طرح‌های نیمه تمام ورزشی استان قزوین در انتظار سفر آیت الله رییسی رییس جمهور مردمی دولت سیزدهم به استان است تا با تخصیص اعتبار و منابع مالی، گره‌های کور چندین ساله بلاتکلیفی و نیمه کاره ماندن آنها گشوده شود.

طرح‌های نیمه تمام ورزشی قزوین در انتظار سفر رییس جمهور

به گزارش قدس آنلاین، استان قزوین به زودی مقصد سفر پرخیر و برکت دولت سیزدهم خواهد بود، استانی که ظرفیت های زیادی در بخش های کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارد و یکی از وجوه برجسته آن حضور و فعالیت ورزشکاران و قهرمانان نام آور در عرصه کشور و جهان است.

دیار مینودری، قهرمانان نام آوری را در رشته های مختلف ورزشی از قبیل رضا علیپور در سنگنوردی، محسن بهشتی در یخنوردی، بهمن عسگری، مجید حسن نیای دیلمی و علی اصغر آسیابری در کاراته، مهدی مرندی در والیبال، محسن و سمیرا جلیلوند در گلبال، حسین فرزانه سیاهکل و مرتضی رمضانی در رشته والیبال نشسته، علیرضا قورچی بیگی در شطرنج، تهمینه کربلایی صادقی در رشته رزمی پنجاک سیلات، افسانه حسن نایبی و مژگان خدادادی در بسکتبال و فاطمه اعتدادی را در فوتسال به ورزش کشور معرفی کرده که همواره در میدان های ورزشی برای ایران اسلامی افتخارآفرینی کرده اند.

 این همه افتخارآفرینی درحالی است که سرانه ورزشی استان از استاندارد آن پایین‌تر است و با احتساب اماکن اداره ورزش، بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی به ۸۶ سانتیمتر مربع می‌رسد.

در این میان تکمیل طرح های نیمه تمام ورزشی استان قزوین نقش موثری در افزایش این سرانه دارد و موجب شناسایی استعدادهای ورزشی و رشد و شکوفایی ورزش استان در جای جای دیاری مینودری خواهد شد.

با توجه به این موضوع، خبرنگار ما بررسی طرح های نیمه تمام ورزشی استان را در دستور کار قرار داده و با مدیران و کارشناسان مربوط به گفت و گو پرداخته است.

۳۵ طرح نیمه تمام ورزشی در انتظار سفر رییس جمهور است

مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین در این باره گفت: ۳۵ طرح، نیمه تمام ورزشی در سطح استان داریم که امیدواریم در سفر هیات دولت به استان به تصویب رسیده و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آنها تخصیص یابد.

عباس علایی مقدم اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای همه این پروژه ها ۴۳۶ میلیارد تومان است که رایزنی های لازم برای تخصیص آن در سفر هیات دولت به استان صورت گرفته است.

وی گفت: مهمترین این طرح ها سالن ۶ هزار نفری و سالن دوومیدانی استان است که به رغم پیگیری ها، بازدیدها و تاکیدات مسوولان استانی و کشوری متاسفانه هنوز به بهره برداری نرسیده و پیشرفت فیزیکی مطلوبی نداشته است.

طرح‌های نیمه تمام ورزشی قزوین در انتظار سفر رییس جمهور

این مسوول ورزشی استان اضافه کرد: در حال حاضر این دو سالن بعد از گذشت چندین سال از شروع طرح، ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و برای تکمیل شدن به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمند هستند.

اعلایی افزود: با تکمیل و افتتاح این طرح های ورزشی در استان سرانه ورزشی ارتقا می یابد و از ۸۶ صدم به یک مترمربع در کلان خواهد رسید که در برنامه توسعه چهارم و ششم بر آن تاکید شده است.

خانه جوان قزوین با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند چهار میلیارد تومان اعتبار

معاون توسعه منابع اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین گفت: طرح های نیمه تمام استان دو مورد شامل استخر سرپوشیده در شهر شال از توابع شهرستان بویین زهرا و دیگری استخر سرپوشیده در آبیک است که با پیشرفت ۵۰ درصدی هرکدام به ۱۱ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل شدن نیاز دارند.

حسین بکان گفت: خانه جوان قزوین از دیگر طرح های عمرانی ورزشی نیمه کاره استان است که در حال حاضر به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی رسیده ولی برای تکمیل شدن به چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی اضافه کرد: همچنین ۱۸ سالن ورزشی چندمنظوره در سطح استان به صورت نیمه تمام باقی مانده اند که اکثرا پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد دارند و تکمیل آنها نیازمند تخصیص ۱۲۲ میلیارد تومان بودجه است.

این مسوول افزود: تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری و  پیست تارتان با پنج میلیارد تومان اعتبار، خوابگاه های ورزشی در بویین زهرا و تاکستان با ۲۲ میلیارد تومان و ۶ چمن مصنوعی در سطح استان با ۶ میلیارد تومان از دیگر طرح های نیمه تمام استان است.

وی گفت: همچنین تکمیل سالن ۶ هزار نفری به ۱۰۰ میلیارد تومان و سالن دوومیدانی به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در مجموع برای تکمیل این ۳۵ طرح ۴۳۶ میلیارد تومان اعتبار در سفر هیات دولت به استان پیشنهاد کرده ایم.

