۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 791164

خطوط خنده، چین چروک‌های پوستی هستند که در گوشه خارجی دهان و چشم‌ها ظاهر می‌شوند. از آنجایی که از اسمش پیداست، زمانی که فرد می‌خندد خطوط نمایان‌تر می‌شوند. خطوط خنده اغلب ناشی از تکرار حرکات صورت، از جمله اخم کردن، لبخند، خندیدن و هر گونه حرکت دیگر در صورت است.

رفع خط خنده دائمی با روش های خانگی، مزوتراپی، نخ و تزریق

عوامل دیگری نیز در ایجاد خط خنده موثرند، از جمله قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید، افزایش سن، ژنتیک یا استعمال دخانیات.

خط خنده چیست و چرا بوجود می‌آید؟

خطوط خنده، خطوط عمودی هستند که از گوشه بینی و اطراف دهان ایجاد شده و گاهی تا چانه هم گسترش پیدا می‌کنند. این خطوط به دو دسته تقسیم می‌شوند: چین نازولبیال و چروک نازولبیال. چین بین لب بالایی و گونه قرار دارد، در حالی که چروک بافتی است که بر روی چروک آویزان است.

برخی افراد از همان جوانی خط خنده دارند، اما چین‌ها با افزایش سن، افزایش وزن، سیگار کشیدن، از دست دادن کلاژن، و مشکلاتی دندانی عمیق‌تر می‌شوند. خط خنده شامل خطوط دور چشم نیز هست، زیرا هر زمان می‌خندیم، اطراف چشم نیز درگیر می‌شود. پس از چندین سال خندیدن و با از دست دادن بافت‌های زیرین، چین‌ها دائمی می‌شوند.

گزینه‌های درمانی برای درمان خط خنده

تعدادی راه‌حل غیرجراحی برای کاهش خطوط لبخند وجود دارد از جمله موراد زیر:

تزریق بوتاکس

بوتاکس از همان باکتری‌هایی که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند ساخته شده است، محصولات تزریق بوتاکس مانند مسپورت و دیسپورت برای اهداف آرایشی مورد تایید قرار می‌گیرند و امروزه در ایران به طور گسترده‌ای برای درمان چین و چروک‌ها استفاده می‌شوند.

هنگامی که بوتاکس مسپورت و دیسپورت به عضلات تزریق می‌شوند، به طور موقت آنها را فلج کرده و مانع منقبض شدن‌شان می‌شود. از آنجایی که انقباض باعث ایجاد چین و چروک می‌شود، زمانی که عضله منقبض نشود ناحیه بالای عضله صاف‌تر به نظر می‌رسد. حدود یک هفته پس از تزریق بوتاکس زمان می‌برد تا اثر خود را نمایان کند، پس از آن تا حدود ۳ ماه اثر بوتاکس ماندگار است و بعد برای تمدید اثر باید دوباره بوتاکس تزریق کنید.

تزریق ژل

با تزریق ژل، ظاهر افتاده پوست بهبود می‌یابد و تاحدودی پوست لیفت می‌شود. بسیاری از انواع ژل مانند ژوویدرم و رستلین از از اسید هیالورونیک، ماده‌ای که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، ساخته شده‌اند. بنابراین اسید هیالورونیک حجم از دست رفته پوست را به شیوه‌ای طبیعی دوباره بازیابی می‌کند. همچنین باعث برجسته‌تر شدن برخی از نواحی صورت می‌شود. ژوویدرم دارای انواع فرمولاسیون‌های مختلف است، هر کدام برای خطوط و چین و چروک‌های خاص در نظر گرفته شده است. همچنین می‌توان ژل را در چین نازولبیال تزریق کرد و پس از تزریق بلافاصله نتایج قابل مشاهده خواهند بود.

یکی از مزایا و ویژگی های تزریق ژل به لب، تاثیر فوری و موقتی آن است. در صورتی که نتایج به دست آمده را دوست نداشتید، پزشک می‌تواند برای از بین بردن اثر ژل، هیالورونیداز تزریق کند.

میکرونیدلینگ یا پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی)

میکروندینگ از سوزن‌های ریز برای ایجاد آسیب‌های میکروسکوپی در پوست استفاده می‌کند که باعث تولید کلاژن و الاستین در سلول‌های زیرپوستی می‌شود. این پروتئین ها باعث تقویت تن پوست و جوانسازی می‌شود.

