با مصوبه شورای شهر مشهد، بازار تخصصی عفاف و حجاب در این شهر راه‌اندازی خواهد شد.

 بازار عفاف و حجاب در مشهد راه‌اندازی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، یکی از دستور کارهای چهل و هفتمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، لایحه ایجاد بازار تخصصی عفاف و حجاب بود که  کلیات آن در جلسه گذشته شورا تصویب شده بود و امروز جزئیات  نیز به تصویب رسید.سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد در مورد این لایحه اظهار کرد: باید از تولیدات پوشش عفیفانه چه در مرحله تولید و چه در مرحله توزیع حمایت شود، اشکالی که در این پیشنهاد وجود دارد این است که ابعاد ماجرا به اندازه کافی بررسی نشده است. وقتی می‌گوییم محصولات مرتبط با حجاب و عفاف، این کلمه مرتبط، از یک پنس سر گرفته تا چادر را شامل می‌شود؛ مصوبات این چنینی برای شهرداری بارحقوقی دارد. 

وی افزود: اکثر اصناف از جمله اصناف پوشاک، کفاشی، خیاطی و چندین صنف دیگر مشمول این مصوبه می‌شوند و جای بحث را باز می‌کند در صورتی که مصوبات باید شفاف باشد تا جای بحثی نداشته باشد. پیشنهاد می‌شود روی این موضوع بیشتر کار شود و در نهایت به مصوبه‌ای دست یابیم که هم کمک به تولیدکنندگان فعال در این حوزه باشد و هم گره‌ای از کار مردم باز کند.

با وجود ایراد شهردار به این لایحه، طرح بازار تخصصی عفاف و حجاب به تصویب رسید که براساس این لایحه، شهرداری مشهد موظف است در راستای اجرای راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف و به منظور ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و تقویت فرهنگ استفاده از پارچه و لباس‌های منطبق با الگوهای ایرانی-اسلامی ایجاد زمینه‌های متمرکز دسترسی عمومی به محصولات عفاف و حجاب و حمایت از طراحان و تولیدکنندگان آن حداکثر طی مدت ۲ ماه نسبت به ایجاد بازار تخصصی عفاف و حجاب اقدام کند. همچنین شهرداری اجازه دارد تا در قالب دستورالعمل که ظرف مدت ۳ ماه تدوین خواهد شد مشوقات خود را از این حوزه تدوین و اجرا کند. 

همچنین حسن کریمدادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر مشهد در راستای این مصوبه گفت: باید شرایطی ایجاد شود که هزینه‌های محصولات حجاب مثل چادر برای افراد مناسب‌تر باشد.

تذکرات اعضای شورا همچنان ادامه دارد

مهدی ناصحی، نائب‌رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه  در تذکری گفت: براساس یکی از بندهای بودجه سال ۱۴۰۱ مقرر شد به منظور فرهنگ‌ستیزی در استفاده از خدمات الکترونیک با پیش‌بینی امکانات لازم، شهروندانی که از من‌کارت استفاده نمی‌کنند مبلغ ۳۰۰۰ تومان بپردازند. در جلسات تصویب این بند تاکید شده است تا زمانی که زیرساخت‌های لازم مهیا نشده، اجرا نشود.

وی ادامه داد: دو زیرساخت در نظر گرفته شده است یکی توزیع بیشتر من‌کارت به اندازه کافی و دیگری توسعه مراکز شارژ بلیت‌های من‌کارت است که متاسفانه هر دو زیر ساخت اتفاق نیفتاده و امروز مردم درگیر مشکلات بسیار گسترده‌ای هستند. تذکر بنده خطاب به شهردار، فاوا و اتوبوسرانی است که به سرعت مشکل من‌کارت را در جایگاه‌های عرضه آن حل کنند ‌و مراکز شارژ من‌کارت را به‌گونه‌ای توسعه دهند تا هر فردی در هر زمانی بتواند بهره‌مند شود. امروز با نارضایتی عمیقی مواجه هستیم.

همچنین ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تذکر داد و خاطرنشان کرد: ما تصمیمات مختلفی می‌گیریم اما در مرحله اجرا به نحو درستی اجرا یا پشتیبانی اطلاعاتی نمی‌شوند. تصمیم بسیار خوب در زمینه خطوط ۱۰۰ تومانی، مزیت خوبی برای حاشیه شهر ایجاد کرده بود، اما با اطلاع‌رسانی ناکافی و نادرست روابط عمومی شهرداری به ضد خود تبدیل و به نمایی از یک اقدام بدون پشتوانه و فکر نمایش داده شد. این ضعف در اطلاع‌رسانی روابط عمومی بارها مشاهده شده، باید بتوانیم در مرحله اطلاع‌رسانی به صورت موثری اطلاع‌رسانی کنیم. این اتفاق و تنش در فضای اجتماعی مسبوق به سابقه است؛ باید راجع به این موضوع تدبیر جدی اتفاق بیفتد، زیرا از این حوزه آسیب می‌بینیم.

همچنین حمید ضمیری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در رابطه با تعلل در ارسال اسناد مورد نیاز پیوست طرح تفصیلی پیشنهادی محدوده منفصل قرقی و مهرگان و مجید طهوریان عسکری، رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس در خصوص عدم برگزاری جلسات شوراهای سیاست‌گذاری، شورای اجتماعی محلات، شورای احکام و اهدای نشان‌ مشهد تذکر دادند.  

