طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سومین رویداد بین‌المللی فهما، مشهد مقدس به عنوان «پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی» معرفی شد.

مساجد، نقطه اتصال به جامعه مهدوی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از پنج برنامه اصلی و کلان‌پروژه‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای مردمی کردن فرهنگ و هنر مسجد پایه کردن فعالیت‌های فرهنگی هنری است، عنوان کرد: هر چقدرهم صحبت کنیم که می‌شود از مجموعه تأسیسات و مؤسسات مدرن که به فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌پردازند، صیانت کنیم و جهت‌دهی بدهیم که در راستای ارزش‌های دینی و مذهبی حرکت کنند، همیشه محل لغزش و اشتباه خواهد بود.

مساجد؛ شبکه اصیل فرهنگی

دکتر اسماعیلی با اشاره به اینکه اساساً فناوری‌های مدرن دارای فلسفه هستند و حتماً یک سیر تاریخی روشنی دارند، افزود: برخی‌ها معتقدند نمی‌شود در چنین قالب‌هایی تصرف کنیم و حرف خودمان را بزنیم، اما معتقدیم می‌توانیم از دستاوردهای تمدن جدید هم در مباحث خودمان استفاده کنیم.
وی افزود: با این حال خاستگاه فناوری‌های مدرن مربوط به ما نیست و مزیت اصلی و مطلق ما شبکه‌های گسترده مساجد، هیئات، تکایا و امامزاده‌ها هستند که شبکه اصیل فرهنگی برای ساماندهی همه حرکت‌های تاریخ معاصر ما بوده است.
اسماعیلی با تأکید بر اینکه امام(ره) از چنین سازمانی برخوردار بودند به طوری که هرگاه در قم، نجف یا پاریس نکته‌ای، بیانیه‌ای و یا نواری از امام بیرون می‌آمد بدون نیاز به شبکه‌های نوین و مدرن امروزی، حرف امام در این شبکه گسترده مساجد منتشر می‌شد، افزود: متأسفانه در مقاطعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از این موضوع غفلت شد و تمرکز فعالیت کانون‌های دینی از مساجد به سایر بخش‌ها منتقل شد که اغلب به صورت ناقص اجرا می‌شد.
وی افزود: امام(ره) فرمودند مساجد سنگر است و سنگرها را حفظ کنید و ما در دولت مردمی این دستور را در پیشانی فعالیت‌های فرهنگی هنری قرار داده‌ایم و جلو خواهیم برد و با سازماندهی و استفاده از ظرفیت‌ها، مزیت بزرگ همه مطالبات انقلاب را اجرایی خواهیم کرد. وی تأکید کرد: مساجد ما مهم‌ترین پایگاه شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تداوم، تسریع، ارتقا و رسیدن به جایگاه تمدنی اسلامی و اتصال آن به جامعه موعود و جامعه مهدوی است و این مسیر را باید از آن جایگاه ادامه دهیم.
وی به جهاد تبیین مورد نظر رهبری اشاره و اظهار کرد: جهاد تبیین امروز فریضه است و ما با یک جبهه گسترده رسانه‌ای عبری-عربی-غربی و پروژه‌های صهیونیستی مواجه‌ایم که همه متحدند و پیام کانونی را در حال القا و منتقل کردن هستند که این‌دولت دینی و نظام اسلامی توان رفع مسائل جامعه و مدیریت جامعه را ندارد و در هر موضوعی به دنبال پروژه ناراضی‌سازی و برهم زدن آرامش کشور است.
اسماعیلی با بیان اینکه امروز کانون‌های فرهنگی هنری در ۲۶هزار مسجد فعال است که این شبکه گسترده باید در خدمت جهاد تبیین باشد، تصریح کرد: شبکه مهم تبلیغی در اختیار ما و مزیت اصلی جریان انقلاب اسلامی همین شبکه‌ها هستند که باید در این زمینه همه کانون‌ها فعال باشند به گونه‌ای که کانون‌های فرهنگی مساجد باید در متن جهاد تبیین باشند و دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی را فریاد بزنند و اجازه ندهند جریان‌های معاند فضای افکار عمومی را مطابق میل خودشان بسازند.

مسجد تطهیرکننده حرکت‌های انقلابی

استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم با اشاره به اینکه ما ظرفیت‌های سنتی بسیار خوبی داریم، اظهار کرد: درعین حالی که ضرورت دارد از ظرفیت‌های جدید و مدرن به صورت گسترده و دقیق استفاده کنیم، اما ظرفیت‌های منحصربه فرد ما ظرفیت‌های سنتی مثل هیئت‌های مذهبی، جلسه‌های قرآنی و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند.
نظری با بیان اینکه ظرفیت‌ها و فناوری‌های مدرن خیلی سخت می‌توانند مردمی باشند و نمی‌توانند امام و رهبر داشته باشند، افزود: ظرفیت‌های سنتی ظرفیت‌های اعتقادی و سنتی بسیارقوی هستند که اگر با استفاده از ابزارهای مدرن همراه باشند فوق‌العاده ما را جهشی در رسیدن به اهدافمان پرتاب خواهند کرد.
وی با تأکید بر اینکه مسجد تطهیرکننده، کنترل‌کننده و جهت‌دهنده حرکت‌های انقلابی است، عنوان کرد: اگر در جایی هم خطایی صورت بگیرد فضای دراتصال به مسجد این خطا را اصلاح خواهد کرد؛ پس تأکید بر مسجد در همه عرصه‌ها فوق‌العاده حائز اهمیت است. وی با اشاره به اینکه ما تشکل‌های زیادی در اتصال به مسجد داریم که قاعده مردمی دارند، اما این‌ها باید حتماً تبدیل به ظروف مرتبط با هم شوند و هماهنگی و ارتباط بین این تشکل‌ها وجود داشته باشد، اظهار کرد: باید با اتکا به مؤلفه‌های اساسی و عناصر اصلی تأثیرگذار، جهت ده و حرکت‌دهنده و فوق‌العاده، زمینه همپوشانی و هم‌افزایی این هماهنگی‌ها ایجاد شود تا به سمت اهداف مد نظر حرکت کنیم.   نظری با بیان اینکه در این دوره از رویداد ملی فهما ۳۸ هزار اثر در سامانه بارگذاری شد، افزود: رویداد ملی فهما یک شبکه عظیم مردمی ایجاد کرده که از میان ۲۶ هزار کانون کشور ۲۰هزار کانون در سومین رویداد ملی شرکت کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی، رئیس ستاد فهما نیز در این مراسم با اشاره به اینکه فعالیت این کانون‌ها براساس هنر و فرهنگ شکل گرفته است، گفت: کانون‌های مساجد ظرفیت عظیمی برای جمهوری اسلامی داشته و قابلیت کپی‌برداری برای تمام کشورهای اسلامی را دارند. 
وی با اشاره به اینکه امروز فضای بسیار خوبی درخصوص کانون‌های مساجد با نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم، افزود: خراسان رضوی به عنوان پایتخت فهما انتخاب شده و کانون‌های این استان براساس شاخصه‌های موجود توانسته‌اند این عنوان را کسب کنند.
در این مراسم در قالب سه بخش از ۲۴ کانون شایسته تقدیر ویژه، ۱۰ کانون رابط برتر، هفت کانون امتیاز برتر، هشت کانون برتر رویداد ملی ایران قوی، ۱۳ کانون برتر و یک کانون برگزیده کشوری در رواق همدلی تقدیر شد. همچنین در ادامه از خانواده شهدای رمضان حرم رضوی و جانباز این واقعه جانگداز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.