۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
کد خبر: 802245

سفر رافائل گروسی به اسرائیل به بهانه بررسی ادعاهای جدید علیه ایران تایید اقدامات تروریستی رژیم تل‌آویو علیه برنامه هسته‌ای و دانشمندان ایرانی است.

آژانس دشمنی‌!

تحولات پیرامون مساله هسته‌ای ایران طی روزهای گذشته تحت‌الشعاع نشست آتی شورای حکام آژانس و احتمال صدور قطعنامه ضد ایرانی در این نشست پس از انتشار گزارش اخیر آژانس و همچنین سفر عجیب رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرزمین‌های اشغالی و رایزنی با نخست‌وزیر این رژیم قرار گرفته است. 

به گزارش «وطن‌امروز»، دولت بایدن که این روزها بیشتر از گذشته از بازگشت به برجام فاصله می‌گیرد و ۸ دور مذاکرات وین را در بن‌بست شکست قرار داده است، در آخرین دور تلاش‌های خود بانی صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه ایران شده است. رفتار اخیر آمریکایی‌ها پس از وضع تحریم‌های نفتی اخیر واشنگتن علیه ایران و اقدامات تحریک‌آمیز در آب‌های بین‌المللی علیه محموله‌های ایرانی که پیامی جز آمادگی کاخ سفید برای شکست مذاکرات وین ندارد، به وضوح با مخالفت مسکو و پکن روبه‌رو شده است. پس از موضع شدید چین نسبت به مواضع رابرت مالی در سنای آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز بر مخالفت قطعی این کشور با پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و ۳ کشور اروپایی در شورای حکام آژانس تاکید کرد و افزود: این پیش‌نویس قطعنامه فاقد هرگونه تاثیر مثبتی است و موضوعات در دستورکار همکاری ایران و آژانس باید در مسیر فنی آژانس حل‌وفصل شود. 

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم گفت: «در واقع، پیش‌نویس قطعنامه غربی‌ها درباره ایران بی‌معناست چون هیچ اثر مثبتی بر روابط میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران نخواهد داشت». دیپلمات روس هشدار داد:‌ «در صورتی که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه غرب درباره ایران را بپذیرد، چشم‌انداز تکمیل موفقیت‌آمیز گفت‌وگوهای وین برای احیای برجام مبهم‌تر خواهد شد». 

در همین حال «جوزپ بورل»، مسؤول و هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اذعان کرد احتمال دستیابی به توافق با ایران رو به کاهش است اما چنین توافقی همچنان با تلاش مضاعف قابل دسترسی است. وی روز شنبه پس از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ایران، در توئیتر نوشت: «دوباره با حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران)، گفت‌وگو کردم. احتمال دستیابی به یک توافق و بازگشت به برجام رو به کاهش است اما همچنان با تلاش مضاعف می‌توانیم این کار را انجام دهیم». این دیپلمات اروپایی ادامه داد: «به‌ عنوان هماهنگ‌کننده، در هر زمان آماده‌ام تا [دسترسی به] راه‌حل برای آخرین موضوعات باقی‌مانده را تسهیل کنم». حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی جوزف بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با اشاره به عزم و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار، اقدام اخیر آمریکا و ۳ کشور اروپایی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رفتاری بر خلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده خواند که موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات خواهد شد. 

امیرعبداللهیان با اشاره به قانون مجلس شورای اسلامی، هشدار داد هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و ۳ کشور اروپایی در آژانس، بی‌تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن قدردانی از تلاش‌های جوزف بورل، بار دیگر بر آمادگی و اراده ایران برای ادامه و به نتیجه رسیدن مذاکرات در مسیری واقع‌بینانه و مورد توافق تاکید کرد. امیرعبداللهیان با اشاره به اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی که خود مجرم اصلی فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در جهان است، سفر گروسی، مدیرکل آژانس به تل‌آویو در آستانه نشست شورای حکام را در تعارض با رعایت اصل بی‌طرفی و جایگاه فنی و حرفه‌ای آژانس خواند. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در گفت‌وگو با همتای روس خود اقدام غیرسازنده آمریکا و ۳ کشور اروپایی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه برای نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران را مخل روند مذاکرات خواند. امیرعبداللهیان با اشاره به تهیه نقشه راه همکاری‌های ایران و آژانس در آخرین سفر رافائل گروسی به تهران، تصریح کرد عواقب و پیامدهای تصویب هرگونه قطعنامه ضد ایرانی در نشست هفته آتی آژانس متوجه طرف‌هایی است که مخل مسیر دیپلماسی هستند. 

* یک سفر معنادار!

