معاون اجرایی رییس جمهور با بیان این که باید برای شکل گیری نهادهای مدنی اولویت خاصی قائل بود، گفت: سازمان های بشردوستانه، الگویی موفق برای ترویج فرهنگ صلح است.

سازمان های بشردوستانه، الگویی موفق برای ترویج فرهنگ صلح است

به گزارش قدس آنلاین، سید صولت مرتضوی در آیین بزرگداشت یکصدمین سالروز تاسیس جمعیت هلال احمر ایران با اشاره به جنگ و خشونت به راه افتاده در گوشه و کنار جهان، ناعدالتی، توزیع ناعادلانه ثروت و قدرت،   که زمینه های بروز جنگ و مخاصمه را فراهم کرده است، گفت: نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر بعنوان یک جنبش بشردوست با شبکه ای در ۱۹۲ کشور جهان و در اختیار داشتن میلیون ها داوطلب که نیمی از آنان را جوانان عضو نهضت تشکیل می دهند و با برخورداری از اصول واحد و علامت هایی که مورد احترام همگان است دارای جایگاه و ویژگی ممتازی است که به شما امکان می دهد به بهترین نحو و با مقبول ترین شیوه در معادلات صلح جویانه بین اقوام و ملل مختلف در سطح ملی و بین المللی به فعالیت بپردازید.

 سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه سخنانش به فعالیت های صدساله جمعیت هلال احمر ایران اشاره کرد و گفت :جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران امدادرسانی در عرصه ملی و بین المللی را محدود به مناطق و بحران های خاص نکرده و کمک به آسیب دیدگان در سایر کشور ها را به دست فراموشی نسپرده است.

 اهتمام به شکل گیری و تقویت نهادهای مردمی و جوامع محلی در همه سطوح از جمله مسایل مهم امروز و فردای سازمان های بشردوستانه است که صولت مرتضوی در سخنانش از آن یاد کرد و مشارکت فعال آحاد شهروندان را لازمه پیشبرد هر تحول بزرگی در آن جامعه دانست.  

معاون اجرایی رییس جمهور در مراسم روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر و یکصدمین سالروز تاسیس جمعیت هلال احمر ایران به ضرورت گریزناپذیر شکل گیری نهادهای مدنی اشاره کرد و گفت :باید برای شکل گیری نهادهای مدنی در سطوح اجتماعی جهت رفع آلام و مشکلات جوامع اولویت خاصی قائل بود.

مرتضوی همچنین از اهمیت آموزش در باب نیازهای اساسی جامعه گفت که امروز زمینه ساز رشد توانایی های هر جامعه ای است.

وی افزود: برای کاهش مخاطرات فراروی انسان ها و جوامع باید تهدیدها را از اذهان عمومی زدود و برای تحقق آن، باید به آموزش بهای لازم را داد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری نهادهای بشردوستانه را به زدودن جنگ و خشونت از ذهن و زبان افراد دعوت کرد که به توسعه فرهنگ صلح و کاهش احتمال بروز جنگ و خشونت منجر می شود.

سید صولت مرتضوی در این مراسم خطاب به مهمانان بین المللی، از جمله روسای جمعیت های ملی و  گفت : «محوریت صلح باید در اندیشه، در گفتار اجتماعی و در رفتار جمعی به کار گرفته شود. شما اعضای نهضت بین المللی جمعیت های صلیب سرخ وهلال احمر و دولت های حامی فعالیت های بشردوستانه نقش تاثیر گذار بر روابط و ارتباطات بین المللی دارید.

وی در همین راستا به نقش تک تک افراد جامعه در تلاش های صلح جویانه و تقویت دوستی اشاره کرد و گفت :باید بیاموریم و بپذیریم اشتراکات انسان ها و اقوام و قبایل نژادی و فرهنگی بیش از اختلافات آنها است. بخشی از اختلافات از تنوع فطرت و خلقت نشات می گیرد و بخشی از آن را هم با روابط سازنده باید به تفاهم رسید.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.