معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بحرانی خواندن وضعیت فعلی دریاچه ارومیه گفت: با ادامه روند فعلی امسال بخش جنوبی دریاچه ارومیه را از دست می دهیم.

وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی شد/ کاهش ۶۶ درصدی سطح تراز

به گزارش قدس آنلاین، حجت جباری با بیان اینکه در سال‌های اخیر وضعیت دریاچه ارومیه بهبود نسبی داشت، افزود: متأسفانه به دلیل کاهش بارش‌ها و نیز عدم تأمین حق آبه مورد نیاز به همراه عدم اتمام برخی طرح‌های احیا وضعیت دریاچه ارومیه مجدداً به وضعیت بحرانی‌تر تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه اگر روند کاهش آب ورودی به دریاچه ارومیه ادامه یابد امسال بخش بیشتر دریاچه ارومیه به خصوص بخش جنوبی را از دست می‌دهیم، افزود: در حال حاضر سطح دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۷ متر است که در مقایسه با سال گذشته ۶۶ سانتی متر کاهش سطح تراز داشته است.

جباری افزود: از نظر وسعت نیز مساحت عرصه آبی دریاچه به ۲۴۸۹ کیلومتر مربع کاهش یافته که نسبت به سال گذشته ۱۰۱۵ کیلومتر مربع از پیکره آبی را از دست و حجم آب موجود در دریاچه هم اکنون ۳.۱۱ میلیارد متر مکعب می‌باشد که سال گذشته در همین زمان این رقم ۵.۲۹ میلیارد متر مکعب بوده است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال آبی جاری از ۳.۴ میلیارد متر مکعب حق آبه دریاچه ارومیه، ۷۰۰ میلیون مترمکعب به سوی دریاچه رهاسازی شده‌است، ادامه داد: تا یک‌ماه در صورت ذوب شدن برف‌ها و رهاسازی منابع آبی ذخیره شده فرصت برای آبگیری دریاچه وجود دارد که بررسی نشان می‌دهد میزان آبگیری و وضعیت دریاچه نسبت به سال قبل وضعیت خوبی نخواهد بود.

جباری در خصوص فعالیت مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه نیز گفت: این مرکز قرار بود به جای ستاد احیای دریاچه ارومیه فعالیت کرده و طرح‌های نیمه تمام ستاد احیای دریاچه ارومیه را پیگیری و وظیفه هماهنگی بین دستگاهی را عهده دار باشد اما متأسفانه بلاتکلیف مانده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه به دلیل عدم تأمین اعتبارات مورد نیاز و نیروی انسانی لازم عملاً این مرکز هنوز نتوانسته فعالیت خود را انجام دهد، گفت: دریاچه ارومیه با عنوان پارک ملی دریاچه ارومیه با ۱۰۲ جزیره از جمله مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.