انتهای مقاومت اسلامی، پیروزی است. هر چند سختی بسیاری با خود به همراه دارد، اما پایانی شیرین در انتهای آن قرار گرفته است.

از مقاومت تا پیروزی

به گزارش قدس آنلاین، پس از دو روز زد و خورد شدید میان فلسطینیان و صهیونیست‌های اشغالگر، نزدیک به ۶۰هزار نمازگزار فلسطینی موفق شدند با غلبه بر یورش نظامیان اسرائیلی به مسجدالاقصی، نماز را در قبله اول مسلمانان جهان اقامه کرده و پس از آن با برپایی تجمعی بزرگ بر پایبندی به دفاع از مقدسات تأکید کردند.

شیخ «عمر الکسوانی» مدیر مسجدالاقصی با تأکید بر اینکه مقاومت فلسطینیان در مسجدالاقصی حامل پیامی آشکار به تندروهای صهیونیست است، گفت: به رژیم اشغالگر درباره ارتکاب هرگونه حماقت تازه‌ای علیه مسجدالاقصی و نمازگزاران آن هشدار می‌دهیم. «صبری صیدم» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح هم صحنه روز جمعه فلسطین را اسطوره‌ای خواند و گفت: تعرض به مسجدالاقصی، ملت فلسطین را از اقامه نماز در آنجا بازنداشت. در همین راستا، در حالی که روز به روز بر سطح تنش‌ها در مناطق اشغالی فلسطین افزوده می‌شود، منابع خبری المیادین اعلام کردند در جریان تحولات مسجدالاقصی، میانجی مصری چندین بار با مقامات ارشد حماس در غزه تماس گرفته و پیام رژیم صهیونیستی درباره تقاضا برای حفظ آرامش و پاسخ ندادن گروه‌های مقاومت را مطرح کرده است.

این منابع افزودند: قاهره چندین بار از طرف اسرائیل برای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و روحی مشتهی، عضو دفتر سیاسی حماس در غزه پیام فرستاد که اسرائیل خواهان آرامش است، اما حماس به طرف مصری پیام فرستاد رفتارهای رژیم اشغالگر هرگز قابل قبول نیست.

به گفته این منابع، حماس بر ضرورت فیصله یافتن ایده تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی و به‌خصوص مسئله ذبح قربانی توسط صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی تأکید کرد و گفت: معادله قدس و غزه همچنان پابرجاست و عقب‌نشینی از دستاوردهای نبرد سیف‌القدس هرگز مطرح نیست. نظامیان صهیونیست صبح جمعه به پشتیبانی از شهرک‌نشینان صهیونیست که مشغول انجام آداب تلمودی در صحن‌های مسجدالاقصی بودند، با یورش به فلسطینیانی که برای نماز صبح به مسجدالاقصی آمده و در آنجا اعتکاف کرده بودند، نزدیک به ۳۰۰ فلسطینی را بازداشت و بیش از ۱۵۲ نفر را زخمی کردند. این اقدام وحشیانه موجی از محکومیت‌ها را در صحنه بین‌المللی به همراه داشت که برخی از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

نهادهای بین‌المللی

سازمان ملل: دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر ضرورت حفظ وضعیت تاریخی فعلی مسجدالاقصی، خواهان توقف درگیری‌ها بین نیروهای متجاوز صهیونیست و فلسطینی‌ها در این مکان مقدس شد. «استفان دوجاریک» سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل گفت: «دبیرکل سازمان ملل عمیقاً درباره وخامت اوضاع امنیتی در قدس نگران است. توقف اقدامات تحریک‌آمیز ضروری است».

اتحادیه اروپا: بخش سیاست خارجی این اتحادیه با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت توقف تنش‌ها میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی تأکید کرده و گفت با نگرانی بالایی خشونت‌های اخیر را پیگیری می‌کند. اتحادیه اروپا نیز بر لزوم احترام به وضعیت فعلی اداره اماکن مقدسه در بیت‌المقدس تأکید کرد و گفت: همکاری امنیتی میان تل‌آویو و تشکیلات خودگردان در این شرایط اهمیت حیاتی دارد.

