در حالی که جنگ نیابتی ایالات متحده و دیگر متحدانش با روسیه در صحنه اوکراین با قدرت هرچه تمام‌تر ادامه دارد، ظاهراً این تقابل از حوزه نظامی عبور کرده، به‌گونه‌ای که مقامات طرفین اتهامات تندی علیه یکدیگر درباره بحران غذایی جهانی مطرح کرده‌اند.

نان تو دست ما نیست

به گزارش قدس آنلاین، بر این اساس نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل به صحنه اتهام‌زنی مقام‌های دو کشور علیه یکدیگر بدل شد. وزیر خارجه آمریکا ابتدا در اظهاراتی روسیه را به استفاده از غذا به عنوان سلاح و به گروگان گرفتن غلات میلیون‌ها نفر از مردم جهان به منظور به زانو درآوردن اوکراین متهم کرد. آنتونی بلینکن که کشورش تحریم‌های شدیدی را علیه ناوگان حمل و نقل روسیه اعمال کرده مدعی شد: «در نتیجه اقدامات مسکو، حدود ۲۰میلیون تن غلات در سیلوهای اوکراین بدون استفاده مانده که موجب کاهش عرضه جهانی مواد غذایی و سر به فلک کشیدن قیمت‌ها می‌شود و افراد بیشتری در سراسر جهان با ناامنی غذایی مواجه خواهند شد».

اما واسیلی نبنزیام، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به ادعاهای بلینکن در این نشست، ادعاهای ایالات متحده و کشورهای غربی مبنی بر اینکه روسیه می‌خواهد همه را از گرسنگی بکشد و اینکه فقط غربی‌ها و اوکراین به فکر نجات مردم دنیا هستند را رد کرد و آن را کاملاً نادرست خواند.

معاون نماینده دائم روسیه هم در سخنانی مدعی شد: غربی‌ها در حال انتقال غلات اوکراین به کشورهای خود به عنوان نوعی بازپرداخت هزینه تسلیحات ارسالیشان به کی‌یف هستند. «دیمیتری پولیانسکی» همچنین اعلام کرد: کشورهای غربی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد مسئله معامله غلات در برابر تسلیحاتی که به اوکراین تحویل داده‌اند را رد نکردند.

جنگ لفظی شدید میان آمریکا و روسیه در حالی است که در صحنه میدانی نیز تقابل‌جویی محور غربی با مسکو به اوج خود رسیده است. در آخرین مورد همزمان با دیدار سران آمریکا، سوئد و فنلاند، سناتورهای آمریکایی با کمک بی‌سابقه ۴۰میلیارد دلاری به اوکراین موافقت کردند. بایدن روز پنجشنبه با مقامات این دو کشور دیدار کرد. وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سران هلسینکی و استکهلم اعلام کرد: از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو حمایت می‌کنیم. از سوی دیگر وزیران دارایی کشورهای عضو «گروه هفت»(آمریکا، ژاپن، کانادا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا) اعلام کردند به حمایت‌ها از اوکراین ادامه خواهند داد و در همین زمینه مبلغ ۱۸.۴ میلیارد دلار کمک مالی برای کی‌یف در نظر گرفته‌اند.

در میان این بلبشو «سانا مارین» نخست‌وزیر فنلاند روز گذشته اعلام کرد کشورش علاقه‌ای به میزبانی تسلیحات هسته‌ای یا پایگاه‌های نظامی ناتو ندارد و عضویت این کشور در ناتو به معنای میزبانی از تسلیحات اتمی این ائتلاف نظامی نیست.

هلسینکی چند روز پیش درخواست رسمی عضویت در ناتو را ارائه داده است. پیش از این ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو به‌صراحت مخالفت کرده بود. روز گذشته نیز رئیس‌جمهور کرواسی به عنوان دومین کشور عضو ناتو، مخالفت خود با پیوستن این دو کشور به ناتو را اعلام کرد و مسیر برای عضویت این دو کشور اروپایی به این ائتلاف ناهموارتر شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.