۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 796659

قدس؛ نقطه ثقل منظومه‌ مقاومت

حجت الاسلام محمدمهدی ایمانی پور - رئیس سازمان فرهنگی و ارتباطات اسلامی

قدس؛ نقطه ثقل منظومه‌ مقاومت

دیروز میلیون‌ها نفر از مردم روزه‌دار در کشورمان و صدها میلیون نفر از مسلمانان در سایر نقاط جهان، به خیابان‌ها آمدند تا پایبندی اصیل و خدشه‌ناپذیر خود را نسبت به آرمان آزادی فلسطین و قدس‌شریف از چنگال اشغالگران صهیونیستی نشان دهند. این خروش جهانی، نقطه آشکارساز تثبیت اضلاع منظومه‌مقاومت محسوب می‌شود. منظومه‌مقاومت، دهه‌هاست در منطقه و در مواجهه با رویکرد سازش با دشمن صهیونیستی شکل گرفته‌است.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شاهد هدایت دغدغه‌ها و ظرفیت‌های دینی، فرهنگی، گفتمانی، نظامی و امنیتی حامیان آزادی فلسطین در ذیل یک منظومه و ساختار بودیم که در طول ۴۳ سال اخیر روز به روز بر کارآمدی و هوشمندی آن افزوده شده‌است. انفعال، ایستایی، تسلیم و هم‌پیمانی با دشمنان در قاموس مقاومت و منظومه‌ای که حول این محور مقدس شکل گرفته، جایی ندارد.  
منظومه‌مقاومت نه تنها در قبال دشمن‌صهیونیستی، بلکه در قبال دشمنان امنیت منطقه و جهان امروز قاطعانه و موثر عمل می‌کند. ناکام‌ماندن راهبردهای کلان و میان‌مدت و کوتاه‌مدت غرب در جهان اسلام معلول پویایی و قدرت عملکرد همین منظومه است. سوال اصلی اما این است چرا قدس‌شریف، نقطه ثقل منظومه مقاومت محسوب می‌شود؟ دراین‌خصوص دو نکته اساسی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد: 
نخست این‌که قدس‌شریف به عنوان قبله‌گاه اول مسلمانان جهان، نه صرفا حکم یک مکان مقدس بلکه نماد یک حرکت جمعی در مسیر پاکسازی منطقه از لوث دشمن غاصب صهیونیستی محسوب می‌شود. تاکید می‌شود آزادی قدس‌شریف منبعث و مولود گفتمان مقاومت محسوب می‌شود. رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن، بارها تلاش کرده‌اند با تسخیر قدس‌شریف و تثبیت این اقدام اشغالگرایانه، گفتمان مقاومت را به حاشیه رانده و حتی تلاش کنند تصاحب مسجدالاقصی و بیرون‌راندن فلسطینیان از سرزمین‌شان را به مثابه یک حقیقت غیرقابل‌تغییر جلوه دهند. بدیهی است تکیه بر گفتمان مقاومت و بازتولید آن از طریق حضور در راهپیمایی روز قدس و دیگر تحرکات جمعی در حمایت از قدس‌شریف، این نقشه دشمنان قسم‌خورده جهان اسلام را با شکست و تباهی مواجه خواهد کرد.  
نکته دوم، مربوط به ناکامی دشمنان در چینش منظومه‌سازش است. مقامات صهیونیستی، آمریکایی و برخی کشورهای عربی مخالف گفتمان مقاومت در طول سال‌های اخیر نهایت تلاش خود را برای ترسیم و عملیاتی کردن منظومه‌سازش به کار گرفتند تا این شاکله و ساختار تهی از حقیقت و انسانیت را در میان افکار عمومی دنیا تثبیت کنند. عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم اشغالگر قدس نیز معطوف به همین هدف صورت گرفت. تثبیت گفتمان سازش، معنایی جز وادادگی و تباهی برای مسلمانان نخواهدداشت. از این رو هرگونه اقدام‌جمعی در دفاع از حریم قدس‌شریف و آزادی آن از لوث وجود اشغالگران، گامی در مسیر نقض و ابطال کلیت و اجزای شکل‌دهنده منظومه‌سازش و در مقابل، تقویت ارکان و اتصالات منظومه‌مقاومت محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.