اعضای شورای امنیت

آمریکا: «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای گفت: «عمیقاً از خشونت امروز در اورشلیم (قدس اشغالی) و در کوه معبد (حرم الشریف) نگران هستیم. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن‌دار باشند، از اقدامات تحریک‌آمیز و لفاظی‌ها بپرهیزند و وضعیت تاریخی موجود در حرم‌الشریف، کوه معبد را حفظ کنند. ما از مقامات فلسطینی و اسرائیلی می‌خواهیم برای کاهش تنش‌ها و تضمین امنیت، همه با یکدیگر همکاری کنند.

روسیه: درگیری‌های روز جمعه در مسجدالاقصی بین نظامیان متجاوز صهیونیست و فلسطینی‌هایی که سعی در مقابله با ورود غیرقانونی آن‌ها داشتند، با واکنش تند روسیه همراه شد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی ادامه دارد. مسکو افزود: اسرائیل با نقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل، به اشغال غیرقانونی و الحاق مستمر سرزمین‌های فلسطینی ادامه می‌دهد.

فرانسه: وزارت خارجه فرانسه درباره درگیری‌های روز جمعه در مسجدالاقصی در بیانیه‌ای با اشاره به تلاش برخی گروه‌های اسرائیلی برای برگزاری برخی مراسم مذهبی صهیونیستی، اعلام کرد: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم حداکثر خویشتن‌داری و همچنین پرهیز از خشونت و هرگونه تحریک را به کار گیرند.

کشورهای اسلامی

عربستان: وزارت خارجه سعودی ضمن محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی، این تنش‌های فزاینده را تجاوزی آشکار به حریم مسجدالقصی دانست.

عراق:  بغداد تعصب دائمی خود در حمایت از مردم فلسطین و حقشان برای بازپس‌گیری همه حقوقشان را اعلام می‌کند.

کویت: رئیس پارلمان کویت در پیامی توییتری ضمن اشاره به ضرورت همدلی با ملت فلسطین، تأکید کرد باید با تمام توان از آن‌ها حمایت نمود.

پاکستان:  سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با اشاره به وحشی‌گری رژیم اشغالگر قدس، خواستار توجه جامعه جهانی به تجاوزات اسرائیل شد.

حزب‌الله: ما به شدت یورش نظامیان [رژیم] اشغالگر به صحن‌های مسجدالاقصی، تعرض وحشیانه آن‌ها به نمازگزاران  را محکوم می‌کنیم.

امارات:  ابوظبی تأکید کرد: موضع امارات دعوت مقامات اسرائیلی به احترام به حقوق فلسطینیان در ادای وظایف دینی آن‌ها ست.

ترکیه: ما می‌خواهیم بار دیگر بر اهمیت این موضوع تأکید کنیم که در این برهه حساس، اجازه اقدامات تحریک‌آمیز صورت نگیرد.

بحرین: شهروندان بحرینی با برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز در شمال منامه، حمایت خود را از ملت فلسطین  اعلام کردند.

سوریه: پایداری ملت فلسطین در مقابله با تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی در ماه مبارک رمضان در شهرها و روستاهای مختلف فلسطین را ستود .

انصارالله:  خطاب به کشورهای عربی « نیمی از نیرویی که با آن مردم یمن را می‌کُشید، برای حفظ بیت‌المقدس عربی به عنوان کمترین وظیفه خود استفاده کنید».

اروپا

آلمان: دستگاه دیپلماسی آلمانی‌ها نیز در بیانیه‌ای، نگرانی عمیق خود را از صحنه‌های درگیری و خشونت‌های شدید روز جمعه در شرق اورشلیم ابراز کرد.

اسپانیا: دستگاه دیپلماسی اسپانیا با انتشار بیانیه‌ای تعهد فعالانه خود به حمایت از همه تلاش‌ها برای کاهش تنش را ابراز و اهمیت راه حل دو دولتی را به عنوان مبنایی برای دستیابی به صلحی عادلانه، جامع و پایدار یادآوری کرد.

ایتالیا: وزارت خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای رسمی خواستار حمایت و احترام به وضعیت تاریخی اماکن مقدس در اورشلیم (قدس اشغالی) شد و بر اهمیت نقش ویژه اردن در این زمینه تأکید کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.