نخست وزیر دولت نجات ملی یمن گفت: اولین اقدام برای انجام هر مذاکره، توقف حملات و تجاوز است.

 توقف حملات اولین قدم برای هر مذاکره است

به گزارش قدس آنلاین، «عبدالعزیز بن حبتور»  در واکنش به خبر بررسی مذاکرات صلح یمن به میزبانی عربستان در نشست آینده شورای همکاری خلیج فارس، اظهار داشت: میانجی باید قابل اعتماد و بیطرف بین همه طرف‌های گفت و گو باشد در حالی که عربستان خود یک طرف [ درگیری ] است و بیطرف نیست. 

وی تاکید کرد که هر گفت گو برای صلح یمن در آینده باید در یک جغرافیای بی‌طرف بین صنعا و ریاض انجام شود. 

نخست وزیر دولت نجات ملی یمن افزود: درخواست‌ها و ابتکارات عربستان سعودی تلاشی برای خاک پاشیدن در چشم است. 

بن حبتور اظهار داشت: برای انجام گفت و گوی صلح دعوت به پایتختی می‌شویم که هر روز از آنجا به ما حمله می‌شود.

پیشتر نیز « محمد علی الحوثی » عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به انتشار برخی اخبار پیرامون دعوت شورای همکاری خلیج فارس از گروه‌های یمنی برای گفت وگو، اعلام کرد این دعوت در حقیقت از سوی ریاض انجام شده است در حالیکه ریاض خود یک طرف جنگ است و نمی‌تواند میانجی باشد.

صبح سه شنبه گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از دو تن از مقامات شورای همکاری خلیج فارس (GCC) خبر داد که این شورا در حال بررسی دعوت از انصارالله و دیگر احزاب یمنی برای مذاکراتی است که قرار است ماه جاری در ریاض برگزار شود.

مقامات مذکور گفتند که این دعوت رسمی به منظور مذاکره در زمینه ابعاد سیاسی، اقتصادی و نظامی جنگ بین انصارالله و ائتلاف سعودی خواهد بود که در  عربستان  انجام خواهد شد.

گفت و گوها قرار است از ۲۹ مارس تا ۷ آوریل (۹ تا ۱۸ فروردین ) برگزار شود.

 هفته گذشته نماینده ویژه سازمان ملل وارد یمن شد تا مقدمات مذاکرات با طرف یمنی را فراهم کند. این مذاکرات به منظور ایجاد چارچوبی برای مذاکرات سیاسی جامع انجام می شود.

پارسال تلاش های سازمان ملل و آمریکا برای آتش بس در یمن شکست خورد و خشونت در این کشور افزایش یافت.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

انتهای پیام

منبع:ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.