۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 792890

به گزارش قدس آنلاین، عمران خان تقاص مخالفت کردن با آمریکا را پس داد و در فرایندی مبهم که احتمالاً ارتش هم در آن دست داشته از نخست‌وزیری تنها دولت هسته‌ای مسلمان برکنار شد. وزیر کابینه پاکستان آخرین ساعات یک شنبه شب خبر برکناری عمران خان را در حالی اعلام کرد که او تا ساعتی قبل توانسته بود نظر رئیس‌جمهور را برای انحلال کابینه جلب کند.

ساعاتی پس از انحلال مجلس ملی پاکستان به دست رئیس‌جمهور پاکستان، وزیر کابینه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عمران خان رسماً از سمت نخست‌وزیری پاکستان برکنار شده است. با این حال، عمران خان تا زمان انتصاب نخست‌وزیر موقت در این سمت باقی خواهد ماند. مکانیسم برکنار شدن عمران خان اعلام نشده، ولی قبل از برکناری، او قرار بود استیضاح شود که البته استیضاح به‌دستور نایب‌رئیس پارلمان از دستور کار خارج شد.

عمران خان سپس در اقدامی پیش‌دستانه، از ««عارف علوی» رئیس‌جمهور خواست که پارلمان را منحل کند تا انتخابات زودهنگام برگزار شود. علوی هم با درخواست او موافقت کرده بود و یک شنبه شب در حالی که همه چیز بر وفق مراد عمران خان پیش می‌رفت، خبر برکناری او از طرف وزیر کابینه پاکستان اعلام شد.

در بیانیه دولت پاکستان بدون توضیحات بیشتر آمده است: «در نتیجه انحلال مجلس پاکستان از سوی رئیس‌جمهور بر اساس بند ۱ ماده ۵۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی پاکستان در وزارت امور پارلمانی مورخ ۳ آوریل ۲۰۲۲، آقای عمران احمد خان نیازی، به‌عنوان نخست‌وزیر پاکستان به کار خود پایان داد.»

عمران خان در حالی برکنار شد که گزارش‌هایی درباره تنش او با ارتش طی یک ماه گذشته منتشر شده است. این تنش‌ها بعد از سفر عمران خان به مسکو که در اولین روزهای جنگ اوکراین انجام شد، تشدید شده است. پاکستان در جریان رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ در اوکراین، علیه روس‌ها رأی نداد، ولی ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان در موضعی متفاوت با نخست‌وزیر خواستار توقف فوری «فاجعه بزرگ» در کشور کوچک‌تر(اوکراین) شد و از همان موقع بحث‌هایی درباره مداخله ارتش در تحولات پاکستان مطرح شد. همزمان با طرح بحث‌ها درباره استیضاح عمران خان در پارلمان، بحث مداخله ارتش
مطرح شد، ولی ارتش پاکستان هرگونه ایفای نقش منتهی به انحلال مجلس ملی پاکستان و عدم اجرای رأی‌گیری بر سر اعتماد به عمران خان رارد کرد.

سناریویی که خان پیش‌بینی می‌کرد

عمران خان پیش از برکناری از توطئه آمریکا برای ساقط کردن خودش صحبت کرده بود، صحبتی که حالا به نظر می‌رسد محقق شده است. عمران‌خان آمریکا را به مداخله در امور داخلی پاکستان متهم کرده و از هواداران خود خواسته بود دیروز قبل از جلسه پارلمان به خیابان‌ها بیایند و اعتراضی مسالمت‌آمیز به آنچه که او «توطئه» از خارج از پاکستان برای برکناری خود نامیده، برگزار کنند.

او همچنین گفته بود که تلاش برای منزوی کردن من تلاش برای تغییر رژیم در پاکستان با حمایت آمریکا است. عمران خان گفته بود: «آمریکایی‌ها می‌خواهند مخالفان دولت را به قدرت برسانند و با استفاده از پول، ملت پاکستان را به بردگی بکشند.»‌ او روز یک شنبه هم نام مقام آمریکایی را که چندی پیش با ارسال نامه‌ای، دولت وی را تهدید به براندازی کرده بود، افشا کرد.

به گفته وی، این نامه از سوی «دونالد لو» معاون وزارت خارجه آمریکا در امور مربوط به آسیای جنوبی و مرکزی ارسال شده بود. وزارت خارجه پاکستان هم روز جمعه کاردار سفارت آمریکا را احضار کرده بود تا مراتب نارضایتی اسلام‌آباد را بابت مداخله در امور داخلی خود، به واشنگتن ابلاغ کند.

برخی ناظران بین تحولات پاکستان با مسئله هسته‌ای ارتباط برقرار می‌کنند. به گفته آن‌ها به نظر می‌رسد آمریکا دوست ندارد پاکستان به عنوان تنها کشور اسلامی دارای بمب هسته‌ای، ثبات سیاسی و داخلی داشته باشد. عمران خان که در سال ۲۰۱۸ در قالب یک حزب سوم(تحریک انصاف) و با شعار مبارزه با فساد در انتخابات پاکستان پیروز شد، در چند هفته اخیر مورد غضب آمریکایی‌ها قرار گرفته است.

رسانه‌های غربی در تلاشند با وارونه‌نمایی حقایق و با بهانه مصائب اقتصادی(تورم و گرانی)، آمریکا و مخالفان عمران‌خان در پارلمان پاکستان را در ایجاد زمینه‌های لازم برای هدایت افکار عمومی این کشور برای سرنگونی دولت وی یاری کنند. گفته می‌شود گزینه مورد نظر آمریکایی‌ها برای جانشینی عمران‌خان، شهباز شریف، برادر نواز شریف، نخست‌وزیر اسبق پاکستان است.

منبع:جوان آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.