ویکتور اوربان، نخست وزیر کنونی مجارستان، در انتخاباتی که در آن از امتیازات خاصی برخوردار بود، برای چهارمین بار متوالی پیروز شد و چالشی سخت برای اتحادیه اروپا در مورد روسیه و موازین این اتحادیه به وجود آورد.

پیروزی اوربان در مجارستان چه تاثیری بر رویکرد اتحادیه اروپا در مقابل روسیه دارد؟

گروه ترجمه قدس آنلاین (امیرمحمد سلطانپور) - تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای حمله به اوکراین در ماه فوریه، تلاش ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان را برای چهارمین پیروزی متوالی اش در انتخابات، با توجه به روابط نزدیک او با مسکو، تهدید می کرد. اپوزیسیون متحد برای مجارستان، به رهبری پیتر مارکی زی به سرعت خط تبلیغاتی جدیدی را در پیش گرفت و برای رای دهندگان مشخص کرد که باید بین اوربان و پوتین یا اپوزیسیون متحد برای مجارستان و غرب یکی را انتخاب کنند.

با این حال، اوربان و حزب او یعنی فیدِس، از فرصت ترس بسیاری از رأی دهندگان از کشیده شدن جنگ اوکراین به یک جنگ گسترده تر به کشور آن ها به خوبی استفاده کردند. او هم حق انتخاب دیگری برای رای دهندگان مشخص کرد که بین رای دادن به حزب فیدس و صلح یا اپوزیسیون و جنگ یکی را انتخاب کنند. اوربان قبل از آن نیز این اخطار را به مردم مجارستان داده بود که این کشور عضو ناتو، گزینه بسیار خوبی برای نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است که مشتاق وارد شدن به درگیری با روسیه هستند. اوربان با تحریم‌های غرب علیه روسیه موافقت کرد و از زمان آغاز درگیری، نزدیک به نیم میلیون پناهنده اوکراینی را پذیرفت، اما از انتقاد مستقیم از پوتین خودداری کرد.

چگونه دولت جسور اوربان می تواند بر تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه تأثیر بگذارد؟

اول، درک این نکته مهم است که حزب فیدس در یک انتخابات آزاد و منصفانه پیروز نشده است. اگرچه ناظران انتخاباتی از سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) اظهار داشتند که روند انتخابات بسیار خوب مدیریت شد (با چشم پوشی از برخی تخلفات)، اما آنها همچنین خاطرنشان کردند که شرایط و جو حاکم به شدت به نفع دولت اوربان مهیا شده است. اوربان هم ۶۷.۸ درصد آرا و ۱۳۵ کرسی از ۱۹۹ کرسی پارلمان را به دست آورد.

پیروزی اوربان به این معنی است که او همچنان مانند خاری در چشم اتحادیه اروپا خواهد بود. او با تحریم های بیشتر علیه روسیه، به ویژه ممنوعیت نفت یا گاز این کشور با توجه به وابستگی شدید مجارستان به سوخت های فسیلی روسیه مخالفت کرده است. او همچنین با انتقال تسلیحات سنگین به اوکراین از طریق خاک مجارستان نیز مخالف است. این امر باعث شد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، آشکارا از اوربان به دلیل مواضع طرفدارانه پوتین او انتقاد کند. اوربان احتمالا به این می اندیشد که در ازای حمایت خود از هرگونه تحریم جدید غرب علیه روسیه، هرچه کمتر توسط اتحادیه اروپا به خاطر نقض قوانین انتخابات خود تنبیه گردد.

این چه معنایی برای تلاش های اتحادیه اروپا برای به صف برگرداندن مجارستان دارد؟

اوربان اینگونه تصور می کند که نیاز غرب به حفظ وحدت در میان خود، بر تمایل اتحادیه اروپا برای مهار اعمال غیرلیبرال او ارجحیت خواهد داشت. در واقع، اوربان در طول ده سال گذشته یک دولت-حزب ساخته است. فیدس نه تنها تمام شاخه‌های دولت، بلکه بر بلندای اقتصاد مجارستان، از جمله بخش‌های صنعتی و بخش‌های مالی، فرهنگی و آموزش عمومی نیز ایستاده است. اغراق نیست اگر بگوییم که تقریباً هر مدیر مدرسه نیز در اوکراین باید کارت عضویت در حزب فیدس را به همراه داشته باشد. در این شرایط، دست اتحادیه اروپا برای حرکت های بیشتر بر علیه دولت مجارستان آنچنان باز نیست.

