عصر روز گذشته، پیکر زنده‌یاد مهدوی دامغانی در حرم مطهر در میان اندوه و غم خانواده، دوستان، استادان، اهالی فرهنگ و مسئولان آستان قدس رضوی تشییع و در رواق دارالحجه به خاک سپرده شد.

دانشمند عاشق امام رضا (ع)

تجلیل از خدمات ارزنده علمی
ساعت ۱۷ عصر است، در سمت راست صحن کوثر تعدادی از خادمان و مردم ایستاده‌اند، دو بنر که عکس و پیام تسلیت درگذشت مرحوم دکتر مهدوی دامغانی است، در کنار خادمان قرار دارد، تریبونی میان این دو بنر قرار گرفته و یکی از خادمان میکروفن روی تریبون را جابه‌جا و آزمایش می‌کند. 
خادمان با لباس‌های مشکی و کلاه مخصوص خود در گوشه‌ای از صحن کوثر منتهی به محوطه‌ای که قرار است مراسم تشییع برگزار شود، ایستاده‌اند.
زمانی نمی‌گذرد که خودرو حامل پیکر مرحوم مهدوی دامغانی وارد صحن کوثر می‌شود، روی خودرو پرچمی سیاه نصب شده، تعداد زیادی از خادمان در کنار خودرو حرکت می‌کنند، قرار است مراسم تشییع از بست پایین خیابان آغاز شود، تعدادی از بانوان در محوطه برگزاری مراسم تشییع روی صندلی‌ها نشسته‌اند، هر چه می‌گذرد، بر تعداد زائران و مجاوران امام هشتم(ع) افزوده می‌شود. پیکر مرحوم مهدوی دامغانی چند لحظه پس از حرکت خودرو با جمع زیادی از مردم وارد صحن کوثر می‌شود، دست یکی از خادمان اسپند است که دود می‌کند، یکی دیگر از خادمان روی زائران و مجاوران گلاب می‌پاشد. 
مردم صلوات و فاتحه قرائت می‌کنند، از همه مردم دعوت می‌شود به شکل دایره بایستند تا خطبه خوانده شود، زمانی نمی‌گذرد که جمعیت در این سوی صحن کوثر افزایش می‌یابد، خطبه در حال قرائت است، عکاسان در حال گرفتن عکس هستند، صدای گریه برخی از بانوان شنیده می‌شود. حجت‌الاسلام علی فاضل درباره ویژگی‌های مرحوم دکتر مهدوی دامغانی که عموی مادرشان است، می‌گوید: ایشان به حضرت رضا(ع) و امام حسین(ع) ارادت داشتند، روزه و نمازشان ترک نمی‌شد. 
پیام تولیت آستان قدس رضوی نیز قرائت می‌شود که در پایان آن آمده است: «اینجانب در جوار مضجع شریف حضرت علی بن موسی ‌الرضا علیه‌السلام، فقدان آن دانشمند گرانمایه را به همه ارادتمندان و شیفتگان عرصه علم و فرهنگ به ‌ویژه خانواده محترم و همچنین علاقه‌مندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض کرده، برای بازماندگان صبر جزیل و برای روح آن فقید سعید، غفران و رحمت واسعه الهی مسئلت می‌نمایم.
بدون شک آرمیدن این استاد فقید در جوار مضجع شریف و نورانی حضرت ثامن‌الحجج علیه آلاف التحیه و الثناء نوعی قدردانی و تجلیل از خدمات ارزنده ایشان در توسعه معارف اهل بیت علیهم السلام است».

بهترین پدر دنیا 
اقامه نماز بر پیکر مرحوم دکتر مهدوی دامغانی توسط آیت‌الله اشرفی شاهرودی آغاز می‌شود، پس از نماز، فرزند ایشان در جمع خبرنگاران در حالی که اشک می‌ریخت، می‌گوید: مرحوم مهدوی دامغانی بهترین پدر دنیا بود، او همه مطالب را آن طور که باید و شاید می‌دانست، من روزی به پروردگار گفتم، خداوندا چقدر به ما لطف کردی که چنین پدری به ما دادی.
هنوز سخنان فرزند مرحوم مهدوی دامغانی تمام نشده، حسین‌علی مهدوی، برادر مرحوم دکتر مهدوی در حالی که عصا در دست دارد و گریه می‌کند، به سمت خبرنگاران می‌آید و می‌گوید: برادرم عاشق امام حسین(ع) بود، من در عراق با ایشان بودم، می‌گفت: آرزو دارم در حرم مطهر دفن شوم و اکنون او به آرزویش رسید. 
در حالی که خانواده مرحوم، مردم، استادان، فرهیختگان، حوزویان و مسئولان فرهنگی به سمت صحن الزهرا(س) می‌روند تا در رواق دارالحجه در مراسم تشییع گردهم آیند، نگاهی به زندگی‌نامه این مرحوم می‌کنم، نویسنده‌ای که هفته گذشته رسانه‌ها از درگذشت او خبر دادند و روز گذشته در حرم مطهر تشییع و به خاک سپرده شد. نویسنده و پژوهشگر ایرانی، متخصص در ادبیات عرب، استاد پیشین دانشگاه تهران و دانشگاه‌ هاروارد. به گفته نزدیکانش، فرزند آیت‌الله شیخ محمدکاظم مهدوی دامغانی بود و از هم‌دوره‌هایش در حوزه علمیه مشهد می‌توان به شیخ کاظم مدیر شانه‌چی، شیخ محمد واعظ‌زاده، عبدالجواد فَلاطوری، سیدجعفر سیدان و سیدعلی حسینی سیستانی اشاره کرد.
وی جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ پس از چندین روز بیماری و بستری در بیمارستانی در فیلادلفیای آمریکا درگذشت و پیکر وی بامداد یکشنبه 
۵ تیر ۱۴۰۱ به ایران وارد شد و عصر روز گذشته نیز در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

خبرنگار: یلدا آبان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.