پس از محقق نشدن وعده‌های عراق برای بازگشایی مرز زمینی، ایران خواستار برقراری سفرهای زمینی عتبات از عیدفطر شد. اما همچنان خبری از بازگشایی مرزهای زمینی با عراق نیست.

مرز زمینی با عراق فعلا باز نمی‌شود/ احتمال برقراری سفرهای زمینی از عرفه

‌به گزارش قدس آنلاین، بازگشایی مرز زمینی با عراق یکی از مطالبات مردم و مسؤولان کشورمان بود؛ به طوری که بسیاری از مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من نیز خواستار پیگیری بازگشایی مرز زمینی با عراق شدند. 

دولت عراق نیز سال گذشته چند بار قول بازگشایی مرز زمینی را داد و با وجود اینکه عراق به وعده‌های خود عمل نکرد، اما سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در سفری به عراق و دیدار با وزیر گردشگری و سیاحه این کشور به استقبال ایرانیان برای بازگشایی مرز زمینی اشاره کرد و خواستار بازگشایی مرز زمینی در عیدفطر شد. البته در این دیدار وزیر گردشگری و سیاحه عراق هم از بازگشایی مرز زمینی استقبال کرد و قرار شد این امر پیگیری شود.

با حلول ماه شوال و عید فطر، بسیاری از عاشقان زیارت امام حسین علیه‌السلام که امکان تشرف به عتبات به صورت هوایی را ندارند، منتظر برقراری سفر زمینی به عتبات بودند تا بتوانند با هزینه کمتری، خانوادگی به زیارت ارباب مشرف شوند، اما اکنون در حالی که در تعطیلات عید فطر هستیم و به نظر می‌رسید با توجه به اهمیت زیارت امام حسین علیه‌السلام در این ایام، دولت عراق نسبت به بازگشایی مرز زمینی اقدام کند، اما همچنان خبری از بازگشایی مرزهای زمینی نیست.

‌حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ما برای برقراری سفرهای زمینی به عتبات آماده هستیم، می‌گوید: سازمان حج و زیارت با هماهنگی صورت گرفته با وزارت بهداشت وستاد کرونا آماده برقراری سفرهای زمینی به عتبات است و در صورت بازگشایی مرزهای زمینی، این سفرها از سرگرفته می‌شود.

‌وی با اشاره به اینکه ما برای برقراری سفرهای زمینی عتبات در انتظار موافقت عراق هستیم، می‌افزاید: با بازگشایی مرز زمینی به طور حتم سفر اربعین هم سهولت پیدا می‌کند که امیدواریم دولت عراق بزودی برای بازگشایی مرز زمینی تصمیم‌گیری کند و بتوانیم سفرهای زمینی را از سر بگیریم.‌

‌با وجود اینکه ایران منتظر برقراری سفر زمینی به عتبات و بازگشایی مرزها است و بسیاری از دلدادگان حسینی مشتاق تشرف به این سفر معنوی هستند، اما همچنان دولت عراق نسبت به بازگشایی مرز زمینی تردید داشته و ‌اقدام عملی نکرده است‌.

‌به گفته یک‌منبع آگاه، دولت عراق در روزهای گذشته در جلساتی به بازگشایی مرز زمینی و درخواست ایران برای برقراری سفرهای زمینی به عتبات اشاره کرده است، اما بسیاری از مسؤولان این کشور مخالف بازگشایی مرز زمینی بوده‌اند و به این ترتیب، در روزهای آینده مرز زمینی با عراق بازگشایی نخواهد شد. البته قرار است دو هفته دیگر در جلسه‌ای درباره بازگشایی مرز زمینی تصمیم‌گیری شود تا در صورت امکان مرز زمینی برای ایام عرفه بازگشایی شود.

به گفته مسؤولان مرز مهران، مرزهای زمینی با عراق همچون مهران همچنان بسته است و فقط افرادی که ویزا یا موافقتنامه دارند، می‌توانند از مرز زمینی عبور کنند. البته گرفتن ویزا یا موافقتنامه هم روند خاصی دارد و امکان اخذ ویزا و موافقتنامه برای زائران وجود ندارد. بر همین اساس، مرز زمینی به روی زائران بسته است.

هر ساله بسیاری از ایرانیان در عید فطر به زیارت امام حسین علیه‌السلام مشرف می‌شدند که امسال با وجود برقراری سفر عتبات در ایام کرونا، با توجه به بالا بودن هزینه‌های این سفر معنوی که فقط به صورت هوایی انجام می‌شود، بسیاری از تشرف به حرم ارباب جا ماندند و توفیق زیارت را از دست دادند.

 از آذرماه سال جاری سفرهای رسمی به عتبات با لغو ویزای عراق برای سفرهای هوایی برقرار شد، اما به دلیل بالا بودن هزینه‌های بلیت پرواز عتبات، هزینه سفر عتبات نیز نسبت به قبل از کرونا افزایش قابل توجهی داشت؛ تا جایی که هزینه‌های سفر هوایی عتبات بیش از ۲ برابر شد که نیمی از این هزینه به پرواز اختصاص دارد. بر همین اساس بسیاری منتظر بازگشایی مرز زمینی هستند تا با هزینه کمتری بتوانند به عتبات مشرف شوند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.