برخی منتقدان سینمایی معتقدند جوایزی که هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن به ایرانیان اهدا کرده است، رنگ و بوی سیاسی دارد.

منتقدان درباره جوایز ایرانی کن چه گفتند؟

به گزارش قدس آنلاین، هفتاد و پنجمین جشنواره کن بامداد دیروز برگزیدگان خود را شناخت که طی آن، جایزه نخل طلا در بخش بهترین بازیگر زن به زهرا امیرابراهیمی برای بازی در فیلم ضدایرانی و ضددینی «عنکبوت مقدس» تعلق گرفت. جایزه‌ای که به زعم برخی منتقدان، همچون اکثر سال‌های اخیر جشنواره کن، رنگ و بوی سیاسی دارد.

در ادامه واکنش برخی کارشناسان و منتقدان به جشنواره کن را مرور می‌کنیم:

محمدتقی فهیم،‌ منتقد: کنِ سیاست‌زده و جنجالی بالاخره تمام شد. نخل طلا را «مثلث اندوه»‌ برد، ماتمکده‌ها ایرانی دست خالی!

فرزاد مؤتمن، کارگردان: به نظر می‌رسد «بیزینس» جشنواره کن با مسائل بغرنج و پچییده‌ای روبه‌رو باشد و چشم‌اندازهای تازه‌ای باید برای آن باید فرض کرد.

حسین معززی‌نیا در واکنش به مؤتمن: سینماگر ایرانی از بیزینس جشنواره استفاده نمی‌کند تا لزوماً تشویق هموطنانش را دریافت کند. دارد کار دیگری می‌کند و با وجود همه واکنش‌های منفی، می‌تواند همچنان به آن کار ادامه دهد.

علی عسگری، کارگردان: «کلر دونی» (کارگردان «ستاره‌ها در ظهر») که ضعیف‌ترین فیلم بخش مسابقه را ساخته بود، جایزه بزرگ را گرفت که توسط حاضرین هو شد. زهرا امیرابراهیمی هم با کمی ارفاق جایزه بازیگری زن را برد که به هر طریق من برایش خوشحالم.

محمدرضا کردلو، فعال رسانه: اینکه ترکیب محمدزاده، روستایی، معادی و خانم علیدوستی دست خالی از کَن برمی‌گردند، معنادار است. کن بیشتر مجال رسانه است تا سینما. جایزه گرفتن خانم امیرابراهیمی رسانه‌ای‌تر از انتخاب ترانه علیدوستی است. چنانچه محتوای فیلم اولی هم رادیکال‌تر از فیلم دومی است.

محمود گبرلو، منتقد: خانم زهرا امیرابراهیمی که بالاجبار بخاطر نادانی برخی، سال‌هاست از وطن خود دور است، جایزه بهترین بازیگر فستیوال کن را دریافت کرد. به او تبریک می‌گویم و آرزوی موفقیت دارم. فیلم را ندیدم که تحلیل کنم، جشنواره کن را هم کاملاً می‌شناسم اما خوشحالم یک ایرانی در معتبرترین جشنواره جهانی، جایزه بازیگری را به دست آورد.

دانیال معمار،‌ سردبیر روزنامه همشهری: از دادن جایزه به امیرابراهیمی خوشحالید؟ ضد دینی بودن فیلم «عنکبوت مقدس» به کنار، با ضدایرانی بودنش چطور کنار آمدید؟ چقدر بی‌وطن و وطن‌فروشید شما.

حسین سپهوند، فعال رسانه: فیلم موهن «عنکبوت مقدس» طبق اخباری که من گرفتم، وهن حضرت ثامن‌الحجج است. جناب آقای عسگرپور با چه منطقی در تیتراژ این فیلم از شما تشکر کرده‌اند؟

محمد قربانی، فعال رسانه: در سال های تباهی از تاریخ سینما به سر می‌بریم که بهترین بازیگر زن هنری‌ترین فستیوالش، زنی است که در فیلمی فارسی‌زبان در خارج از ایران بازی کرده و به قول یکی ازدوستان، نهایتاً لایق جایزه بازیگری دهه فجر دبیرستان باشد؛ اما او خویشاوند «می‌تو»یی‌هاست و در فیلمی درباره خشونت مذهبی علیه زنان در ایران بازی کرده و خلاصه جنس، بدجوری جور بوده. 

سیدمصطفی موسوی نژاد، نویسنده: یک فیلم سیاه و کثیف از ایران می‌سازند، یک قاتل سریالی زنان را که روانی و مریض است، زائر امام رضا(ع) و مذهبی نشان می‌دهند و به همین راحتی جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن را می‌گیرند. یک روش قدیمی؛ ایران و مسلمان را سیاه و لجن نشان بده و جایزه بگیر!

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.