یکی از وزرای لبنانی تاکید کرد که این کشور بدون توجه به موضع جامعه بین المللی طرح بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را اجرا خواهد کرد.

وزیر لبنانی: طرح بازگشت آوارگان سوری را اجرا می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، «عصام شرف الدین» وزیر امور پناهندگان در دولت پیشبرد امور لبنان در گفتگو با شبکه الحره درباره پرونده آوارگان سوری در لبنان اعلام کرد که بیانیه‌های صادر شده از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد باعث به تأخیر انداختن نشست ما با مقامات سوری می شود و آنها باید هرچه سریعتر تاریخی برای این دیدار تعیین کنند. لبنان بدون توجه به موضع نهادهای بین‌المللی، طرح خود را برای بازگشت آوارگان اجرا می‌کند. ما از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در خصوص طرح لبنانی‌ها برای بازگرداندن آوارگان پاسخ کتبی خواستیم و پاسخ این بود که آنها معتقدند در سوریه امنیت وجود ندارد.

این مسئول لبنانی افزود، برخی طرف‌ها و مقامات معتقدند تا زمانی که کمیساریای عالی پناهندگان راضی به بازگشت آوارگان سوری نباشد، کاری که مقامات لبنانی در رابطه با طرح بازگشت انجام می دهند، اتلاف وقت است، اما از نظر من آنچه که امروز انجام می‌شود شباهت بیشتری به اتلاف وقت دارد. من به «ایاکی ایتو» مسئول کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفتم که کشورهای کمک کننده باید به آوارگان سوری در داخل این کشور کمک کنند اما او گفت که کشورهای مذکور این مسئله را قاطعانه رد می کنند. البته مشخص است که این امتناع طرفهای بین المللی با انگیزه سیاسی می‌باشد. تاریخ سفر من به سوریه از طریق نامه کتبی سفارت سوریه به وزارت خارجه این کشور اعلام می‌گردد. من همچنین پیام‌هایی را به اداره داخلی سوریه درباره درخواست از کمیساریای عالی پناهندگان جهت بازگشت آوارگان ارسال کردم و این مسئله را در جریان سفر به این کشور پیگیری خواهم کرد.

عصام شرف الدین در ادامه از وجود یک تصمیم بین‌المللی برای نگه داشتن آوارگان در لبنان برای اهداف سیاسی صحبت کرد و با اشاره به اینکه پرونده‌های سیاسی وجود دارد که در این زمینه  مورد سوء استفاده قرار می گیرد، گفت، پیشنهادی در بروکسل وجود داشت و صحبت از ادغام آوارگان شد و وزیر امور اجتماعی لبنان این موضوع را قاطعانه رد کرد. طرف‌های بین المللی در نشست بروکسل از یک معامله صحبت کرده و گفتند که می‌توانند به لبنان پول دهند تا آوارگان سوری را نگه دارد. اما ما این مسئله را قاطعانه رد می‌کنیم.

وی همچنین این موضوع را که لبنان قصد دارد برای کسب کمک های بیشتر از جامعه جهانی، از پرونده آوارگان سوری سوءاستفاده کند کاملا رد کرده و از جامعه بین المللی خواست تا به لبنان برای اجرای طرح بازگشت این آوارگان کمک کند.

عصام شرف الدین همچنین به پیشنهاد سفیر ترکیه برای  تشکیل کمیته چهارجانبه برای کشورهای میزبان آوارگان یعنی لبنان، اردن، ترکیه و عراق و یکسان سازی مطالبات این کشورها در قبال پرونده آوارگان اشاره کرده و گفت که سفرای اردن و عراق از این ایده استقبال کردند. ترکیه از دولت لبنان نیز خواست در این زمینه همکاری کند و این مسئله نشان می‌دهد که همه کشورها لبنان را طرف اصلی پرونده آوارگان می‌دانند. اما طرح لبنان در این زمینه بسیار شفاف و قابل اجراست؛ به ویژه اگر آن را با طرح ترکیه مقایسه کنیم که خواستار بازگرداندن یک میلیون یا نیم میلیون آواره به یکباره در امتداد مرزهای شمال سوریه است. روشن است که چنین اتفاقی منجر به بروز یک فاجعه انسانی برای آوارگان می شود و دولت سوریه را از نظر اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین این طرح ممکن است شکست بخورد.

وی تصریح کرد، طرح لبنان بسیار آسان است و ما درباره بازگشت سالانه ۱۸۰ هزار نفر به سوریه صحبت می‌کنیم و هرماه ۱۵ هزار تن از آوارگان می‌توانند به کشور خودشان برگردند؛ درحالی که مقامات سوری متعهد شده‌اند دولت این کشور آوارگان را در امن ترین مکان اسکان خواهد داد که از همه امکانات لازم برای یک زندگی طبیعی برخوردار باشند.

مقامات لبنانی نیز معتقدند که جامعه بین‌المللی به‌دنبال حفظ آوارگان در لبنان است. «نوار الساحلی» نماینده سابق لبنان که مسئولیت پیگیری پرونده آوارگان سوری را به‌عهده داشت در این زمینه تأکید کرد، باوجود اینکه شرایط اقتصادی لبنان بسیار دشوار شده است و این کشور نمی‌تواند بار اضافی آوارگانی را که حدود یک‌سوم جمعیت لبنان را تشکیل می‌دهند تحمل کند، اما جامعه بین‌المللی تمایلی به حل پرونده آوارگان سوری در لبنان ندارد.

رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که قرار است در جریان سفر عصام شرف‌الدین به سوریه روابط میان دو کشور به‌طور رسمی از سر گرفته شود و پرونده آوارگان نیز مورد بررسی قرار بگیرد، البته پیش از این وزرای لبنانی چندین بار سفرهایی به سوریه داشته‌اند، به‌ویژه در رابطه با پرونده انتقال گاز مصر و برق اردن از طریق خاک سوریه به لبنان، اما در سفری که قرار است عصام شرف‌الدین به دمشق انجام دهد برای نخستین بار روابط رسمی دو دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نجیب میقاتی نیز ۲۰ ژوئن از جامعه جهانی خواست که برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان به لبنان کمک کنند.

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، بیش از ۸۵۰ هزار پناهجوی سوری در لبنان اقامت دارند، اما دولت لبنان این رقم را حدود ۱.۵ میلیون نفر اعلام کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.