قدس آنلاین نگاهی دارد به تیترهای صفحه اول روزنامه های جهان در روز دوشنبه سی می ۲۰۲۲ (نهم خرداد ماه ۱۴۰۱)

مروری بر صفحه اول مطبوعات جهان (دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱) + عکس

نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود در رابطه با بازدید جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از محل به قتل رسیدن ۲۱ نفر در حادثه تیراندازی شهر یووالد ایالت تگزاس، این حرکت را انجام عملی تکراری توسط رئیس جمهورهای این کشور لقب می دهد و شعار افراد تجمع کننده در این محل که «کاری بکنید» را بازتاب داده است. این روزنامه همچنین این تئوری را بررسی می کند که آیا به نمایش عموم گذاشتن عکس های دلخراش جنازه های چنین حوادثی می تواند تاثیر بیشتری در مقامات برای انجام تغییرات لازم در جهت جلوگیری از چنین اتفاقاتی داشته باشد؟

نِزاویسیمایا گازتا

روزنامه نزاویسیمایا چاپ روسیه در گزارشی اهرم روسیه بر کشورهای غربی تحریم کننده این کشور را پر فشار می داند. این روزنامه می نویسد بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همینطور آمریکا بعد از تحریم روسیه دچار مشکلات زیادی در قیمت های حامل انرژی خود و همینطور تامین مواد غذایی شده اند. این روزنامه با انتشار عکسی از امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان ادامه می دهد که برخی از این رهبران به دنبال مذاکره با روسیه برای پیدا کردن راه حلی برای پایان دادن به تحریم های خود هستند تا سطح زندگی در کشورهایشان را به مانند قبل برگردانند.

جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ رژیم صهیونیستی در گزارشی به حواشی پیش آمده در جشن صهیونیستی روز اورشلیم در مناطق اشغالی پرداخته است. در این مراسم که هر ساله در بیت المقدس توسط صهیونیست ها برگزار می گردد، امسال شاهد حواشی بسیاری بودیم به گونه ای که شعار مرگ بر عرب سر داده شده توسط صهیونیست ها در این مراسم باعث به تشنج کشیدن آن گردید و ۵۰ نفر نیز دستگیر شدند. این روزنامه تاکید می کند که رژیم صهیونیستی مبتلا به نژادپرستی است و این پدیده در مراسم روز اورشلیم به خوبی نمایان شد.

فایننشیال تایمز

روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی به تلاش دولت های جهان برای پایین آوردن نرخ تورم در کشورهای خود پرداخته است. این روزنامه می گوید یکی از سیاست های در پیش گرفته شده در این مورد افزایش نرخ بهره بانکی بوده که به بالاترین میزان خود در بیست سال گذشته رسیده است. فایننشیال تایمز همچنین در مقاله ای با عنوان «بازی آخر آمریکا» می خواهد بداند که آمریکا در اوکراین به دنبال چیست. این روزنامه همچنین در مقاله ای دیگر اعتبار ضربه خورده خانه معروف شماره ۱۰ که محل اسکان نخست وزیر بریتانیا است را به دلیل حواشی بوریس جانسون بازتاب داده است.

لیبراسیون

روزنامه لیبراسیون چاپ فرانسه در گزارشی از فینال فوتبال لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا بین دو تیم لیورپول و رئال مادرید که شنبه شب در پاریس برگزار شد به انتقاد از پلیس این کشور پرداخت. بعد از اینکه این مسابقه با بیش از ۳۰ دقیقه تاخیر آغاز شد و در ابتدا انگشت اتهام به سمت هواداران لیورپول انگلیس گرفته شد و آن ها را متهم به ایجاد آشوب و همینطور استفاده از بلیط تقلبی به استادیوم کردند، اما بعد از مدتی مشخص شد که یکی از اصلی ترین دلایل حواشی این مسابقه عملکرد ضعیف پلیس فرانسه در کنترل شرایط و همینطور برخورد نامناسب آن ها با گاز اشک آور با هواداران فوتبال بوده است.

