سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بن‌بست در روند احیای برجام را باوجود توقف مسیر مذاکرات وین از سوی آمریکا رد کرد، اما هشدار داد تهران نه تا ابد منتظر می‌ماند و نه از خطوط قرمز خودش کوتاه خواهد آمد.

اغتشاش سیاسی در آمریکا، عامل بن بست مذاکرات

 سعید خطیب‌زاده که به پرسش خبرنگار قدس درباره طولانی شدن وقفه در روند مذاکرات وین و گمانه‌زنی‌ها در مورد بن‌بست دررسیدن به توافق سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: آنچه مشخص است این است بایدن و تیم او تصمیم خود را نگرفته‌اند و متأسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده‌اند یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زد و بندهای داخلی خودشان. 
وی با تأکید بر اینکه تمایل به گمانه‌زنی در مورد آینده نداریم، اغتشاش در نظام سیاسی آمریکا را عامل طولانی شدن احیای برجام خواند و تصریح کرد: آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات و تطویل روزهای آتی است. راه‌حل هم در کاخ سفید است و باید به خواسته‌های معقول ایران که مورد تأیید اعضای ۱+۴ نیز هست، پاسخ منطقی بدهد تا ما آماده بشویم و به وین برویم، البته نه برای مذاکرات جدید، برای نهایی کردن توافقی که بسیار در دسترس است، اگر آمریکا بفهمد که ما نه از خطوط قرمز خود دور می‌شویم و نه از خواسته‌هایمان کوتاه می‌آییم.
خطیب‌زاده از اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا و رفتارهایی همچون جلوگیری از سفر برخی هنرمندان ایرانی به این کشور به‌عنوان مصادیقی از صدها هزار رفتار متناقض و غیرقانونی دولت آمریکا علیه ملت ایران نام برد که حسن نیت واشنگتن را زیر سؤال می‌برد و اضافه کرد: آنکه امروز در مقابل ما قرار دارد، دولتی نیست که بخواهد به وظایفش عمل کند، بلکه می‌خواهد از ابزارهای قانونی استفاده کند تا به وظایفش عمل نکند. به همین دلیل مذاکرات وین در نقطه توقف قرار دارد. 

رد توافق منطقه‌ای با آمریکا
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری در مورد موضوعات باقیمانده، همچنین ادعای یک روزنامه آمریکایی در خصوص توافق تهران و واشنگتن برای صدور یک بیانیه عمومی مبنی بر توقف اقدامات در منطقه علیه یکدیگر در ازای حذف تحریم‌های سپاه، با رد صریح این ادعا، اظهار کرد: ما هیچ زمانی برجام را به مسائل منطقه‌ای گره نمی‌زنیم. مسئله اصلی انتفاع ایران از مزایای اقتصادی برجام است، ولی آمریکایی‌ها تمایل دارند موضوع را به چند مسئله محدود تقلیل دهند.

ریاض، مکتوب نظرش را بدهد
خطیب‌زاده در خصوص آخرین تحولات در زمینه مذاکرات تهران و ریاض  که به تعویق افتاد با اشاره به اینکه گفت‌وگو باید دارای دستور مذاکره باشد، گفت: موارد اختلافی ما روشن است و پیشنهاد می‌کنیم همان‌گونه که ما دیدگاه‌ها و نظراتمان را به گونه نوشتاری به‌طرف سعودی داده‌ایم، آن‌ها هم مکتوب نظراتشان را بدهند تا معلوم شود در چه موضع و وضعیتی هستیم، آنگاه آمادگی داریم تا زمان نشست بعدی را مشخص کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آتش‌بس دوماهه میان عربستان و نیروهای یمنی هم با اشاره به استقبال ایران از این موضوع، گفت: این روند باید با تسهیل دسترسی‌های بشردوستانه و رفع محاصره مردم یمن تقویت شود و گفت‌وگوی آقای امیرعبداللهیان با دبیر کل سازمان ملل نیز در همین چارچوب بود. 

از نزدیک اتفاقات پاکستان را رصد می‌کنیم 
خطیب‌زاده درباره تحولات اخیر در پاکستان هم گفت: از نزدیک اتفاقات پاکستان را رصد می‌کنیم و تحولات در کشور دوست و برادر پاکستان از اهمیت جدی برخوردار است و در نظام پارلمانی پاکستان این تحولات طبیعی است و همه باید اطمینان حاصل کنیم مردم پاکستان بدون دخالت خارجی و مداخله‌ای، سرنوشت کشور خود را رقم بزنند.
خطیب زاده درباره بازداشت والی سابق جوزجان در ایران و همچنین بحث انتقال اتباع ایران و افغانستانی به اوکراین برای مبارزه با روسیه نیز تصریح کرد: هیچ‌کدام از این‌ها تأیید نمی‌شود. منطقه اوراسیا منطقه همجوار است و روسیه کشور همسایه ماست و منطقه اوراسیا تحمل این خشونت و جنگ را ندارد و همه باید تلاش کنیم این جنگ در اسرع وقت به راه‌حل مبتنی بر گفت‌وگو بینجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.