۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
کد خبر: 794556

وبسایت الجزیره خطاب به چند وزیر خارجه سازشکار عرب نوشت: از حضور بالای سر قبر بن گورین خجالت نکشیدید؟

از حضور سر قبر بن گوریون خجالت نکشیدید؟!

به گزارش قدس آنلاین،الجزیره در واکنش به حضور وزاری امور خارجه امارات، بحرین، مغرب و مصر به همراه مقامات آمریکایی و اسرائیل در نشست نقب نوشت: این حضور، در مزرعه سده بوکر در صحرای نقب، مکانی که دیوید بن گورین اولین نخست‌وزیر اسرائیل زندگی و در همان جا دفن شد. بن گورین مسئول فاجعه‌ای است که در سال ۱۹۴۹ فلسطینی‌ها دچار آن شدند و از آن به عنوان «نکبت» یاد می‌کنند. در آن سال، در جریان پاک‌سازی قومی، فلسطینی‌ها از موطن خود بیرون رانده شدند و اسرائیل به وجود آمد. اما یادآوری نکبت و فاجعه سال  ۱۹۴۹ به هیچ وجه اشتهای وزرای امور خارجه چهار کشور عرب که با برنج بن گورین و گوشتی که از بلندی‌های اشغال شده جولان سوریه، تهیه شده بود پذیرایی شدند، کور نکرد.
نشست نقب در بیستمین سالگرد اجلاس سران اتحادیه عرب در بیروت برگزار شد که در آن رهبران عرب در حالی که یاسر عرفات در سرزمین اشغال شده فلسطین در محاصره قرار داشت موافقت کردند تا با اسرائیل صلح و روابط خود را با تل‌آویو عادی کنند اما مشروط بر اینکه اسرائیل از اراضی فلسطین و دیگر سرزمین‌های اشغالی کشورهای عرب، عقب‌نشینی کند. 
اما در سال‌های اخیر، زمامداران خودکامه کشورهای شکست خورده و دارای اختلاف عرب، که از بهار عربی به وحشت افتاده بودند، بر اثر فشارهای آمریکا به  سوی عادی ‌سازی روابط با اسرائیل شتافتند و سرزمین اشغال شده فلسطین را کاملا به فراموشی سپرده‌اند. فلسطینی‌ها، این نشست را خیانت به آرمان‌ها می‌دانند. 
هیچ یک از وزرای خارجه عرب که در مرزعه بن گورین حضور پیدا کردند، زحمت حضور در کرانه باختری اشغالی را به خود نداده‌اند، شاید به علت شرمساری و شاید هم ترس از واکنش فلسطینی‌ها. این همایش فاجعه بار بود. 
گرچه ممکن است این روزها دولت بایدن به علت بحران اوکراین چندان توجهی به خاورمیانه نداشته باشد اما باید دانست که ده‌ها هزار نیروی آمریکایی همچنان در پایگاه‌های مختلف در منطقه خاورمیانه مستقر هستند. 
اسرائیل از دولت بایدن می‌خواهد که ایران را همانند روسیه به حساب آورد و تهران را نه فقط تهدیدی علیه خاورمیانه بلکه جهان به شمار آورد. 
با مشغول شدن ذهن قدرت‌های جهانی به جنگ سرد و در عین حال سوزان جدید در اوکراین، در خاورمیانه نیز شعله‌های جنگ سرد جدید با پیامدهای فاجعه بار، زبانه می‌کشند و در این میان مردم اوکراین و فلسطینی‌ها، بهای هنگفت این دو جنگ سرد را می‌پردازند.
آمریکا، روسیه را به علت حمله به اوکراین و برنامه‌های مسکو برای تقسیم این کشور محکوم و در عین حال به جهانیان درس دموکراسی می‌دهد؛ اما فلسطینی‌ها و اعراب در عین ناباوری حمایت بی‌قید و شرط واشنگتن از اسرائیل و پشتیبانی بایدن از زمامداران خودکامه عرب را شاهد هستند.
تصور کنید که وزیر امور خارجه روسیه همزمان با بمباران، اشغال و تقسیم اوکراین، در استالینگراد میزبان وزیر امور خارجه آمریکا و چهار کشور متحد اروپایی واشنگتن باشد و شرکت کنندگان در این همایش، گیلاس‌های مشروب خود را به نشانه جشن گرفتن اقدامات روسیه بالا ببرند و از اوکراین بخواهند تا در ایام عید پاک از تشدید مناقشه خودداری کند، چه وضعیتی پیش خواهد آمد. اکنون می‌توانید تصور کنید که فلسطینی‌ها چه احساسی درباره همایش وزرای امور خارجه عرب در مزرعه و در جوار گور بن گورین دارند.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.