رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پژوهش‌های جهانی نشان داده در سالیان اخیر یکی از عوامل جدی که حیات پرندگان مهاجر را به مخاطره انداخته است، آلودگی نوری اجتناب ناپذیر متاثر از افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی است.

وقتی چشم‌های پرندگان مهاجر مورد هجوم آلودگی نوری قرار می‌گیرد

به گزارش قدس آنلاین، راضیه دری گیو اظهار کرد: حدود ۳۴۰ گونه از پرندگان ایران مهاجر بوده که حدود ۱۰۰ گونه از آنها مهاجر عبوری از کشور ما هستند. موقعیت جغرافیایی ایران موجب شده که این سرزمین بر سر دو مسیر مهاجرتی مهم جهانی قرار گیرد بنابراین می‌توان انواع پرندگان مهاجر را در ایران مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه روز جهانی پرندگان مهاجر یک مناسبت محیط زیستی برای بالا بردن آگاهی و تاکید جهت حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه‌های آن‌ها است، افزود: هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند پرندگانی را که از تعداد زیادی از کشورها گذر می‌کنند، حفظ کند و لذا همه کشورها باید در امر حفاظت، مشارکت کنند تا این کار با موفقیت توام باشد.

دری گیو، هدف از گرامیداشت این روز را آگاه کردن مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط‌های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در شناخت و حفاظت از پرندگان مهاجر ذکر کرد و افزود:پرندگان مهاجر عامل حیاتی برای عملکرد اکوسیستم‌ها هستند، دانست و گفت: این پرندگان فواید اقتصادی زیادی از جمله گردشگری طبیعی و تحقیق و آموزش را فراهم می‌آورند، همچنین باعث ایجاد ارتباط بیشتر انسان و طبیعت می‌شوند.

این کارشناس حفاظت محیط زیست اظهار کرد: مهاجرت پرندگان  جهت حفاظت، تجدید قوا، تولید مثل و تغذیه، بخشی از چرخه زندگی‌شان است. آنها از طریق شبکه‌ مکان‌ها، سفر می‌کنند و مهم است مسیر مهاجرت پرندگان بدون مانع باشد بنابراین کشورهای که در مسیر مهاجرت پرندگان هستند، لازم است اقدامات حفاظتی برای برطرف کردن تهدیدها انجام دهند و از پرندگان در طول مسیر سفرشان حمایت کنند.

دری گیو بیان کرد: در سال‌های اخیر جمعیت پرندگان مهاجر در مقیاس جهانی کاهش قابل توجهی داشته است و تهدیدهایی که پرندگان مهاجر با آن روبرو می‌شوند و از مشکلات محلی مانند شکار، مسموم‌سازی و انواع آلودگی ها تا عوامل جهانی مثل از بین رفتن زیستگاه در مقیاس بزرگ و اثرات مخرب و منفی تغییرات آب و هوایی را می‌توان از جمله تهدیدات پرندگان مهاجر عنوان کرد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش تصریح کرد: بخشی از مشکلات آلودگی نوری برای پرندگان شامل خارج شدن از مسیر مهاجرتی، در معرض دید گونه‌های شکارچی قرار گرفتن و برخورد با سازه‌های مصنوعی را نشان می‌دهد؛ آلودگی نوری می‌تواند یک مشکل واقعی برای پرندگان مهاجری باشد که در شب پرواز می‌کنند.

و بیان کرد: نور می‌تواند پرندگان را جذب کند اما باعث سردرگمی شده و پرواز آن‌ها به داخل ساختمان‌ها منجر به بروز آسیب یا مرگ‌شان خواهد شد. ماه‌های شهریور، مهر، اسفند و فروردین اوج مهاجرت پرندگان در جهان به شمار می‌روند که می‌توان با خاموش کردن و کاهش مصرف نورهای مصنوعی به ویژه در ماه‌های مهاجرت به کاهش مخاطرات مهاجرت پرندگان کمک کنیم.

دری گو از میزبانی نیمی از پرندگان شناسایی شده ایران در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: خراسان جنوبی به لحاظ موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و پستی و بلندی‌ها دارای طیف گستردهای از بوم سازگان‌ها و زیستگاه‌هاست که موجب فون غنی جانوری آن شده است و تا کنون، استان خراسان جنوبی میزبان بالغ بر نیمی از گونه‌های شناسایی شده در ایران (   ۲۲۸ گونه از مجموع ۵۵۷ گونه) است که مسلما در آینده با انجام مطالعات بیشتر به فهرست مذکور اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر آبزی، کنار آبزی و خشکزی مانند فلامینگو، انواع اردک ها، بالکان، انواع سلیم‌ها، انواع آب چیلیک‌ها، خوتکا، عقاب صحرا و برخی قوها و غازها از جمله پرندگان مهاجر هستند، خاطرنشان کرد: تالاب کجی نمکزار نهبندان و خور و سدهای رزه و فرخی  مهمترین محل زندگی پرندگان مهاجر در خراسان جنوبی است.

دری گیو یادآور شد: خشکسالی‌ها در خط سیر و میزان مهاجرت پرندگان تاثیر گذاشته و تنوع پرندگان در تالاب‌ها و آب بندهای خراسان جنوبی را کاهش داده است.

منبع: ایسنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.