جِپَن تایمز

روزنامه جپن تایمز چاپ ژاپن در گزارش خود به اعلام شهر احتمالی میزبان نشست آینده ۷ کشور صنعتی می پردازد. فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن شهر هیروشیمای ژاپن را به عنوان میزبان نشست گروه ۷ اعلام کرده که گفته می شود این تصمیم و اعلام شهری که خود قربانی حمله اتمی بوده، به این دلیل است که اخیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تهدید به حمله اتمی کرده است. این روزنامه همچنین گزارشی نیز از آمریکا و فرهنگ اسلحه در این کشور به چاپ رسانده و می خواهد به این سوال پاسخ دهد که چرا بسیاری در آمریکا اینقدر اسلحه را دوست دارند؟

گاردین

روزنامه گاردین در گزارشی به تازگی افشا شده، از تلاش دولت بریتانیا برای سخت کردن ورود رنگین پوستان به عنوان مهاجر در ۳۰ سال گذشته می پردازد که نشان دهنده نژادپرستی در سیستم حاکم این کشور می باشد. این روزنامه عکس اصلی صفحه نخست خود را به درگذشت لستر پیگوت سوارکار افسانه ای انگلیسی در سن ۸۶ سالگی اختصاص داده است. گاردین همچنین در گزارشی اختصاصی به تلاش بریتانیا برای استرداد کوین اسپیسی بازیگر مشهور هالیوود از آمریکا و آوردن او به انگلیس برای محاکمه در خصوص اتهامات آزار جنسی او خبر می دهد.

گلوبال تایمز

روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین در گزارشی به بهتر شدن شرایط رفت و آمد در دو شهر اصلی این کشور یعنی پکن و شانگهای پرداخته است. این روزنامه ادعا می کند سیاست کووید صفر در این کشور همچنان موثر است و تست گیری های گسترده باعث شده تا شیوع کرونا در این دو شهر کنترل شود. گلوبال تایمز همچنین صحبت های کشورهای غربی در خصوص زیر پا گذاشته شدن حقوق بشر توسط چین در منطقه ژینجیانگ را دروغ این کشورها لقب داده و آمریکا را به تلاش برای برقراری پرده آهنین حقوق بشری در جهان متهم کرده است.

واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست چاپ آمریکا گزارش و عکس اصلی صفحه نخست خود را به دیدار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و همسرش از مدرسه ابتدایی شهر یووالد در ایالت تگزاس اختصاص داده است، جای که چند روز پیش ۱۹ کودک و دو بزرگسال به دست فردی ۱۸ ساله به قتل رسیدند. این روزنامه در گزارش خود می نویسد این شهر حدودا ۱۷ هزار نفری و آرام هیچگاه نمی تواند از بزرگی این تراژدی عمیق خارج شود. واشنگتن پست همچنین به گسترش مجدد شیوع کرونا در آمریکا می پردازد که به رقم ۱۰۰ هزار مبتلای جدید در روز نزدیک می شود.

کُمِرسانت

روزنامه کمرسانت چاپ روسیه در گزارشی به وضعیت نه چندان ایده آل سیستم ریلی در این کشور می پردازد. به گزارش این روزنامه بعد از اعمال تحریم های غرب علیه روسیه و کاهش چشمگیر مبادلات تجاری ریلی روسیه، این سیستم شاهد از دست رفتن درآمد ۶۲۰ میلیارد روبلی بوده است. به همین دلیل مقامات روسیه برای جبران بخشی از هزینه ها، تعرفه حمل بار ریلی در این کشور را به میزان ۱۱ درصد افزایش دادند. کُمرسانت همچنین از دیدار ولادیمیر پوتین با اردوغان خبر داده و صحبت های اخیر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را منعکس کرده که تاکید داشته برای صادرات ۲۰ میلیون تن گندم اوکراین نیازمند موافقت روسیه هستند.

تهیه و تنظیم: امیرمحمد سلطانپور
*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.