همسان‌سازی پیاده‌روها در معابر فرعی

همچنین طرح تدوین دستورالعمل همسان‌سازی پیاده‌روها در معابر فرعی تصویب شد. در راستای این طرح شهرداری مکلف است، به منظور همسان‌سازی، مناسب‌سازی و ارتقاء کیفیت پیاده‌روها در معابر فرعی نسبت به تدوین دستورالعمل نحوه اجرای این پیاده‌روها به لحاظ فرم، جنس مصالح، مشخصات فنی توسط مالکان املاک این معابر منطبق بر ضوابط فنی ملاک عمل حداکثر ظرف مدت ۲ ماه اقدام کرده و دستورالعمل فوق را به منظور اطلاع به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

در ادامه این جلسه لایحه نامگذاری یک معبر، یک میدان، دوسالن ورزشی و یک زمین ورزشی تصویب شد. در همین راستا در منطقه ۱ معبر فرعی دانشسرای شمالی ۳ واقع در خیابان آبکوه با حفظ شماره به نام زنده یاد سعید تشکری، در منطقه ۱۱ میدان واقع در تقاطع بلوار دانشجو و بلوار آموزگار شهید رجایی به نام شهید رئیسعلی دلواری، در منطقه ۱۰ سالن ورزشی واقع در خیابان شاهد ۱۰ به نام شهدای باغبان و همچنین سالن ورزشی واقع در خیابان شهید رفیعی ۱۷ به نام شهدای پاکبان و در منطقه ۷ زمین ورزشی روباز واقع در خیابان قائم ۳۰سیدی به نام شهدای محله قائم نامگذاری شود.

رشد ۴ برابری اعتبارات توس

همچنین در ابتدای این جلسه حسن موحدیان با توجه به یک‌ساله شدن فعالیت شورای ششم به تشریح مختصری از اقدامات و سیاست‌گذاری‌های کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس پرداخت و گفت: طی یک سال اخیر این کمیسیون تلاش‌های بسیاری داشته و بازدیدهای میدانی و متعددی را در برنامه خود قرار داده است.

وی افزود: بسیار خرسندیم که با اختصاص بودجه ۸۰۰ میلیون تومانی، اولین مرکز فرهنگی محله چهاربرج به بهره‌برداری می‌رسد. این فضای فرهنگی و اجتماعی با مشارکت مردمی، نظرات بزرگان و ائمه جماعات به محلی برای تجمع و همفکری فعالان فرهنگی تبدیل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به طرح راهبردی توس که با پیگیری‌های شورای ششم، ظرف مدت ۵ ماه به ثمر نشست و ابلاغ شد، ادامه داد: امیدواریم طرح تفصیلی توس نیز که با حمایت مالی شورای شهر در حال تهیه بوده، زودتر به نتیجه برسد. هر اقدامی که در پهنه توس صورت می‌گیرد باید با هماهنگی میراث فرهنگی و گردشگری باشد. امیدواریم با هماهنگی‌های صورت گرفته، پارک ویژه بانوان در بولوار شاهنامه نیز ایجاد شود.

وی با اشاره به اختصاص بودجه برای احداث پارک کودکان فردوسی، افزود: زمین این پروژه درحال تحویل است و با پیگیری‌های صورت گرفته به بهره‌برداری خواهد رسید.

موحدیان تصریح کرد: براساس رویکرد و نگاه ویژه شورای ششم نسبت به توس، بودجه این پهنه تاریخی از ۳۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافت که در حوزه عمرانی توس هزینه می‌شود. در این پهنه ۳ کلان‌پروژه شامل تقاطع سه‌راه فردوسی، شهر قصه داستان‌های شاهنامه و شهر صنایع دستی نیز تعریف شده است.

شوراهای شهر را محدود نکنیم

وی با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا باید در تصمیمات محلی نقش‌آفرینی کنند، گفت: قانون لایحه درآمدهای پایدار و هزینه‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کار بسیار خوبی است که موجب انسجام‌بخشی می‌شود و ضمانت‌های اجرایی در مطالبات شهرداری قوی‌تر از گذشته انجام خواهد شد، اما این اقدام که تصمیمات شوراهای اسلامی شهر و روستاها را محدود کردند با روح قانون اساسی در تعارض است. عوارض محلی و بهای خدمات باید به تایید شورای عالی استان‌ها برسد که تجربه نشان داده این موضوع، فرآیندی بسیار طولانی است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: اختیارات اصلی از شوراها گرفته شده است. از نمایندگان مجلس درخواست داریم به این مساله دقت کنند. انتظار من از آقای قالیباف که سال‌ها شهردار تهران بودند این است که دقت کنند تا به گونه‌ای نباشد که همه چیز به تهران و مرکز وصل شود.

موحدیان با گرامیداشت روز خانواده و تکریم مقام بازنشستگان تصریح کرد: بازنشستگان یکی از ذخایر مهم تجربی در هر سازمانی هستند و باید قدردان افرادی باشیم که در مسیر خدمت به مردم گام برداشته و امروز برخی دیگر متصدی امور آن‌ها هستند. شهرداری مشهد نیز از بازنشستگان بسیار توانمندی برخوردار است و برماست که از تجارب این ذخایر انسانی و مو سپیدان مدیریت شهری بهره بیشتری ببریم.

مهارت نیاز امروز کشور است

وی همچنین با اشاره به ۶ مردادماه، روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اظهارکرد: یکی از نیازهای امروز کشور مهارت است و دانشگاه‌ها باید در کنار مباحث تئوری، بر روی مباحث مهارتی نیز تمرکز بیشتری داشته باشند. اشتغال‌آفرینی جز از طریق کسب مهارت لازم امکان‌پذیر نیست؛ جوان باید ذهن پرورش یافته داشته باشد و امورات مختلف را با سرعت زیاد و کیفیت حداکثری انجام دهند که این مهم در گرو مهارت‌آموزی است.

در حاشیه این جلسه از دانش آموزان نخبه شهر مشهد که در المپیادهای مختلف کسب مدال داشتند تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.