وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ادعای تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» مبنی بر حضور قانونی این فیلم در جشنواره «کن» گفت: بر اساس قانون فیلم‌هایی که به جشنواره‌های خارجی می‌روند باید مجوز اکران داشته باشند و فیلم «برادران لیلا» مجوز اکران نداشته است.

لابی صهیونیست‌ها پشت تولید فیلم موهن

محمدمهدی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تأکید کرد: به دوستانی که می‌خواستند این فیلم را به کن ببرند اعلام شده بود که اگر بدون دریافت مجوز اکران به آنجا برود مشمول مواد قانونی در این زمینه می‌شود. قانون در اینجا صراحت دارد و به آقایان تهیه‌کننده و کارگران آن گفته شده بود و طبیعتاً چون این فیلم بدون مجوز رفته و به آن‌ها اطلاع داده شده بود مشمول محدودیت‌های قانونی خواهند شد که در مورد این فیلم طبق مقررات عمل خواهیم کرد همکاران ما در سازمان سینمایی هم حق ندارند خلاف قانون عمل کنند.   وزیر ارشاد همچنین درباره نوع موضع‌گیری ساختار و ژست‌های  اپوزیسیونی بازیگران فیلم برادران لیلا در جریان جشنواره کن نیز تأکید کرد: سازمان سینمایی رفتار بازیگران مذکور را حتماً پیگیری می‌کند و برابر مقررات با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

چطور یک ایرانی مسلمان می‌تواند چنین فیلمی بسازد؟
وی همچنین در خصوص جایزه کن با تأکید بر اینکه یک شبکه نفوذ و لابی صهیونیستی پشت تولید فیلم عنکبوت مقدس قرار داشت تا چهره‌ای سیاه از جامعه ایران نشان دهند، اعطای جایزه به این فیلم را سیاسی خواند و گفت: عنکبوت سیاه یک فیلم موهن بود که در خارج از کشور تولید شد. یک شبکه نفوذ با همکاری لابی صهیونیستی پشت تولید آن قرار داشت که به دنبال ارائه یک چهره سیاه از جامعه ایران بودند. از طریق مراجع قانونی برخورد با این توهین و رفتار سیاسی را پیگیری خواهیم کرد ضمن اینکه اگر عناصری در داخل کشور با این فیلم همکاری کرده باشند مشمول مجازات سازمان سینمایی می‌شوند. محمدمهدی اسماعیلی این فیلم را سخیف توصیف کرد و افزود: جشنواره‌های سیاست‌زده مثل کن باید پاسخگوی این موضوع باشند که چطور به فیلمی جایزه می‌دهند که آکنده از توهین به مقدسات میلیاردها مسلمان است چون احترام و علاقه به اهل‌بیت(ع) پیامبر گرامی اسلام اختصاص به شیعیان ندارد و همه مسلمانان به اهل‌بیت(ع) علاقه و احترام دارند. وی یادآور شد: علاوه بر این چون این اتفاق موهن در آستانه دهه کرامت رخ داد،  محملی شد برای عرض ارادت عاشقان امام رضا(ع) به محضر ایشان و ما هم در وزارت ارشاد از طریق بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) برای این دهه برنامه‌های مفصل و پرباری تدارک دیدیم. وی درباره ادعای علی عباسی، کارگردان فیلم عنکبوت مقدس در مورد مراجعه به وزارت ارشاد در دولت گذشته برای گرفتن مجوز تولید و پذیرش حذف و تغییر برخی از قسمت‌های این فیلم گفت: اینکه در دولت قبل ایشان مراجعه‌ای داشته یا نه و کم و کیف آنچه بوده را من اطلاع و قضاوتی ندارم و مدیران گذشته باید پاسخ بدهند، اما خیلی روشن است، چطور یک ایرانی و یک مسلمان ولو با عدم همکاری (وزارت ارشاد) می‌تواند فیلمی بسازد که مملو از توهین به مملکت و مقدسات است؟ این با هیچ منطق و توجیهی سازگار نیست. اینکه در گذشته با وی همکاری شده یا نه من نمی‌دانم اما طبیعتاً چنین فیلمی با چنین محتوایی نمی‌تواند مورد تأیید نهادهای نظارتی قرار گیرد.

فضای آزاداندیشی و تولیدات متنوع را قبول داریم
وی در خصوص برنامه‌های وزارت ارشاد برای جذب استعدادها و ظرفیت‌های هنری و جلوگیری از افتادن آن‌ها در دام شبکه‌های نفوذ و سرویس‌های بیگانه گفت: دولت مردمی آغوشش به روی همه هنرمندان باز است و ما خودمان را موظف به حمایت و پشتیبانی از هنر و جامعه هنری و تقویت زیرساخت‌ها می‌دانیم. ما فضای آزاداندیشی و تولیدات متنوع را قبول داریم و در دستور کار ما هست که آثار آن را خواهید دید.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.