۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 797624
جو بایدن و گاف‌های بی‌پایان
 جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که حتی از قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری و در طول مبارزات انتخاباتی در زمینه سلامت روحی و روانی‌اش برای پست ریاست‌جمهوری ایالات متحده شک و تردید وجود داشت، در طول چند ماه گذشته که وارد کاخ سفید شده بارها این موضوع را اثبات کرده و نشان داده از صلاحیت لازم برای تصمیم‌گیری برخوردار نیست.  
بایدن در جریان رقابت‌های انتخاباتی در حساب توئیتر خود، بیماری «کووید-۱۹» را به اشتباه «کووید-۱۰» نوشت که مورد تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و در گافی دیگر درباره کرونا، پس از پیروزی در انتخابات در یک سخنرانی شمار فوتی‌های این بیماری در آمریکا را ۲۳۰ میلیون نفر اعلام کرد؛ حال آنکه کل جمعیت آمریکا ۴۰۰ میلیون نفر است.  
رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین اظهارات خود درباره برجام نیز سوتی داد و گفت ایران برای برداشته شدن تحریم‌ها باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. در حالی ‌که اصل حق غنی‌سازی در برجام به صراحت مورد تایید قرار گرفته است. پس از این گاف مقامات کاخ سفید مجبور به اصلاح آن شدند و تاکید کردند منظور بایدن غنی‌سازی فراتر از محدوده برجام بوده است.  
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین بارها سِمت «کاملا هریس» معاون خود را اشتباه اعلام کرده است. بایدن در یک سخنرانی به اشتباه هریس را به جای «معاون رئیس‌جمهور» (وایس پرزیدنت)، «رئیس جمهور» (پرزیدنت) خطاب کرد و در جایی دیگر به اشتباه او را بانوی اول آمریکا خواند، در حالی ‌که بانوی اول آمریکا جیل بایدن همسرش است. این اشتباه بارها در جاهای مختلف تکرار شده است.  
حواس پرتی‌ها و گاف‌های بایدن درباره اسامی مقامات خارجی و نام کشورها نیز بسیار زیاد و پرتکرار بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین نشست خبری خود اسم «اشرف غنی» را کیانی تلفظ کرد و احتمالا اشرف غنی را با «اشفق کیانی» رئیس ستاد مشترک پیشین پاکستان اشتباه گرفت. او در سخنرانی خود در اجلاس «گروه ۷» نیز ۳ بار نام ۲ کشور سوریه و لیبی را با هم قاطی کرد و اصلا مشخص نبود درباره چه کشوری حرف می‌زند!
بایدن در گافی دیگر که سلامت عقلی و فکری او را کاملا زیر سوال برد، از جنگ خیالی با ایران سخن گفت. او که درباره شمار تلفات کرونا سخنرانی می‌کرد به اشتباه گفت: ما سال گذشته ۶۰۰ هزار نفر را در آمریکا از دست دادیم که بیش از هر جانی است که در جنگ جهانی اول، دوم، جنگ با ویتنام، عراق و ایران از دست دادیم. یکی از کاربران توئیتر در حساب کاربری خود نوشت: «یک نفر از بایدن بپرسد ما کی با ایران جنگیدیم؟ شاید ما خواب بودیم». 
مشکلات ذهنی بایدن آنقدر حاد است که او حتی نام «باراک اوباما» رئیس سابق خود و «دونالد ترامپ» رقیبش در انتخابات را قاطی کرد و در جریان یک سخنرانی گفت: «سال ۲۰۰۹ در جریان دوره به اصطلاح رکود بزرگ، رئیس‌جمهور وقت از من خواست مسؤول مدیریت این بخش شوم، رئیس‌جمهور ترامپ از من خواسته بود...!» و در یک کنفرانس خبری دیگر اسم «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا را فراموش کرد و حتی در سخنرانی خود برای تبریک سال نوی میلادی به جای تبریک سال ۲۰۲۱ سال ۲۰۲۰ را تبریک گفت و همچنین در گافی دیگر مردم اوکراین را مردم ایران خطاب کرد. بایدن که گویا دغدغه ذهنی زیادی درباره ایران دارد، در تازه‌ترین صحبت خود باز هم سوتی داد و جالب اینکه باز هم اشتباه وی درباره ایران بود! بایدن اخیرا در جمع کارکنان کارخانه «یونایتد پرفورمنس متالز» در اوهایو گفت در دوران کاری خود ۵۰ بار به ایران و عراق و افغانستان سفر کرده است، در حالی ‌که در عمر خود حتی از آسمان ایران هم رد نشده است.  
گاف‌های بایدن توفانی آغاز شده و رگباری ادامه دارد. مشکلات ذهنی بایدن به حدی زیاد است که کاخ سفید پس از هر بار سخنرانی یا مصاحبه مجبور است اشتباهات وی را اصلاح یا لاپوشانی کند. جدیدا هم کارکنان کاخ سفید در مواقعی که بایدن در تجمعات مردمی یا مناسبت‌های خاص حاضر می‌شود، تلاش می‌کنند از صحبت زیاد وی با افرادی که اطرافش هستند جلوگیری کنند و فورا وی را از چنین موقعیت‌هایی خارج می‌کنند تا از گاف‌های احتمالی وی جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.