اگرچه میزونیدلینگ به تنهایی یک درمان قوی برای پوست است، اما با ترکیب میزونیدلینگ با پلاسمای غنی از پلاکت  (PRP)می‌توان مزایای آن را افزایش داد. پزشک از دست بیمار نمونه خون می‌گیرد و برای جداسازی پلاکت‌ها، سلول‌هایی که دارای عوامل رشد متعدد هستند، آن را پردازش می‌کند. این عوامل رشد، زمانی که توسط میکروندینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر باعث تولید کلاژن و ترمیم پوست می‌شوند.

مزوتراپی

به منظور جوانسازی و بهبود پوست بدون به کارگیری روش‌های جراحی، مزوتراپی با تحریک تولید کلاژن و دیگر مواد ضروری مورد نیاز پوست، باعث ایچاد ظاهری طبیعی و جوان به پوست می‌شود.

لیفت با نخ

لیفت صورت با نخ روش نسبتا جدیدی است که باعث لیفت طبیعی پوست می‌شود. این تکنیک بهترین روش برای از بین بردن خطوط و رفع افتادگی و شلی پوست است. یکی از روش های زاویه‌دار کردن صورت از طریق کوچک کردن فک و چانه است.

درمان‌های خانگی برای رفع خطوط خنده

می‌توان از برخی روش‌های خانگی برای کاهش خطوط خنده استفاده کرد، اما باید در نظر داشته باشید که روش‌های خانگی به اندازه رفع خط خنده با روش های پزشکی موثر نیستند. قبل از شروع درمان خانگی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کرم‌های بدون نسخه

می‌توانید کرم‌های ضدچین و چروک را از هر داروخانه‌ای خریداری کنید. این کرم‌ها اصولا حاوی رتینول هستند، رتینول رادیکال‌های آزادی که منجر به چین و چروک می‌شوند، را از بین می‌برد. طبق یک تحقیق انجام شده، افرادی که ۳ بار در هفته به مدت ۶ ماه از لوسیون رتینول ۰.۴٪ استفاده کردند، نتایج مثبت قابل ملاحظه‌ای دریافت کردند.

علاوه بر قیمت این کرم‌ها، یکی از معایب آن‌ها این است که ماه‌ها زمان می‌برد تا به نتیجه برسید. همچنین این کرم‌ها ممکن است عوارض جانبی همچون قرمزی، کبودی و راش را به همراه داشته باشند.

آب‌میوه

خوردن میوه برای سلامتی عالی‌ست، اما استفاده از آن روی پوست، به سفتی و بهبود پوست نیز کمک می‌کند. هنگام خوردن صبحانه، کمی لیموترش یا آب آناناس را روی خطوط خنده خود بمالید. اسید موجود در آب میوه به سفت شدن پوست و مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. به منظور شادابی و جوانی و داشتن پوستی عاری از چین و چروک، آب هویج بخورید.

تمرینات صورت

به منظور تقویت عضلات و پیشگیری از چین و چروک و افتادگی پوست، عضلات صورت خود را ورزش دهید. یک نمونه تمرین برای صورت: نوک انگشتان خود را محکم بر روی خطوط خنده‌تان قرار دهید، سپس تا جایی که انگشتان بتوانند از هم جدا شوند لبخند بزنید. این موقعیت را به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه نگه دارید، استراحت کنید و سپس تکرار کنید. هر روز ۳۰ مرتبه این تمرین را تکرار کنید. ۱ ماه انجام دهید و نتیجه را مشاهده کنید.

آب

شاید بارها این جمله را شنیده باشید: آب زیاد بنوشید. نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن پوست برای جوانسازی و حجیم‌سازی بافت پوست عالی‌ست. بنابراین سعی کنید بین استفاده از ماسک و انجام تمرینات صورت، حتما یک تا دو لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب به کاهش ظاهر خطوط خنده کمک می‌کند.

مکمل‌های آلوئه‌ورا

می‌دانید آلوئه‌ورا غیر از فوایدی که برای سطح پوست دارد، دارای مزایای دیگری هم هست؟ طبق یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۸ در کره، مصرف مکمل‌های ژل آلوئه‌ورا باعث بهبود قابل ملاحظه‌ای در چین و چروک و انعطاف پذیری پوست صورت می‌شود. شرکت کنندگان به مدت ۹۰ روز پودر ژل آلوئه‌ورا را با آب مقطر مخلوط کرده و مصرف کردند. نتایج به دست آمده نشان دهنده افزایش سطوح کلاژن و کاهش ظاهر چین و چروک‌ها بود. اگر قصد دارید این روش را امتحان کنید، می‌توانید مکمل ژل آلوئه‌ورا را از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.