رئیس پارک ملی کرخه با اشاره به کنترل حریق در جنگل‌های کرخه در محدوده این پارک، از احتمال شعله‌ور شدن مجدد حریق خبر داد.

حریق سه روزه در جنگل‌های کرخه / برآورد خسارت گسترده

به گزارش قدس آنلاین، محمد الوندی با اشاره به وقوع حریق در پارک ملی کرخه اظهار کرد: بعد از ظهر روز جمعه (۳۰ اردیبهشت‌ماه) حریقی در وسعت حدود ۱۵ هکتار در بخش حفاظت‌شده جنگل‌های کرخه در محدوده روستای قلعه نصیر رخ داد که تاکنون چند بار آتش مهار و از پیشروی حریق جلوگیری شده است.

وی افزود: با توجه به وزش باد شدید، کم‌آبی و نیامدن پساب‌های کشاورزی به سمت جنگل، خشکی جنگل، پایین بودن رطوبت، قرار گرفتن در فصل گرده‌افشانی و گل‌دهی درختان پده که سریع‌الاشتعال هستند، آتش‌سوزی به نقاط دیگر سرایت کرد.

رئیس پارک ملی کرخه گفت: در حال حاضر آتش‌سوزی کنترل شده است اما احتمال شعله‌ور شدن مجدد آتش وجود دارد.

الوندی افزود: در شرایط فعلی آب و هوایی منطقه، در هر حریق در این محدوده در هر ۵ مترمربع حداقل یک درخت می‌سوزد؛ با توجه به اینکه حریق در مساحت ۱۵ هکتاری رخ داده و در فصل زادآوری پرندگان نیز هستیم میزان خسارت وارد شده به پوشش گیاهی و جانوری زیاد و گسترده است.  

وی در خصوص علت حریق گفت: یک گروه گردشگر در منطقه حضور داشتند و ظاهر آتشی که روشن کرده بودند را خاموش نکرده‌اند. با وجود اینکه نیروهای ما در منطقه حضور داشتند و برای مهار آتش تلاش کردند اما به دلیل وزش باد شدید، حریق چند نقطه را درگیر کرد.

رئیس پارک ملی کرخه تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون جنگل‌های کرخه حدود ۱۲ بار دچار آتش‌سوزی شده‌اند که پنج مورد از این حریق‌ها در ۱۰ روز اخیر رخ داده است. در مجموع حدود ۲۵ هکتار از جنگل‌های این منطقه در آتش سوخته‌اند.   وی بیان کرد: آتش زدن کاه و کلش اراضی کشاورزی و سرایت حریق به جنگل‌های کرخه، دلیل عمده وقوع این آتش‌سوزی‌ها است.   الوندی در خصوص وضعیت امکانات کنترل و اطفای حریق نیز گفت: با وجود اینکه کمک‌هایی از ادارات مختلف دریافت کرده‌ایم اما تجهیزات برای مهار حریق کافی نبوده است؛ البته اداره‌ای در کمک به ما کوتاهی نکرده بلکه امکانات شهرستان شوش کم است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.