با وجود هشدارهای مکرر فلسطینیان درباره برگزاری راهپیمایی پرچم در قدس اشغالی، صهیونیست‌های افراطی دیروز زیر سایه پشتیبانی نیروهای امنیتی این راهپیمایی را برگزار کردند؛ رویدادی که تنش در سرزمین‌های اشغالی را به بالاترین حد از زمان جنگ ۱۱ روزه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ رسانده است. مقاومت فلسطینی یک روز قبل از رقص پرچم صهیونیست‌ها، با شلیک هفت موشک به سمت دریای مدیترانه، برای اسرائیلی‌ها تیر اخطار شلیک کرد.

به گزارش قدس آنلاین، راهپیمایی پرچم که اسرائیلی‌ها بعد از اشغال قدس شرقی جولای ۱۹۶۷ آن را همه ساله برگزار کرده‌اند، به عاملی برای تحریک صهیونیست‌های افراطی علیه فلسطینیان تبدیل شده است.

جنگ ۱۱ روزه اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بین مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونیستی معروف به شمشیر قدس، در ظاهر با تشدید تنش‌ها در قدس اشغالی، به خصوص محله فلسطینی‌نشین شیخ جراح رخ داد، ولی رقص پرچم اسرائیلی‌ها در قدس، در تشدید این تنش‌ها اثری غیر قابل انکار داشت. امسال، بعد از سقوط کابینه نتانیاهو و نخست‌وزیری نفتالی بنت، حساسیت‌ها به رقص پرچم بیشتر از هر زمان دیگری است.

صهیونیست‌ها از چند هفته قبل برای برگزاری رقص پرچم در قدس اشغالی و همچنین مسجدالاقصی برنامه‌ریزی کرده‌اند، کاری که معنای تلویحی آن، ادعای حاکمیت تمام عیار بر قدس است. همین باعث شده احتمال درگرفتن جنگی شبیه به جنگ ۱۱ روزه سال قبل، یا حتی شدیدتر، بیشتر شود. با وجود هشدارهای مکرر فلسطینیان، نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز شنبه مجدداً تأکید کرد که راهپیمایی پرچم در موعد مقرر، یعنی عصر روز یک شنبه برگزار خواهد شد، ولی با گفتن اینکه «این راهپیمایی از داخل مسجدالاقصی عبور نخواهد کرد» یک گام عقب‌نشینی کرد.

به رغم این، رویدادهای دیروز به شکلی پیش رفت که احتمال درگیری‌ها جدی است. صبح دیروز، دسته‌های شهرک‌نشینان صهیونیست تحت تدابیر شدید امنیتی پلیس رژیم صهیونیستی، با حمل پرچم از سمت «باب المغاربه» وارد مسجدالاقصی شدند و با حمل پرچم‌های رژیم صهیونیستی، دست به تحریک فلسطینیان زدند. چندین عکس و فیلم منتشر شده که صهیونیست‌های افراطی را در حال حمل پرچم در مسجدالاقصی نشان می‌دهد و همزمان، حدود ۳ هزار نیروی امنیتی رژیم صهیونیستی نیز حضور داشتند.

چیزی که به حساسیت‌ها افزود، حضور بنیامین نتانیاهو در جمع صهیونیست‌های افراطی بود. علاوه بر او، ایتامار بن گویر، رهبر یک حزب کوچک اپوزیسیون افراطی ناسیونالیست با ده‌ها تن از هواداران تحت حفاظت شدید نیروهای امنیتی در جمع یهودیان حاضر شد. همزمان، صدها فلسطینی از چند روز قبل در داخل مسجدالاقصی معتکف شده‌اند تا آماده مقابله با یورش صهیونیست‌های افراطی باشند.

اخطار فلسطینیان

تنش‌ها در قدس اشغالی بالا است و چه بسا رقص پرچم صهیونیست‌های افراطی که برخی از تعبیر «دیوانگی پرچم» از آن استفاده کرده‌اند، منجر به درگیری‌های گسترده یا حتی جنگ شود. عصر دیروز منابع خبری ساعاتی قبل از شروع رقص پرچم گزارش کردند که نزدیک به ۲ هزار صهیونیست افراطی راهپیمایی انجام دادند که منجر به درگیری با فلسطینیان شد.

سایت سرویس خبری شبکه اول تلویزیون آلمان(تاگس‌شاو) به نقل از منابع، تعداد یهودیان افراطی را حدود ۱۸۰۰ برآورد و گزارش کرد که آن‌ها به کوه معبد رفتند و برخی از آن‌ها برخلاف توافقات و مقررات، پرچم‌های اسرائیل را تکان دادند. این در حالی است که گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه و کرانه باختری درباره تبعات این مراسم تحریک‌کننده هشدار داده‌اند.

