مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تشریح نشانه‌ها و راه‌های پیشگیری از بیماری آبله میمونی پرداخت.

نشانه‌ها و راه‌های پیشگیری از بیماری آبله میمونی

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سیمین خیاط‌ زاده در خصوص آبله میمونی اظهار کرد: آبله میمونی با ایجاد ضایعاتی روی پوست آغاز می‌شود که ابتدا چون جوش کوچک بوده و به تدریج بزرگتر و آبکی می‌شوند سپس ترکیده و آب آنها ریخته می‌شود.

وی ادامه داد: آبله میمونی در سطح پوست ایجاد می‌شود که ضایعات آن زخم مانند بوده و با آبله مرغان نیز تفاوت دارد؛ در آبله مرغان افراد اگر به ضایعات دست نزنند، جای آن باقی نمی‌ماند اما در آبله میمونی باقی می‌ماند و از لحاظ ظاهری فرد را با مشکل مواجه می‌کند.

وی افزود: بدحالی، تب، خارش ضایعات و دردهای عضلانی از علائم آبله میمونی است که مانند بیماری عفونی بوده و در این آبله کف دست و پا هم درگیر شده و ضایعاتی دیده می‌شود.
خیاط زاده خاطرنشان کرد: خوشبختانه فعلاً در کشور از میان افراد مشکوکی که نمونه‌برداری شده‌اند، این بیماری دیده نشده و اگر فردی با افراد بیمار مواجهت نکند، بعید است که مبتلا شود.

وی بیان کرد: از حجاج مشکوک به این بیماری نیز نمونه‌برداری می‌کنیم چراکه از تمامی کشورها در مناسک حج حضور داشتند و اگر فردی مبتلا می‌شد، در اثر تماس، افراد دیگر هم مبتلا می‌شدند؛ لذا از نظر ابتلای به ویروس کرونا، آبله و آنفلوآنزا حجاج را بررسی کرده و نمونه‌برداری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی گفت: دوره‌ی قبل از علائم‌دار شدن آبله میمونی ۲۱ روز است و احتمال اینکه ابتدا علائمی از فرد نبینیم، وجود دارد پس مراقب باشید و با دیدن هرگونه ضایعاتی روی پوست، تب و بیماری به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه کنید تا بررسی شوید.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: در مراسم استقبال از حجاج، در و پنجره را باز بگذارید، از روبوسی و دست دادن جلوگیری کرده و در فضای بسته از ماسک استفاده کنید و از تماس نزدیک هم خودداری کنید و سعی کنید دیدارها در فضای باز باشد و مراقب باشید چراکه در اثر تماس امکان انتقال وجود دارد.

وی اظهار کرد: تماس نزدیک، روبوسی و تماس ضایعات فرد مبتلا با فرد دیگر از مهمترین راه‌های انتقال بیماری هستند؛ بنابراین حتما از ماسک استفاده کنید و روبوسی نکرده و دست هم ندهید.

وی متذکر شد: دلیل ابتلا به این بیماری به طور دقیق شناخته نشده و از کشورهای اروپایی آغاز و با مسافرت‌ به کشورهای دیگر منتشر شده است و خوشبختانه فعلاً در کشور ما موردی دیده نشده و ما هرگونه مورد مشکوک را بررسی می‌کنیم.

خیاط زاده تاکید کرد: در تمامی بیماری‌های ویروسی، افراد آسیب پذیر در معرض ابتلا هستند؛ افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، سالمندان و کودکان کم و سن و سال در معرض بیشتری هستند؛ بنابراین باید این افراد توجه بیشتری داشته باشند.

وی در رابطه با دوران نقاهت آبله میمونی خاطرنشان کرد: دوران مخفی بیماری که عامل بیماری وارد بدن فرد شده و علائم آن نشان داده نمی‌شود، تا ۲۱ روز است سپس علائمی چون سر درد و تب دیده می‌شود و ضایعات بروز پیدا می‌کنند که طول آن یک الی دو هفته بوده و به ترتیب ضایعات ترکیده و از بین می‌روند.

وی ادامه داد: احتمال فوتی در اثر آبله میمونی بسیار کم است اما امکان آن وجود دارد و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سیستم ایمنی ضعیف در معرض آن هستند. 

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در پایان اضافه کرد: رعایت نکات بهداشتی و فردی بسیار مهم است که از شیوع و گسترش کرونا، آنفلوآنزا، وبا و آبله میمونی جلوگیری می‌کند؛ لذا حتما به موارد مطرح شده توجه داشته باشید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.