معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به معجزه همیشگی«آرامش» که با کرامت دائمی امام رضا(ع) در حرم مطهر ایشان برای زائران اتفاق می‌افتد؛ گفت: کرامت به معنای بزرگوارانه زندگی کردن و جمع و تفریق نکردن در ارائه یک خدمت است، این منطق کلان ماست که از اهل بیت(ع) و معارف دینی آموخته‌ایم.

کرامت؛ منطقی که اهل بیت(ع) به ما یاد دادند

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد ذوالفقاری به شعار آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت، با عنوان «خدمت کریمانه» اشاره و در خصوص معنای این شعار گفت: وقتی به معنای کرامت دقت کنیم برنامه‌های ما عمق بیشتری پیدا می‌کند از همین رو یکی از ماموریت های آستان قدس رضوی درک معارف دینی به لحاظ نظری و عمیق است.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که کرامت چیست و چه معنایی از آن مد نظر است؟، گفت: کرامت به معنای بزرگواری است و انسان کریم بلند نظر و مباحث ذهنی او بزرگ است؛ در واقع باید گفت کرامت با انسانهایی که دنیای کوچکی دارند سازگار نیست.
وی در ادامه با بیان اینکه امام حجت خدا و خلیفه الله است، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) که سعه وجودی ایشان کل  تاریخ و کل قلمرو کائنات را در بر می‌گیرد کریم است به معنای آنکه آنچنان عظمت و بزرگی دارد که بخشش او بی حد و مرز است، از همین رو سالانه میلیون‌ها زائر به بارگاهش مشرف می‌شوند و این لطف و مهربانی را درک می‌کنند.

 

حس آرامش زائر در حرم یک کرامت است
حجت‌الاسلام ذوالفقاری ادامه داد: کرامت بی انتهای امام را زائر حاضر و غایب در حرم درک  و حس می‌کند و این شعار نیست بلکه واقعیتی است که اتفاق افتاده است. اینکه زائری با کوهی از مشکلات و فشارهای زندگی با دلی پر از غم وارد حرم می‌شود و با امام خود راز و نیاز و گفتگو می‌کند و با توجه به اینکه مشکلش حل نشده ولی با آرامش از این حرم خارج می شود، خود یک معجزه و کرامت است.
وی تصریح کرد: این کرامت باید برای ما که کارگزاران این آستان مقدس هستیم اتفاق بیفتد، باید عالم را خیلی بزرگ ببینیم و خدمات را منحصر و محدود به حرم نکنیم. در هر جای این عالم که برای این مکتب و امام خدمتی کنیم باید کریمانه و با بزرگواری انجام شود و با منت و اذیت نباشد.
معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه کریمانه رفتار کردن و فارق از دین و مذهب و نژاد در خدمت «انسانیت» بودن برای آستان قدس مهم است و موضوعیت دارد، گفت: کرامت به معنای بزرگوارانه زندگی کردن و جمع و تفریق نکردن در ارائه یک خدمت است، ما محاسبه نمی‌کنیم که چه چیزی به دست می‌آوریم و از دست می‌دهیم  این منطق کلان ماست که از اهل بیت(ع) و معارف دینی آموختیم. این مسئله با منطق انسان غربی و کسانی که گاها به عنوان جهانگرد وارد حرم مطهر می‌شوند مغایرت دارد و برایشان سوال است که چرا همه خدمات اینجا رایگان انجام می‌شود؛ چرا اینجا افرادی رایگان از زمان و پول خود می‌گذرند تا خدمتی به زائران بکنند؛ معنای خدمت کریمانه برای آنها در این فضا آشکار می‌شود. معنایی که ما در مکتب اهل بیت(ع) آموخته‌ایم.

 

توسعه خدمت کریمانه
وی با اشاره به اینکه گفتمان آستان قدس توسعه ادبیات خدمت کریمانه است، افزود: این خدمت کریمانه یک بعد عملی نیز دارد ما علاوه بر اینکه این خدمت را با سعه وجودی انجام می‌دهیم باید در عمل نیز این خدمت را نشان دهیم. از همین رو یکی از ماموریت‌های بنیاد کرامت رضوی رسیدگی به محرومان است که در همین راستا اقدامات بسیار موثری انجام داده است و یکی از آنها آزاد سازی زندانیان زنان جرایم غیر عمد است.

 

معرفی برنامه‌های حوره بین‌الملل در ایام دهه کرامت
معاون امور بین‌الملل سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه به معرفی برنامه‌های این معاونت در ایام دهه کرامت امسال پرداخت و تصریح کرد: ما دو نوع زائر داریم نخست زائرانی که به صورت حضوری به بارگاه منور رضوی مشرف می‌شوند و دیگری زائرانی که به صورت غیر حضوری با این آستان ارتباط دارند.
وی ادامه داد: سعی ما بر این است که میزبانی شایسته‌ای از زائران غیر ایرانی حرم علی بن موسی الرضا(ع) داشته باشیم و ضمن دیدار و گفتگو با آنان هدایای متبرکی به رسم یادبود به آنان اهدا می کنیم.
وی یکی از برنامه‌های این معاونت در ایام دهه کرامت امسال را برگزاری هفته‌های رضوی در کشورهای مختلف ذکر کرد و گفت: در همین راستا بسته‌های ویژه و متبرکی اعم از پرچم مناسبتی، کتاب و همچنین برگزاری مسابقه، اجرای موسیقی‌های امام رضایی طراحی شده است که به کشورهای مختلف ارسال خواهد شد.
وی در ادامه هماهنگی حضور هیئت علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در شهر مرو که محل استقرار امام رضا(ع) است و با هماهنگی کشور ترکمنستان انجام شده است را از دیگر برنامه‎های این معاونت دانست.
به گفته این مقام مسئول حرم امام رضا(ع) یکی از مهم‌ترین پایگاهای قرآنی کشور و مکانی که روزانه چندین ختم قرآن در آن انجام می‌شود و فعالیت‌های برجسته آستان قدس رضوی در قالب دارالقرآن کریم، مرکز قرآن و مهدالرضاها در حال انجام است.
حجت‌الاسلام و المسلمین ذوالفقاری خاطر نشان کرد: ما به دنبال این هستیم الگوی مهدالرضاها را در خارج از کشور پیاده کنیم در همین راستا ۴ مجموعه ۲۰ نفره مهیای ارائه شیوه‌های آموزش بسته قرآنی حرم مطهر به زبانهای ترکی استانبولی، آذری، عربی، انگلیسی، فرانسه و اردو در فضای مجازی هستند.
وی همچنین از برگزاری پیش نشست دومین همایش بین‌المللی «امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان» در این ایام خبر داد و گفت: پیش نشست‌ها و همایشهای مقدماتی این همایش در سطح داخل و خارج تدارک دیده شده است.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.