«فوزی برهوم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی(حماس) روز یک‌شنبه گفت که تمامی فلسطین به صحنه نبرد یکپارچه در دفاع از مقدسات اسلامی تبدیل شده است. او به شبکه المیادین گفت که مردم فلسطین امروزه نبرد مقدسی را در مسجدالاقصی آغاز کرده‌اند تا نظامیان اشغالگر و شهرک‌نشینان نتوانند در آن رسوخ کنند و می‌بایست نبرد با اشغالگران در تمامی محور مقاومت و در تمامی سطوح جریان داشته باشد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس هشدار داده که مقاومت گزینه‌های زیادی برای مقابله با راهپیمایی پرچم صهیونیست‌ها دارد. رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: ما به صراحت می‌گوییم که ساعت به عقب بازنمی‌گردد و مسجدالاقصی برای ما و متعلق به ما است. وی اضافه کرد، ما گزینه‌های زیادی برای مقابله با راهپیمایی پرچم و تلاش‌ها برای هتک حرمت مسجدالاقصی داریم.

همچنین مشیر المصری، عضو ارشد حماس گفته که «دشمن صهیونیستی را از اجرای این طرح جهنمی برحذر داشته و اعلام می‌داریم که مقاومت کاملاً آماده و دست به سلاح است و تنها منتظر یک اشاره است.» المصری گفت: «اگر پیام ما از طریق واسطه‌ها به دشمن نرسد و آن‌ها از تعرض به مسجدالاقصی دست نکشند و راهپیمایی پرچم را لغو نکنند، آن وقت پیام خود را با موشک خواهیم رساند.

سران دشمن باید در برگزاری راهپیمایی پرچم تجدیدنظر کنند قبل از اینکه آینده سیاسی خود را قربانی این مسئله کنند. به آن‌ها توصیه می‌کنم که بار دیگر مقاومت را نیازمایند.» همچنین «محمد الهندی» مسئول اداره سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفته که آن‌گونه که سال گذشته برگزاری راهپیمایی را به حسرت برای صهیونیست‌ها تبدیل کردیم، امسال آن را به حسرت بزرگ‌تری برای رژیم اشغالگر صهیونیست تبدیل خواهیم کرد.

تل‌آویو به سمت جنگ می‌رود

تا لحظه تنظیم این گزارش معلوم نیست که نتیجه رقص حماقت آمیز صهیونیست‌ها به چه سناریویی منجر خواهد شد، ولی شنبه شب مقاومت فلسطینی در نوار غزه در راستای آنچه که «توسعه توان نظامی» خوانده هشت موشک به سمت مدیترانه شلیک کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم با تأیید این خبر گزارش کردند که حماس به‌طور آزمایشی هشت موشک از سمت غزه به سمت دریا شلیک کرده است که علامتی هشداردهنده است.

«علی عبدی»، پژوهشگر برجسته حوزه فلسطین در گفت‌وگو با تسنیم گفته که شرایط قدس اشغالی همانند بشکه باروت و نیازمند یک جرقه است و این جرقه ممکن است در راهپیمایی روز پرچم صهیونیست‌ها که در حقیقت رقص پرچم است، زده شود. او به صحبت‌های چند روز قبل سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله اشاره کرده که او در آن، وقوع یک حادثه بزرگ را در مناطق اشغالی پیش‌بینی کرد.

او می‌گوید: «با وقوع این جرقه معلوم نیست رویدادها به چه سمت و سویی خواهد رفت.»‌همچنین ایران‌پرس در تحلیلی درباره اصرار صهیونیست‌ها بر برگزاری راهپیمای پرچم نوشته است: «به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصرار آنان بر برگزاری راهپیمایی امسال به این موضوع مربوط می‌شود که مقاومت سالانه فلسطینی‌ها باعث می‌شود هر ساله این مراسم لغو شود.»‌به نوشته ایران پرس، موضوع دیگر این است که کابینه چرخشی نفتالی بنت و یائیر لاپید شکننده است و لغو راهپیمایی پرچم می‌تواند مواضع صهیونیست‌های تندرو و رقبای سیاسی، به ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق را در برابر کابینه تشدید کند؛ بنابراین کابینه بنت با دادن مجوز راهپیمایی پرچم سعی در جلوگیری از تشدید مخالفت‌ها دارد.

ایران‌پرس از قول روزنامه هاآرتص نوشته است: «اسرائیل با چشمان باز به سمت جنگ پیش می‌رود و هیچ فرد واجد شرایط و مسئولی در اسرائیل برای جلوگیری از این فاجعه نه در سطح سیاسی و نه در سطح عملیاتی وجود ندارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.