اما نباید فراموش کنیم که پول اصلی در اختیار اتحادیه اروپا در بروکسل است. اوربان با توجه به پیامدهای اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-۱۹ و جنگ در اوکراین به شدت به منابع مالی اتحادیه اروپا متکی است. اتحادیه اروپا با اشاره به بند قانون این اتحادیه در مورد نقض ارزش‌های بنیادین اش توسط بوداپست، رسیدگی به این تخطی مجارستان را بعد از اینکه چند سال پیش از آن منصرف شد دوباره آغاز خواهد کرد. این می‌تواند به معنای قطع بودجه و حتی سلب حق رای مجارستان در اتحادیه اروپا باشد. با این حال، برای تحقق این امر، به اتفاق آرا بین سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله لهستان که خود غیر لیبرال و متحد نزدیک مجارستان از سال ۲۰۱۵ محسوب می شود نیاز است.

آیا این نشان دهنده یک بلوک غیرلیبرال قوی تر در اتحادیه اروپا است؟

شکی نیست که رابطه نزدیک بین حزب فیدس و حزب حاکم قانون و عدالت لهستان (PiS) به دلیل جنگ پوتین در اوکراین خدشه دار شده، و ورشو آن را با شدیدترین عبارات محکوم کرده است. سیاستمداران برجسته PiS، از جمله نخست وزیر لهستان یعنی ماتئوش موراویسکی، از اوربان به دلیل عدم حمایت از اوکراین و ادامه روابط نزدیکش با پوتین انتقاد کرده اند. با این حال، جاروسلاو کاچینسکی، معاون نخست وزیر و رهبر حزب PiS، تاکنون از هرگونه انتقادی از اوربان خودداری کرده است. این امکان وجود دارد که مجارستان به طور فزاینده ای از اتحادیه اروپا و ناتو دور شود، اما این اتفاق قطعی نیست. به همان اندازه نیز قابل تصور است که مجارستان و لهستان علیرغم اختلافاتشان بر سر روسیه، به همکاری بین یکدیگر در مخالفت با برنامه ترقی خواهانه اتحادیه اروپا ادامه دهند. ورشو می داند که خطر رسیدگی جدی اتحادیه اروپا به تخلفات این کشور نیز بسیار زیاد است و از این رو امکان دارد که به همراه بوداپست به اصول دموکراتیک اتحادیه اروپا دوباره پایبند شوند.

چه آینده ای می توان برای اپوزیسیون مجارستان متصور بود؟

با توجه به اینکه اپوزیسیون مجارستان همیشه یک اتحاد غیرطبیعی میان طیف های مختلف سیاسی از جمله کمونیست های قدیمی، سوسیال دمکرات های مدرن، لیبرال های بازار آزاد و اعضای حزب راست افراطی بوده است، محتمل ترین آینده برای آن ها این است که اعضای آن به حزب قبلی خود یعنی اتحاد برای مجارستان باز گردند.

ائتلاف اپوزیسیون مجارستان با تقریباً ۲۸ درصد آرا و تنها پنجاه و شش کرسی، در مقایسه با عملکرد خود در نظرسنجی‌های سیاسی، عملکرد بسیار ضعیفی داشت، چون در این نظرسنجی ها همیشه پا به پای حزب فیدس قرار داشت. اگرچه بسیاری از اعضای مخالف پارلمان به طور کامل امید خود را نسبت به آینده دموکراتیک برای مجارستان از دست نداده‌اند، اما یک حس ناامیدی و شکست مشترک بین آن ها وجود دارد، احساسی که در بروکسل و سایر پایتخت‌های اتحادیه اروپا نیز به خوبی احساس می شود.

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.