیه آغاز شد و منجر به فرار افراد از اتوبوس ها به مناطق مختلف شد که کل فرآِیند خارج کردن آن ها را با اختلال مواجه کرد.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.