وزارت دفاع انگلیس با اشاره به اینکه بخش عمده خطوط مقدم روسیه در «دونباس» در حاشیه رودخانه «سیورسکی دونتسک» قرار دارد، اجرای عملیات های گذر از رودخانه را از عوامل تعیین کننده نبرد عنوان کرد.

عملیات عبور از رودخانه، سرنوشت «دونباس» را تعیین می کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از گاردین، وزارت دفاع انگلیس در گزارش اخیر خود از درگیری ها در اوکراین اعلام کرد که در ماه های آتی بسیار محتمل است که عملیات های عبور از رودخانه از جمله مهمترین عوامل تعیین کننده در جریان جنگ باشند.

بخش مرکزی خطوط مقدم روسیه در منطقه دونباس به طول ۹۰ کیلومتر در غرب رودخانه «سیورسکی دونتس» قرار گرفته است و روسیه برای پیروزی در مرحله کنونی از درگیری ها در «دونباس» (شامل مناطق دونتسک و لوهانسک) یا باید متوسل به اقدامات بلندپروازانه در یک سمت این رودخانه شود و یا عملیات عبور از رودخانه را انجام دهد.

این گزارش همچنین می افزاید که نیروهای اوکراینی اغلب پیش از عقب نشینی اقدام به تخریب پل های این رودخانه نموده اند و این در حالی است که روسیه تلاش کرده است هماهنگی های پیچیده ضروری برای انجام عملیاتی موفق و در مقیاسی گسترده برای عبور از رودخانه را ترتیب دهد.

وزارت دفاع انگلیس پیشتر نیز و با اشاره به درگیری ها در شهر «سیویرودونتسک» در دونباس اعلام کرده بود که از ۱۰ ژوئن، نیروهای روسی در اطراف سیویرودونتسک به سمت جنوب شهر پیشروی نکرده اند؛ درگیری شدید خیابانی ادامه دارد و احتمالاً هر دو طرف تلفات زیادی متحمل شده اند.

این وزارتخانه همچنین مدعی شد که روسیه به این دلیل که موشک مدرن و دقیقش رو به اتمام است، به سیستم‌های تسلیحاتی ناکارآمد متوسل می‌شود که خطر خسارات جانبی قابل توجه و تلفات غیرنظامی را در پی دارد.

پیشتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین اعلام کرده بود که نبرد در سیویرودونتسک سرنوشت منطقه دونباس را رقم خواهد زد.

همزمان «سرهی هایدای» فرماندار اوکراین در «لوهانسک» نیز گفته بود که چنانچه غرب تسلیحات بردبلند به کی یف بدهد، نیروهای اوکراینی قادر خواهند بود که «سیویرودونتسک را ظرف دو یا سه روز پاکسازی کنند».

همچنین «وادیم اسکیبیتسکی» معاون رئیس اطلاعات نظامی اوکراین نیز گفت که کی‌یف در حال شکست در مقابل مسکو در خطوط مقدم است و اکنون برای دور نگه داشتن روسیه تقریباً تنها به سلاح‌های غرب متکی است.

همزمان با تشدید درگیری‌ها در شرق اوکراین، کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس تصمیم گرفته اند تا سامانه‌های پرتاب موشک بردبلند را به اوکراین ارسال کنند. اسپانیا نیز می‌خواهد اوکراین را به موشک‌های ضدهوایی مجهز نماید.

مسکو نیز ضمن تکرار هشدارهای قبلی در این رابطه گفته است که نابودی این تسلیحات برای روسیه بسیار آسان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.