طرح های نیمه کاره ورزشی سرمایه ملی هستند / باید برای تکمیل آنها هرچه سریعتر اقدام شود

استاد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین در این باره گفت: ۳۵ طرح نیمه تمام ورزشی در سطح استان وجود دارد که نیازمند بودجه بالایی برای تکمیل شدن است و واقعا تکمیل و افتتاح هرچه سریعتر آنها ضرورت دارد.

عباس صادقی افزود:  خیلی از این طرح ها از چندین سال قبل آغاز شده و هم اینک به صورت نیمه کاره و بلاتکلیف رها شده اند و اگر هرچه سریعتر اقدامی برای تکمیل آنها انجام نشود خطر از بین رفتن و استهلاک سرمایه های استان و ملی وجود دارد.

وی اضافه کرد: این طرح های ورزشی نیمه تمام، تکمیل کننده پازل زیرساخت های ورزشی استان است و اگر بودجه مورد نیاز به آنها تزریق نشود قطعا در سال های آینده از بین می رود و ضرر و زیان وارده دیگر قابل جبران نخواهد بود.

تکمیل طرح های نیمه تمامی ورزشی موجب جهش در توسعه ورزش استان می شود

این استاد دانشگاه افزود: بسیاری از نقاط استان هنوز از زیرساخت های ورزشی لازم محروم است و در صورت تخصیص اعتبارات به این طرح ها در سفر هیات دولت به استان شاهد رفع این کمبود و جهشی در توسعه ورزش و رونق ورزش همگانی و قهرمانی خواهیم بود.

رییس هیات ورزش های دانشجویی استان قزوین گفت: تکمیل این طرح ها ضروری و الزام آور است هرچند که می دانیم دولت تنگناهای مالی و اعتباری دارد ولی امیدواریم در سفر پیش رو شاهد فرصتی برای تکمیل زیرساخت های ورزشی نیمه تمام استان باشیم.

طرح‌های نیمه تمام ورزشی قزوین در انتظار سفر رییس جمهور

وی اضافه کرد: اگر دولت به دلیل تنگناهای مالی نمی تواند بودجه مورد نیاز را تخصیص بدهد باید از راهکارهای دیگر قانونی مانند اعطای تسهیلات یا واگذاری به بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار در این خصوص اقدام شود.

صادقی گفت: بسیاری از این طرح های ورزشی مانند استخرها سودآور و درآمدزا است و در صورت بهره برداری قطعا از نظر اقتصادی خودکفا خواهند بود و باری بر روی دوش دولت یا اداره کل ورزش و جوانان نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: اگر این طرح ها به صورت نیمه تمام باقی بمانند هزینه فزاینده ای برای دولت و دستگاه متولی خواهند داشت و باید هزینه مضاعفی را برای تکمیل آنها در سال های آینده هزینه کرد.

صادقی افزود: با توجه به این موضوع انتظار می رود در سفر رییس جمهور به استان تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شود تا حسرت و تاسف در سال های آینده بابت از بین رفتن سرمایه های ملی واستانی به بار نیاید.

سالن سرپوشیده دوومیدانی مهمترین طرح نیمه تمام ورزشی قزوین است

یک کارشناس ورزش استان در این باره گفت: همواره در همه دولت ها احداث طرح های ورزشی با محوریت مناطق روستایی و محروم با گنجایش های مختلف برای رشته های ورزشی گوناگون در دستور کار می گیرد.

اسماعیل حسینی افزود: در استان قزوین نیز طرح های عمرانی مختلفی در سال های اخیر مانند خانه های کشتی در شهرهای استان کلنگ زنی شده ولی هنوز پیشرفت خاصی نداشته است.

وی گفت: شاید مهمترین طرحی که در استان قزوین هنوز بلاتکلیف مانده، طرح سالن سرپوشیده در جنب ورزشگاه سردار آزادگان باشد که بیش از ۱۵ سال بلاتکلیف رها شده است.

حسینی اضافه کرد: در سال های اخیر با سیاست های دولت، طرح های زود بازده در مناطق روستایی و محروم احداث شده که حرکت بسیار ارزشمندی است اما وقتی خوب بررسی می شود همین اماکن دارای ایرادات و اشکالات فنی و مهندسی نیز هست.

وی گفت: شاید نمونه بارز طرح های روستایی و مناطق محروم، افتتاح زمین چمن های مصنوعی در ابعاد کوچک است که کار قابل شایسته ای برای رونق و توسعه و البته استعدادیابی نوجوانان و جوانان روستایی خواهد بود.

طرح‌های نیمه تمام ورزشی قزوین در انتظار سفر رییس جمهور

این کارشناس ورزش اضافه کرد:هرچند همین طرح های زمین چمن های روستایی و حتی مناطق شهری، ایرادات مهمی همچون نبود سرویس بهداشتی، فقدان نور کافی، نبود رختکن و مهمتر از همه نحوه نگهداری و مدیریت این زمینها را داشته باشد که باید برای رفع آنها اقدام شود.

وی افزود: امیدواریم در دولت سیزدهم که دولت مردمی و عدالت است، با اختصاص بودجه های مناسب طرح های ورزشی نیمه کاره و آسیب دیده ورزشی استان افتتاح شود و برخی از این طرح ها نیز مورد بازسازی قرار گیرند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.