۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 804848

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه با حذف ارز ترجیحی مزیت رقابتی صادرات محصولات صنایع غذایی را از دست داده‌ایم، گفت: این موضوع چندان جدی نیست و بزودی با توجه به سایر مزیت‌ها شرایط صادرات در این بخش عادی می‌شود.

سهم ۱۵ درصدی عراق از صادرات غیرنفتی کشور

به گزارش قدس آنلاین سید حمید حسینی در رابطه با آخرین وضعیت تجارت ایران و عراق، گفت: آمار سه ماهه تجارت خارجی کشور هنوز منتشر نشده، اما بررسی آمار تجارت فروردین و اردیبهشت ماه امسال نشان می‌دهد که کاهش  صادرات فروردین ماه به عراق در اردیبهشت جبران شد و در ماه گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون دلار به عراق صادرات داشتیم. 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: عراق بعد از چین و امارات در رتبه سوم صادرات کشور قرار دارد و این کشور سهم ۱۵ درصدی در صادرات غیرنفتی دارد. 

وی افزود: براساس آماری صادراتی که از مرزهای مختلف به دست آمده پیش بینی می‌شود که صادرات ما به عراق در خرداد ماه نسبت به دو ماه  ابتدای سال افزایش یافته است. 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: صادرات فرآورده‌های نفتی دوباره به عراق آغاز شده است و افزایش قیمت گاز یکی از عوامل اثرگذار بر افزایش صادرات است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی بر صادرات مواد غذایی به عراق تاثیرگذاشته است، گفت: به گفته دست‌اندرکاران صنایع غذایی(شیرینی، شکلات، بیسکویت و ...) این موضوع بر صادرات صنایع غذایی تاثیرگذاشته است و مزیت رقابتی خود را از دست داده‌ایم. 

حسینی بیان داشت: هنوز عراقی‌ها خود را با قیمت‌های جدید تطبیق نداده‌اند، اما  پیش‌بینی می‌شود با توجه به مزیت‌هایی که در بخش‌های دیگر وجود دارد و افزایش قیمت دلار،  افزایش قیمت کالاهای صادراتی در بخش صنایع غذایی برای عراقی‌ها نیز عادی شود و مساله جدی در این زمینه وجود ندارد. 

منبع:فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.