مسؤولیت عواقب تصمیم سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برعهده بانیان قطعنامه ضدایرانی این نهاد است؛ این تهدیدی بود که چند ساعت پیش از برگزاری نشست شورای حکام از سوی تهران مخابره شد. 

انشای اسرائیلی

به گزارش قدس آنلاین، سرانجام نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته آغاز شد؛ نشستی که یک هفته پیش از برگزاری‌اش مفاد ضدایرانی گزارش گروسی درباره پرونده هسته‌ای در رسانه‌های غربی منتشر شده بود. با این حال مسائل مربوط به جنگ اوکراین، AUKUS‌ (توافق زیردریایی اتمی سه‌جانبه استرالیا، انگلیس و آمریکا)، گزارش سالانه، گزارش اجرای پادمان‌ها، گزارش همکاری فنی و اجرای پادمان‌ها در کره‌شمالی از مسائلی است که در این نشست مورد بحث قرار می‌گیرد و آنچنان که «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرده احتمالا موضوع پرونده هسته‌ای ایران روز چهارشنبه بررسی می‌شود. با این حال با توجه به انتشار مفاد گزارش آژانس، لحن ایران درباره این نشست و احتمال صدور قطعنامه ضدایرانی تهاجمی و تهدیدآمیز است. در همین زمینه صبح روز گذشته حسین امیرعبداللهیان در توئیتی به گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اشاره کرد و نوشت: «با جوزپ بورل درباره مذاکره برای لغو تحریم‌ها و چگونگی ادامه آن رایزنی کردیم. اگر بانیان قطعنامه ضدایرانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روش تهدید را دنبال کنند، مسؤول همه عواقب آن هستند. ما از توافق خوب، قوی و پایدار استقبال می‌کنیم. توافق در دسترس است، اگر آمریکا و ۳ کشور اروپایی واقع‌بین باشند».

با این حال نشست روز گذشته شورای حکام با تکرار ادعاهای ضدایرانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد تا ظن‌ها نسبت به سناریوی آژانس برای محکوم کردن تهران و تحت فشار قرار دادن کشورمان برای پذیرش محدودیت‌های بیشتر پیش از هر توافقی را تایید کند. رافائل گروسی در سخنرانی برای اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در ۳ مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد. وی در همین زمینه ادعا کرد: تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ آژانس اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام را راستی‌آزمایی و نظارت کرد. با این حال از آن تاریخ، این فعالیت‌ها به‌طور جدی تحت تاثیر تصمیم ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی خود، از جمله پروتکل الحاقی قرار گرفته است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای وجود ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده مطلع نکند، آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان را تایید کند، بنابراین موضوعات پادمانی مربوط به این ۳ مکان باقی مانده است. گروسی افزود: مانند گذشته و برای اینکه آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است، آژانس همچنان آماده است بدون تاخیر مجددا با ایران برای حل این مسائل تعامل کند. 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از سخنرانی در جمع اعضای شورای حکام در جمع خبرنگاران تصریح کرد هیچ‌کس تمایل ندارد همکاری بیشتر ایران و آژانس از بین برود و تصمیم‌گیری درباره قطعنامه شورای حکام علیه ایران به کشورهای عضو شورای حکام بستگی دارد. سفر هفته گذشته گروسی به سرزمین‌های اشغالی یکی از موضوعاتی بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را فاقد هیچ‌گونه پیامی خواند! وی با بیان اینکه آژانس باید به عنوان بخشی از کار خود با همه گفت‌وگو داشته باشد، گفت: نمی‌توانیم با برخی صحبت کنیم و با برخی صحبت نکنیم. گروسی اظهار کرد: من به اسرائیل رفتم تا این پیام را ابلاغ کنم که بگذارید آژانس کار خود را انجام دهد و اگر اجازه بازرسی از سوی ایران را داشته باشیم، بازرسی‌ها نتایج خوبی خواهد داشت. وی درباره لزوم عضویت در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) گفت: حتی اسرائیل هم باید به ان‌پی‌تی بپیوندد و تمام تأسیسات و پادمان‌ها و تجهیزات آژانس را داشته باشد. مهم است که صدای آژانس در همه جا شنیده شود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر دسترسی ایران به مواد کافی برای ساخت بمب اتم هم گفت: ممکن است ظرف چند هفته یا چند ماه ایران مواد کافی برای ساخت بمب اتم را داشته باشد. گروسی در پایان در پاسخ به سوالی درباره اظهارات «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ایران در حال ساخت تأسیسات زیرزمینی تازه‌ای در نطنز است، گفت: من در این باره می‌دانم اما این چیز محرمانه‌ای نیست، زیرا دکتر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران پیش‌تر گفته بود که قصد دارد تأسیسات زیرزمینی بیشتری برای نصب سانتریفیوژهای بیشتر بسازد و این مطلب جدیدی نیست. اظهارات گروسی در حالی است که وی در سخنرانی برای اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در ۳ مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد. 

* ایران: متناسب با هر اقدامی در شورای حکام پاسخ می‌دهیم

پس از توئیت امیرعبداللهیان که ساعاتی قبل از برگزاری نشست شورای حکام منتشر کرده بود، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در این نشست خاطرنشان کرد: پیش‌داوری نمی‌کنیم ولی متناسب با هر اقدامی که بشود پاسخ‌های خود را خواهیم داد. سعید خطیب‌زاده ادامه داد: متاسفانه مدیرکل آژانس گزارشی را به صورت شتاب‌زده ارائه کرده که پیش از اینکه منتشر کند در پارلمان اروپا همین موارد را قبلا یک بار دیگر گفته بود و همان موقع نیز جمهوری اسلامی ایران موضع گرفت و اعلام کرد با توجه به اینکه هنوز دور سوم رایزنی‌ها انجام نشده، جمع‌بندی مدیرکل در پارلمان اروپا حاکی از این است که انگار از قبل تصمیمی گرفته شده که گزارش جهت‌گیری خاصی داشته باشد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: از پنجم مارس ۲۰۲۲ یا نیمه اسفند تا امروز ۳ دور نشست داشتیم و یک بار هم به صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کردیم. این گزارش علاوه بر اینکه دقیق نیست و بی‌اعتنا به اقدامات ایران است، سعی می‌کند روایت شاذ و بعیدی را درباره برنامه‌های ما جا بیندازد که بیشترشان بر اساس موارد ادعایی است که معلوم است رد پای رژیم جعلی صهیونیستی در آن وجود دارد. وی با اشاره به اینکه نه این گزارش و نه اقدام ۳ کشور اروپایی و آمریکا را قبول نداریم، ادامه داد: بانیان این قطعنامه باید بدانند هر چقدر هم این قطعنامه را به شکلی معرفی کنند از نظر ما مردود است و از همه اعضای شورای حکام خواستیم مراقب نیات رژیم صهیونیستی و بانیان قطعنامه باشند و به این قطعنامه رأی منفی بدهند تا پنجره‌ای که ایران برای دیپلماسی ایجاد کرده در مسیر خودش باز بماند. 

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.