۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 790367

به گزارش قدس آنلاین، آمریکا که به دنبال تحریم‌های روسیه با چالش افزایش بهای بنزین مواجه شده‌است، می‌کوشد با گردش به سمت طرف‌هایی که پیش از این همواره آن‌ها را در فهرست کشورهای متخاصم قرار داده‌بود و به طور ویژه ونزوئلا، راهی برای برون رفت از این بحران پیدا کند.

افزایش قیمت نفت ناشی از تحریم‌های روسیه باعث شده است قیمت بنزین در آمریکا طی دو هفته گذشته ۱۱‌ درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۵ درصد افزایش یابد که به بالاترین رقم از جولای ۲۰۰۸‌ تاکنون رسیده است.

حالا به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا با وارد شدن به فاز تحریم روسیه، مانند چاقویی دولبه عمل می‌کند و روی آسیب‌رسان تحریم‌ها به آمریکا را بیش از پیش عیان کرده است، از این رو واشنگتن را به سمت برخی کشورها که همواره در جبهه کشورهای متخاصم قرار داشته‌اند، سوق داده‌است.

واشنگتن در بحبوحه تنش‌های اوکراین، به کاراکاس پیشنهاد لغو تحریم صادرات نفت این کشور را داده است. پیش از این برخی منابع آمریکایی از ارزیابی کاخ سفید برای تحریم صادرات نفت و گاز روسیه خبر داده‌ بودند.

روزنامه نیویورک تایمز دو روز پیش از سفر یک‌هیئت عالی‌رتبه امریکایی به ونزوئلا برای رایزنی با مقامات این کشور در زمینه تحولات جهانی و روسیه خبر داده‌بود؛ اقدامی که اگر نتوان آن را بی‌سابقه دانست، کم‌سابقه است.

در گزارش این روزنامه آمده است که وقتی آمریکا و متحدانش بررسی تحریم‌ها بر صادرات نفت و گاز روسیه را آغاز کردند، گروهی از سیاستمداران جمهوری‌خواه و دموکرات از ونزوئلا به‌عنوان یک جایگزین بالقوه اشاره کردند.

وال استریت ژورنال دیگر روزنامه آمریکایی است که یکشنبه به موضوع هیئت‌های دیپلماتیک آمریکا و ونزوئلا در زمینه صادرات نفت ونزوئلا و لغو ممنوعیت پالایشگاه‌های آمریکایی برای واردات نفت از این کشور پرداخته‌بود و به نقل از منابع آگاه آمریکایی نوشت که بر اساس پیشنهادهایی که دولت آمریکا در دیدار با مقامات نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا مطرح کرده‌است، نفت ونزوئلا به بازارهای بین المللی راه خواهد یافت.

دیدارهای هیئت آمریکایی با مقامات ونزوئلا از روز شنبه شروع شده‌است و در سایه سکوت خبری مقامات ونزوئلایی، مشخص نیست که آیا مذاکرات ادامه دارد یا به پایان رسیده‌است. این اخبار در شرایطی منتشر می‌شود که پیشتر مادورو ضمن محکوم‌کردن تحریم‌ها علیه روسیه آنچه علیه مردم روسیه انجام می‌دهند را جنایت، دیوانگی و جنگ اقتصادی خوانده بود. مادورو تأکید کرده بود، جنگ‌های اقتصادی باید پایان یابند و مشکلات جهان باید از مسیر دیپلماتیک و سیاسی حل شوند.

ژاپن در مسیر بازی تحریم روسیه

همچنین، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز یک‌شنبه گفته بود واشنگتن و متحدان در حال بررسی احتمال تحریم واردات نفت از روسیه هستند. فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن نیز ضمن ابراز نگرانی از عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفته بود توکیو در سه حوزه، مسکو را تحریم می‌کند.

اگرچه هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن به سوالی در مورد تحریم احتمالی واردات نفت روسیه پاسخ نداد؛ اما خبرگزاری ژاپنی کیودو دیروز از برنامه کشورش برای پیوستن به جبهه تحریم‌کنندگان نفت روسیه خبر داد و نوشت: «ژاپن که روسیه را پنجمین تأمین کننده بزرگ نفت خام خود می‌داند، در حال مذاکره با ایالات متحده و کشورهای اروپایی در مورد ممنوعیت احتمالی واردات نفت روسیه است.»

منبع: جوان آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.