در آستانه نشست فصلی شورای حکام، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک سفر عجیب به تل‌آویو رفت تا به تهدیدات این رژیم علیه برنامه هسته‌ای ایران گوش فرا دهد! سفر مدیرکل آژانس به اسرائیل در شرایطی انجام می‌شود که این رژیم نه‌تنها عضو NPT - پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای- نیست، بلکه چند صد کلاهک اتمی در اختیار دارد. از سوی دیگر این رژیم چند مرتبه مبادرت به حملات خرابکارانه به تاسیسات هسته‌ای ایران کرده که در تمام این موارد آژانس و مدیرکل کاملا سکوت کرده و به محکومیت این حملات تروریستی نپرداخته‌اند. حتی منابع و رسانه‌های غربی بارها اعلام کرده‌اند رژیم صهیونیستی با استفاده از ظرفیت بازرسی آژانس از ایران- که رکورددار میزان بازرسی‌هاست- برای حملات تروریستی خود استفاده کرده است؛ در چنین شرایطی سفر گروسی به تل‌آویو، نه‌تنها مایه بی‌اعتباری و بی‌آبرویی برای این سازمان بین‌المللی است، بلکه بر شائبه همکاری آژانس با رژیم صهیونیستی علیه فعالیت‌های ایران صحه می‌گذارد، چه اینکه آژانس در پرونده جدیدی هم که درباره برخی اماکن جدید ایرانی گشوده با کارسازی صهیونیست‌ها آن را انجام داده است. آژانس چنانچه به سمت تقابل با تهران در شورای حکام قدم بردارد، این اقدام بر میزان و کیفیت آینده همکاری‌های آژانس و ایران تاثیر خواهد گذاشت. در عین حال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک نشست خبری با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت این رژیم دیپلماسی را برای حل‌وفصل مساله هسته‌ای ایران ترجیح می‌دهد اما «حق خود» برای اقدام مستقل در این زمینه را محفوظ می‌دارد. نفتالی بنت گفت رژیم صهیونیستی برای بن‌بست به وجود آمده بر سر راه حل‌وفصل مساله هسته‌ای ایران، راهکار «دیپلماتیک» را ترجیح می‌دهد اما می‌تواند در این رابطه مستقیما نیز وارد عمل شود. بنت همچنین ادعا کرد: اسرائیل حق دفاع از خود و اقدام علیه ایران را برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای آن دارد؛ در صورتی که جامعه بین‌الملل نتواند در بازه زمانی مشخصی این کار را بکند. بنت همچنین گفت: ما بر خطر تداوم پیشرفت ایران در مسیر دستیابی به سلاح اتمی و تضعیف و گمراه کردن جامعه بین‌الملل تاکید می‌کنیم. 

* ملاقات میدان و دیپلماسی!

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از دیدار و گفت‌وگو با مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام، مرکز فرماندهی نیروهای آمریکا در غرب آسیا درباره ایران خبر داد و در صفحه توئیترش نوشت: «خوشحالم به تمپا [ایالت فلوریدا] بازگشتم تا با ژنرال کوریلا، فرمانده سنتکام دیدار کنم و درباره تلاش‌های دیپلماتیک‌مان برای تداوم مقابله، مهار و بازدارندگی طیف کاملی از تهدیدهای ناشی از ایران علیه آمریکا و شرکای‌مان گفت‌وگو کنیم». 

گفت‌وگوی این ۲ مقام ارشد دیپلماتیک و نظامی آمریکا درباره ایران در پی این انجام شده است که کوریلا اخیرا در گفت‌وگو با الجزیره مدعی شد: «از نظر من ایران بی‌ثبات‌کننده‌ترین نیرو در خاورمیانه است. موضع آمریکا این است که به ایران اجازه هسته‌ای شدن ندهد؛ با این حال نگرانی ما درباره ایران از توانایی‌های هسته‌ای‌اش فراتر می‌رود». او در ادامه ادعا کرد برنامه موشک‌های بالستیک ایران و حمایتش از گروه‌های نیابتی از دیگر نگرانی‌های ایالات‌متحده محسوب می‌شود. فرمانده سنتکام همچنین گفته بود: تهدید ایران نیازمند تلاش قاطع از سوی ما و شرکای امنیتی‌مان در منطقه است. سنتکام به این تلاش متعهد است. 

***

    زمان احتمالی نشست شورای حکام آژانس اتمی به روایت دیپلمات روس   

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بامداد یکشنبه زمان احتمالی بررسی موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اعلام کرد. اولیانوف در توئیتر خود، در پاسخ به ادعاهای «شموئیل مئیر» تحلیلگر ارشد صهیونیست نوشت: «در حقیقت، مساله ایران توسط شورای حکام آژانس اتمی به احتمال بسیار زیاد در روز چهارشنبه بررسی می‌شود». مئیر در توئیتی مدعی شده بود: «گفتمان اسرائیل در حال پذیرش آن چیزی است که ممکن است روز دوشنبه در راهروهای دیپلماتیک آژانس اتمی رخ دهد؛ توافق هسته‌ای و محدودیت‌های اخیر بر برنامه هسته‌ای ایران ممکن است فرو بریزد و از بین برود».

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.